Andersson ADT 1.0 7"

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Mrhoyt, 22 nov 2012.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Plattan kör Android 4.1, den har samma skärmupplösning som Nexus 7, snabb processor, snabb GPU... skulle bli mycket förvånad om Subway Surfers inte skulle funka ;)
     
  2. themar

    themar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Subway surfers fungerar på min Andersson ADT2.5 (9.7"), som har samma processor och kapacitet som 7", så den borde fungera. Har köpt en 7" till min dotter i alla fall, men har inte packat upp den. I jämförelse med andra billiga 7" plattor så har denna IPS-skärm vilket gör stor skillnad på en platta, där man har både nästan 180graders betraktningsvinkel och färgerna blir nästan som en Ipad.
     
    eraluno gillar detta.
  3. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    ...samt väldigt mycket bättre upplösning än andra billiga plattor vilket ger skarpare och tydligare bild. Bättre upplösning än iPad 2 fast på 7 tum istället för 10 :-)
     
  4. themar

    themar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nja, vet inte riktigt om upplösningen är så bra, tyckte inte det såg ut som 1280x800 upplösning på den platta jag titta i butiken (har inte öppnat o kört Benchmark program typ An tu tu på denna ännu), såg mer ut som 800x600, men är inte säker. Det gick inte på något enkelt sätt att se upplösningen på plattan i alla fall.
    I butiken, stod det på lappen 800x600 som upplösning, men på både netonnets hemsida och siba's så annonserar de denna som 1280x800, samt detta står även på paketet.
    Detta gäller även den stora 9,7" plattan ifrån Andersson, det står 1024x768 upplösning
    , men enligt An tu tu så säger den 1024x720.
    Jag måste prova o se, men det ser ut som en bra platta ändå.
     
  5. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hmm skumt! Borde ju vara 1280*800. Troligast att butiken skyltat fel. Meddela gärna om du får någon klarhet i det!
     
  6. NisseDILLIGAF

    NisseDILLIGAF Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Intressant om det finns Hdmi :-)
    ... Något som testat att köra xbmc..?

    Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
     
  7. themar

    themar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Så, nu har jag vart iväg på SIBA och köpt 2 plattor till (nu har jag totalt 3st 7" Andersson 1.0). Har tidigare köpt 2st 10" Andersson ADT2.5 ifrån samma ställe, så nu borde det räcka ! Om jag ångrar mig, så kan man alltid lämna tillbaks dem (oöppnade förstås, öppet köp i 30 dagar), packar inte upp dem förrän jag har bestämt mig 100%, men risken är stor att de är slut innan julafton.
    Köp först, byt sen !
    Eftersom denna 7" Andersson verkar (enligt specifikationerna) vara samma som den kinesiska plattan Pipo U1, så kan man titta på ett antal videos på Youtube och därmed övertala sig att det blir nog en bra platta.
    Se nedan:
    http://www.youtube.com/watch?v=k2nkgy1QW5U
    eller
    http://www.youtube.com/watch?v=9-CIE9CKnZM
    eller se hur bilspelet ASPHALT 7 fltyter på, ganska fint.
    http://www.youtube.com/watch?v=CFh-jw5wfzc
     
  8. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Är tämligen säker på att det är den nyare Pipo U1 Pro. Men de verkar identiska förutom den extra kameran på baksidan + hdmi ut.

    Edit: Får man fråga vad du ska ha 5 st surfplattor till..?? :)

    En annan fråga; jag funderar på vad som egentligen är bäst - 7" eller 10" (bortsett från priset då). Plattan är tänkt främst till min son, men gissar att både jag och min sambo kommer göra en del soffsurfning, titta på svt play o.s.v. Min son kommer spela spel på bolibompa -webben samt titta på svt play. Tänker att en 7" är rätt mycket smidigare för sonen, men kanske känns för liten för duglig surf..? Tänker också att det kanske funkar iom den höga upplösningen på skärmen, då blir kanske sidorna skarpa och läsbara fast de är små...
     
    Last edited: 12 dec 2012
  9. themar

    themar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Fem plattor? De senaste två veckorna har jag pendlat med 13 plattor, dvs jag har köpt totalt 13 plattor, men lämnat tillbaka nästan alla.
    Först tänkte jag ha en liten billig platta till barnen (3st, 7") och kanske en större till oss (ca 10"). Beställde 4st Pipo M1 (10") ifrån pandawill, men ångrade mig dagen efter och gick o köpte 4st ifrån ICA. Men ICA-plattorna var lite sega (1 processor, ingen IPS-skärm) och lämnade tillbaka alla de. Bestämde mig sen att endast köpa en styck Andersson 9,7" för hela familjen. Köpte senare en 7" till lilltjejen (7år), men idag tänkte jag att det blir panik på julafton ifall de inte får något liknande, så nu har jag köpt till de äldre också, var sin 7" Andersson. Med tanke på mycket av surfandet, facebook m.m. sker på deras små telefoner, så borde detta vara en uppgradering. Men de får ingen Ipad, som de kanske hade velat, det tycker jag är lite för dyrt !
    Den femte 9,7" plattan skall vara en present till någon annan. Endast familjeplattan är uppackad, övriga har plastet kvar, så i princip kan jag byta tillbaks dem när som helst (inom 30 dagar).
    Att det blev totalt 13 plattor är att jag är ny på detta och har svårt att bestämma mig, samtidigt som vill ha en så billig platta som möjligt, med bästa prestanda.
    Det visade sig också att med jobbets personalrabatt, så blev det billigare för mig att köpa ifrån SIBA, än att beställa en Pipo M1 som skulle kosta ca 1500kr (inkl. frakt).
    Med rabbatten så kostade min 9,7'' ca 1900kr. Ifall plattan fastnar i tullen, så blir det plötsligt dyrare, plus att man får en amerikansk spänningsladdare, vilket jag inte vill ha.
     
  10. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Haha vilken härlig historia :) Så det gick att avbeställa plattorna från pandawill?

    Har ägt 2 plattor tidigare men krängt iväg båda då de var alldeles för sega (singe core, 800 MHz resp 1 GHz). Så jag hoppas att de här dual core -plattorna är lite rappare, eller rättare sagt är övertygad om det. Android verkar rätt krävande....
     
  11. themar

    themar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    ja det gick att avboka, fast det tog 2-3 dagar innan jag fick pengarna. Jag hade inte heller registrerat mig på pandawill, betalade direkt via paypal och var lite osäker hur man skulle klaga, men det var bara att ange det där referensnumret som man får av Paypal, det tog några dagar, sen kom pengarna tillbaka. Tror jag förlorade 8 öre på konverteringen mellan dollar och svenska kronor, men det är helt OK.

    Nästa platta som jag beställer kommer troligtvis att vara AINOL CAPTAIN (alt. Ainol novo Hero II), som verkar vara en kanonplatta. Den nämns i ett par andra inlägg i detta forum. Den verkar ha quad-processor, 1920 skärm och kommer att kosta mellan 219-259$ (beroende på varifrån man beställer), men den finns inte ännu att köpa (mitten av december, men troligtvis mitten av januari).
     
  12. nauleem

    nauleem Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Japp!, har testat att köra XMBC, funkade kanon. Det enda jag inte lyckades med var att lägga upp nätverksmappar som favoriter, men det har nog mer med min okunskap om XBMC att göra.
     
  13. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hmm pratar ni om Xbox Mediacenter (XBMC) eller något annat (XMBC)..?

    Och hur gör man det på en Android..?? :)
     
  14. nauleem

    nauleem Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, jag menar XBMC :)

    Det är betan jag kör, tror inte att man kan ladda ner den på googlePlay.
     
  15. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Var inne på SIBA idag och klämde på en, kändes riktigt bra måste jag säga! Skön lite iPad -känsla med metallramen. Kändes rapp och bra skärm, detta var stora skillnaden jämfört med de andra 7" -plattorna de hade där, som kändes väldigt billiga i jämförelse p.g.a. den låga skärmupplösningen. Det gör STOR skillnad med den högre upplösningen. Surfade lite på Aftonbladet, kändes rappt, spelade några youtube -klipp, såg bra ut, även om volymen är lite klen, men jag stod i en stor butik med mycket buller. Allt flöt bra och gick snabbt. Tyvärr var den helt slut hos SIBA, skulle få in fler på fredag. Blir sugen på att köpa en Pipo U1 Pro från Kina istället.... :)

    Tänkte att 7" var i minsta laget men tack vare den höga upplösningen upplevde jag den inte alls som för liten, snarare väldigt smidig. Skulle nog kunna leva med den!
     
  16. Swedroidman

    Swedroidman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    340
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global
    Låter nice, la en beställning nyss från netonnet på 2st då dom fått in dom på lager :)
     
  17. lighisse

    lighisse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vill bara lägga ett varningsfinger för 8" plattan. Köpte den idag och blir till att lämna tillbaka/byta till 9,7" eller 7"..

    Siba hade inte 8" uppe för visning än så kunde inte se då hur kass bilden kändes. Bildskärmen kändes hur grynig som helst inte alls skarp och fin som konkurrenters plattor. Så en platta utan IPS går nog helt bort för mig även fast denna var tänkt som julklapp så vill jag inte ge bort skit!

    Det jag gillade med en plattan var att den hade en riktig USB port så bara stoppa in ett USB minne och kolla film direkt om jag ändå hade det på min nuvarande platta..
     
  18. nauleem

    nauleem Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I've succefully rooted my two tablets following this tutorial:

    http://pandawill-tablets-review.blogspot.se/2012/08/pipo-u1-dualcore-7-hd-ips-tablet.html

    Jag ha lyckats att roota mina två plattor genom att följa denna guiden:

    http://pandawill-tablets-review.blogspot.se/2012/08/pipo-u1-dualcore-7-hd-ips-tablet.html
     
  19. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Tack för tipset! Har du Andersson 1.0? Guiden är ju skriven för U1 d.v.s. föregångarnen till U1 Pro och Andersson 1.0, men hårdvaran är ju nästan identisk. Guiden för er som inte orkar leta:

    1. Iinstall Zhuodashi_2.2.9 program to PC: http://www.mediafire.com/?hsnt440r1rn2dsj

    2. Just follow the "Highlighted Buttons" to install.
    3. Turn-ON your PiPO U1 and enable "USB Debugging" (goto Settings>Developer Options)
    4. Connect PiPO U1 to PC and launch Zhuodashi_2.2.9 program.
    5. If your PiPO U1 isn't detected yet, turn it OFF and disconnect it to PC.
    6. Hold-press the "+ Volume Button" and connect it to PC. A new USB Device must be detected.
    7. It will install required USB Drivers except for one (1) important driver.

    8. Goto "Device Manager" and right click the device with an [!] exclamation point on it.
    9. Click "Update Driver" and choose the Driver folder included on this PiPO Root Folder.
    10. If ask to "Continue Anyway" just select Of-course YES!

    11. Once drivers are all installed. Turn-ON PiPO U1 again and connect it to PC.
    12. Launch Zhuodashi_2.2.9 and wait until the Zhuodashi app is installed on your PiPO U1.
    13. Click the "Wrench Icon or Tool Icon" and click the [X Root].
    14. Wait until you see a Blue Button on the bottom. Click it.
    15. Go back to "Tool Icon" and click the [Check Root].
    16. Wait until you see a Blue Button again or just try again if it fails.
    17. Once all done, disconnect PiPO U1 to PC and update the "SuperSU" app.

    18. If you want to unlock more apps on the market or change build.prop to GT-I9100
    19. Copy&Paste the 4 .xml files to "/system/etc/permissions". Copy&Paste the build.prop to "/system" using ES FileExplorer with RootExplorer & MountSystem enabled on ES settings.
     
  20. nauleem

    nauleem Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Japp, Andersson ADT 1.0 7". Den ska tydligen vara identisk med PIPO U1 Pro. Den heter visst Pro eftersom den har HDMI.
     
    Last edited: 20 dec 2012