Detta är egentligen en ren AMOLED-fråga men jag tänkte att det kunde vara enklare att få ett bra svar här eftersom SuperAMOLED är tunnare. Blir skärmen varm om man visar vitt/ljusa färger länge? Anledningen till denna fråga är att enligt många tester så drar AMOLED mer ström än LCD vid ljusa färger. (Att den drar mindre vid mörka färger ser jag som självklart när man tittar på teknologin) Men att den drar mer vid ljusa färger borde betyda att effektiviteten i amoledcellerna är sämre än effektiviteten i bakgrundsbelysningen hos LCDskärmarna, alltså borde en större del ström gå direkt till värme...
AMOLED verkar gå efter samma princip som en plasma ungefär. Dvs att man släcker ner istället för att täcka för som med LCD. LCD borde ha en jämnare förbrukning i och med det. Men vad som drar mest vet jag inte. Beror väl på hur man använder skärmen antar jag..
AMOLED kan dra cirka 3 ggr så mkt energi som TFT-LCD med en helt vit bild. Dock tror jag knappast att detta utvecklar någon särskild extravärme. Att skärmen blir varm står nog komponenterna bakom skärmen för.
Nu vet jag inte om jag läst så mycket som 3 ggr skillnad, men det verkar vara stor skillnad iallafall. Beror ju givetvis på vilka skärmar vi talar om, lär ju finnas stora skillnader mellan modeller också. Men om vi nu lekmannamässigt antar detta: 1. Vi jämför en LCD-skärm och en AMOLED-skärm som båda visar vitt med samma ljusstyrka. 2. AMOLED-skärmen drar 3 ggr så mycket ström vid hel vit skärm. (fortfarande skeptisk) Det borde ju betyda att minst 2/3 av strömmen/effekten som går till AMOLED-skärmen går direkt till värme istället för ljus. (LCD-skärmen har knappast 100% effektivitet heller) Jag tror inte att komponenterna bakom ger mycket värme. Batteriet brukar vara största värmekällan och den sitter ju oftast på baksidan. På min ACER liquid är det bara baksidan som blir varm. Så tillbaka till min första fråga. Håller min teori? Blir eran (Galaxy-S ägare) skärm varm om ni visar vit bild under längre stund? Detta är alltså inte för att klanka ner på AMOLED-skärmen, den har ju många fördelar och drar bra mycket mindre ström under andra förutsättningar.
Det du antar förusätter även att ljusstyrkan i båda teknikerna är den samma. I en LCD/TFT-skärm så har man ganska låg verkningsgrad på grund av låg pixeltäthet vilket i sin tur orsakar ljusläckage därav svårigheterna att få bra svärta i en LCD. I en OLED-skärm så har varje pixel individuell ljuskälla vilket innebär att verkningsgraden är nästintill oändlig, inget ljusläckage dvs. Mao så kan det mycket väl vara så att en AMOLED-skärm drar 2-3ggr så mycket som en LCD/TFT men att det då också med största säkerhet ger 2-3ggr högre ljusstyrka hos en AMOLED. Då en LCD/TFT-skärm brukar ligga ca 500 cd/m2 och en OLED-skärm har testats upp till 10000 cd/m2 så skulle jag dra slutsatsen att skärmen inte blir varmare pga av högre verkningsgrad men väldigt mycket ljusare. Det är min generella slutsats av att jämföra specifikationerna mellan LCD och OLED, dvs jag tror inte din teori håller hehe
Jag märker att skärmen blir ljummen efter en tids användning, detta blir inte en lcd skärm. Ser också att skärmen brukar ta 80% av batteriet I sammanställningen. Men för det betyder det inte att batteritiden är dålig. Mycket bättre än den x10 jag kämpade med ett tag. Men att undvika vit bakgrund låter ju som ett bra tips för att minska batteriförbrukningen
Det var ju precis det som jag antog i punkt 1! Ska säga att jag jämförde en galaxy S och en iphone 4 på stan idag och tyckte att max ljusstyrka på Iphonen var något starkare även om båda var ljusstarka. Detta är bara en liten del av verkningsgradsförlusten, speciellt när man har en helt vit skärm. (Matrixen blir dock inte helt genomskinlig vid vit färg så där har du en marginell förlust). Bakgrundsljuskällans interna verkningsgrad har troligtvis större betydelse. Varje pixel är helt riktigt en egen ljuskälla men att detta skulle ge en oändlig verkningsgrad är helt fel! Verkningsgraden är en jämförelse mellan effekten man skickar in och effekten man får ut i form av ljus. Detta har främst med de fysikaliska egenskaperna på ljuskällan att göra. Ta t.ex en glödlampa som är sin egen ljuskälla men där den större delen avgår till värme (mycket som strålning i närområdet kring infrarött). Verkningsgrad när det gäller lampor anges dock sällan i % eftersom ljus är svårt att mäta i Watt då de skickar ut strålning i alla möjliga frekvenser, inte bara synliga. Istället anger man ofta lumens/Watt.
SUPER AMOLED Super Active-Matrix Organic Light-Emitting Diode Mot vanlig AMOLED * 20% brighter screen * 80% less sunlight reflection * 20% reduced power consumption QVGA AMOLED Display consumes 3 and 0.7 Watts showing black text on a white background and white text on a black background. QVGA SUPER AMOLED Display consumes 2.4 and 0.55 Watts showing black text on a white background and white text on a black background. QVGA LCD/TFT 3.5" drar ca 0.4W utan backlight. LED backlight från 0W till 3.3W (500 nits)
skärmens yta måste ju vara avgörande... står ju bara 3.5" på LCD, dock kan ju 3.5" diagonal ge olika areor beroende på ratiot
hm, är det verkligen så? jag upplever det absolut som att förbrukande enheten blir varmast, oavsett om det är en startmotor på en bil, glödlampa eller amoleddisplay. jag tror snarare man använder batteriet som kylfläns dÄ batterier över lag presterar bättre varma. Jag kan absolut testa och mäta detta med irtermometer.
K Ju mer lik en kvadrat formen på skärmen är ju större area blir det jämfört med diagonalen. Skillnaden mellan t.ex. htc desire och iphonen i skärmarea är nog inte särskilt stor. Det är ju dock svårt att veta utan exakt bredd och höjd. Upplösningen ger inte alltid en rättvis bild över skärmens ratio mellan bredden och höjden då pixlarna kan ha olika former.
Detta är ju svårt om man surfar mycket på sin telefon vilket jag nästan har slutat med för att batterierna ska hålla hela dagen. Finns det någon teknik att vända hur webbsidor visas = Vit bakgrund blir svart och texten vit?
Exakt anledning är jag rätt dålig på men batteriet blir enormt varmt på min Liquid när telefonen används ordentligt. Speciellt om man laddar samtidigt, då överhettar batteriet lätt (skyddskretsarna slår till). Har tagit ut ett batteri ur telefonen som jag inte kunde hålla länge i handen. Man vill absolut inte använda batteriet som "kylfläns", finns enorma risker med överhettning i denna typ av batterier, därav skyddskretsarna. Alla bränder och explosioner i batterier du hör talas om beror på att temperaturen blir för hög (relativt låg temperatur faktiskt) vilket ger en ostoppbar ökande kemisk reaktion. Dock så finns det många olika anledningar till den för höga temperatur som sätter igång reaktionen. Sant är att vissa batterier mår bra av att inte hålla allt för låg temperatur (tänk minusgrader) men i princip all "ren" elektronik mår bra av kyla. Gör gärna det, jag ska också kolla och jämföra med liquid när min Galaxy anländer. Beställde från expansys idag .
Med "komponenterna bakom" menade jag precis så; allt annat i telefonen. Har satt min skärm att visa vit bild nu i max ljusstyrka och ska se hur varm skärmen blir. Dock förstår jag fortfarande inte varför du vill veta om skärmen blir varm. Är det för att du inte vill bränna dig på fingrarna eller för att du tror att skärmen ska gå sönder? Är det bara hur varm skärmen blir av sig själv du är intresserad av? För som tidigare sagt är nog skärmens temperatur mest beroende på vad övrigt som försiggår i telefonen vid normal användning.
Efter 20 minuter tycker jag inte skärmen var märkbart (med fingret) varmare än efter 10. Uppskattar tempen till knappt 40 grader. Baksidan sval. Telefonen har inte gjort något annat än att visa vit bild (och vara idle på wifi..). Tycker att skärmens värme var jämt fördelad med undantag för nederkanten. Huruvida skärmen är varm låter jag Malx tolka En sak att tillägga är dock att jag har ca 28 grader inomhus, telefonen har legat stilla på bord med skärmen uppåt.
QVGA (320X240) på AMOLED är inga mätvärden utan referensvärden. Det intressanta som påstås är om man räknar på Candela per ytenhet så är AMOLED 20% energieffektivare än TFT med LED backlight, medans SUPERAMOLED är Ca 35% energieffektivare än TFT. Sedan om dessa påståenden är sanna vet jag inte... Det skiljer troligen lite mellan olika tillverkare av TFT. Det finns tydligen nya HIGH NIT LED's som ska finnas tillgängliga Q4 2010 som drar hälften av dagens LED backlights. Samsung i sin tur bygger en ny fabrik för 15 Miljarder SEK där nästa generation AMOLED som är ytterligare 30% energieffektivare ska tillverkas.
låter konstigt. jag kör batterier med samma kemi i mina modellflygplan, då pratar vi urladdning med upp till 100C och laddning med hela 10C. man drar i min värsta maskin 63volt och 250A dvs 16kilowatt. inga värmeproblem. batterierna kan av kostnadssjäl inte återladdas med 100A, däremot laddar jag mina mindre batterier med 10C. utan värme... så jag tror fortfarande apparaten är den som hettar upp batterierna... elektronik gillar kyla och batteriet värme, så jag tror absolut man kan använda batteriet för att kyla elektroniken. däremot vet jag inte om så är fallet i mobiler
Tack för testen, det var igentligen bara det jag ville ha koll på. Jag är inte orolig att skärmen blir för varm eller nått. Jag ville igentligen bara veta om man kunde få det resultatet då jag sett många amoledtelefoner ha dålig batteritid då man visar många ljusa bilder. Dvs. jag var mer eller mindre intresserad om verkningsgraden i AMOLED är just så dålig som jag läst/misstänkt. Syns tydligt i swedroids egna test: https://swedroid.se/batteritid-del-2-processorbelastning-och-skarmens-ljusstyrka/#more-16933 Sen när det gäller batterierna ska jag säga att jag igentligen inte riktigt vet om det var kemiska eller fysikaliska egenskaper som fixade "explosionerna", det var mer ett antagande. Jag minns dock att jag läste en mycket övertygande artikel om att det var kört då en viss kritisk temperatur nåtts. I övrigt så minskar livslängden på Lithium-ion batterier med värmen, precis som lysdioder osv. Jag hänvisar till wikipedia men det finns också fina referencer vidare där. Man vill inte att batterierna ska bli för varma så både kylning (framför allt vid laddning) OCH värmning är viktig i elbilar. http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Disadvantages Jag skulle anta att jämförelsesiffror mellan lcd och oled som du har fått fram och nämns på vissa andra ställen gäller "normal" användning, inte helt vit skärm. (Dock så motsäger ju uppgiften om candela det)