andriod (desire) vs. iphone 3gs

Discussion in 'Allmänt' started by sjaunja, Apr 18, 2010.

1. chrios

chrios Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Är det några speciella apps som du saknar, eller tänkte du mest på utbudet i stort?

2. ktd

ktd Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag saknar Air Video. Nästan så mycket så jag funderar på att byta tillbaka till iPhone när 4G/HD kommer i sommar.
    Testade ORB men vilket skit jämfört med Air Video.

Nån som har tips på en lika bra app till Android?

3. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

De som lider av dålig batteritid: vad har ni för bakgrundsbild? Bäst att använda en mörk sådan med tanke på OLED-skärmen.

4. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu har jag ju aldrig ägt en Iphone, men Android är inte speciellt struligt enligt mig. Och jag kan tänka mig åtminstone en sak som jag hade saknat på Iphone som inte bara funkar. ;) Men det kommer att fixas i sommar...

5. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

om ens då roxer2b...

6. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tja, om de nu inte försenar en release så lär det fixas. ;)

7. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag håller med till viss del, Air Video var en riktigt grym grej!!!!
    Saknar den som f*n, men det är också det enda jag saknar.

8. ktd

ktd Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vi har ju en del riktigt duktiga programmerare här på forumet. Nån kanske kan snickra ihop Air Video för Android. :)

Tyvärr läste jag för ett tag sedan på deras forum att dom inte har planer på en Androidklient och dom är inte intresserade att släppa koden heller.
    Hade varit jäkligt cool att kunna köra både Android och iPhone/iPad mot samma server.

9. PatrikS

MINA ENHETER

vad som krävs / saknas är en vettig DLNA-klient, inget propietärt som "Air Video", jag kan ärligt säga att jag saknar en bra klient också för jag har en NAS med DLNA-server som jag gärna skulle vilja använda med min telefon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dlna

10. Patlan

Patlan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Först främst var det väl utbudet i stort, i jämförelse med Iphone (det är ju jämförelsen tråden handlar om), och så klart betalapps, för jag antar att gps program och sånt finns där så småningom.

En spontan tanke är jag gärna skulle se några fler affärsinriktade apps, typ inriktat på sälj, priskalkyler, lagerhållning (vet ej om det finns till iphone heller iofs). Det kanske finns, men borde kanske snackas om i en annan tråd isf.

11. Patlan

Patlan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Är det så? Finns det fler (som vet!) som kan bekräfta ovanstående?

Nu har min batteritid förbättrats lite, och jag har använt telefonen flitigt hela dagen (mest samtal men även hämtat några mail, läst pdf:er, gjort anteckningar och en kort google-sökning) utan att behöva ladda den (kraven sänks, att slippa ladda den mitt på dagen är nu en framgång), även om det är lite tråkigt att stänga av funktioner för att enbart sätta på dem manuellt när man behöver dem. Förmodligen har även batteriet förbättrats i takt med att jag laddat den ett antal ggr.

12. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Jag har kompisar som har iPhones (både 3G och 3Gs) och från vad de har berättat så måste de ladda varje natt, Och det är inte heller allt för svårt att dra ur batteriet på en halv dag om man håller på mycket med den.

13. ktd

ktd Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Fast det som är så jäkla bra med Air Video är transcoden. Jag har i stort sett bara mkv-filer och om man kör en vanlig DNLA-server så transcodar den inte. Kör man Tversity eller annan server så måste man hålla på att krångla men profilerna osv. Air Video är en grym app (klienten) och servern på datorn kräver i stort sett ingen konfig och är inte tung att köra.

Men varför inte erbjuda båda. En Air Video-likande lösning för oss som fått uppleva storheten med Air Video och en bra DNLA-klient. Valfriheten ska ju vara det som Android ska slår iPhone OS med...

14. ktd

ktd Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Min iPhone 3Gs hade bättre batteritid än min Desire. Jag uppskattar att jag har runt 4h mer batteri i iPhone med samma användning.
    Sen kan man säkert tweaka med JuiceDefender och sånt men det körde jag inte på iPhonen så det ska jag inte göra med Desiren heller. Detsamma gäller task manager, ska inte köra det heller. Men jag har redan märkt att telefonen blir totalt obrukbar ibland om för många apps är öppna och då måste jag starta om den.
    Nu har jag 25h sen omstart och 7h aktivetetstid så jag har inget som ligger och drar heller.
    På både iPhonen och Desiren har jag ställt in att allt som synkas bara ska göra det 1 gång i timmen. Även med det är det svårt att få Desiren att hålla hela dagen. Har hittills behövt extraladda runt 21-tiden. iPhonen höll i stort sett alltid tills jag kröp ner i snarklådan runt 01. Men då var det lite i den också...

15. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Idag har jag använt min Liquid som en av er normala människor gör. Jag pratar i vanliga fall i telefon runt 5 timmar per dag då jag ibland åker långa sträckor mellan min kunder. Då brukar jag ha ~20% kvar efter 12 timmars användande. Men åter till idag.

Jag tog ur min telefon klockan 07:30 imorse. Nu är klockan 23:53. Jag har 50% kvar.

Då har jag idag:
    * ringt runt 10 samtal på i snitt tre minuter styck.
    * skickat runt 10 SMS
    * skickat runt 100 gtalk meddelanden
    * laddat upp två bilder på Facebook
    * haft wifi uppkopplat sedan jag kom hem vid ~18:00

Det jag har som synkar som widgets är FML, Pure calendar, Pure messenger, Snowstorm och Facebook.

Annars är det ju som vanligt.

Kör Juice Defender annars inget speciellt.

Så för att sätta stopp för den obotligt dumma diskussionen om att Android-telefoner skulle ha sämre batteritid säger jag följande.

Det är skillnad på en "Android-telefon" och en "Android-telefon". Det är så helt beroende på vad för telefon det är och vad du gör med den.

För det andra så måste du, hur du än vrider och vänder på det, ladda din telefon varje natt om du så har en HTC, Acer eller iPhone. Sedan om min telefon dör 2 eller 5 på natten spelar mig ju föga roll då jag inte skall upp innan 7. Och skulle telefonen rosslat fram sina sista toner klockan 7 och precis, innan den dör, väckt mig skulle jag ju ändå behövt ladda direkt då jag vaknar.

Så jag förstår inte resonemanget. Ni kan ta ur batteriaspekten ur debatten. Om ni misshandlar er telefon så fanatiskt att ni har en under 12 timmar lång batteritid måste jag nog be er, försiktigt men ändå, att sluta tafsa på den var annan minut. Även om just detta kan vara svårt på en Android FÖR DE ÄR ROLIGA!

Jag har en kompis på jobbet som har vart så anti-Android och så pro-iPhone. Nu lekte han tydligen med en X10:a i helgen och sa "Tja, det flyter ju lite bättre på min iPhone, men den var ju helt klart roligare!".

Så, vad vill man helst ha, en Passat eller BMW 320d? Den som rullar över ett gupp som inget har hänt eller den som är lite hårdare? Den som man har lite problem med att köra upp för en backe med på vintern eller den som har fyrhjulsdrift och kommer över krönet utan problem?

Jag valde BMW:n när jag beställde bil för två månader sedan. Och jag ångrar mig inte en sekund. Precis samma sak är det med telefonen. Visst, iPhone funkar så bra och så smärtfritt, men vart fan är det roliga? Vart är variationen? Vart är SPÄNNINGEN?

Ingenstans.

Herrejävlar så filosofisk jag blev här på natten men så kan det bli. Så, till min punchline, så vi kan sluta tjata om oväsentliga saker.

Men köp ni en Passat. Eller, Passaten är faktiskt rätt rolig ändå, så hädanefter jämför vi iPhonen med en Volvo. Jävligt bra men samtidigt jävligt mainstream och jävligt tråkig. Och ni kommer alltid, även om ni inte erkänner det, titta lite extra i backspegeln den dagen jag dyker upp där. Även om ni inte kommer erkänna det ;)

16. PatrikS

MINA ENHETER

Jag kan följa din tankegång DD :)
    dock så undviker jag det mesta från europa då det brukar bli mer verkstadsbesök än jag har lust med och kosta mer än vad jag är beredd att betala för.
    [ot]Vad för BMW har du införskaffat?[/ot]

Jag anser också att 1-4h mer batteri inte spelar någon som helst roll, då borde det vara åtminstone 12-16h mer batteri eller mer.

17. ktd

ktd Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

I min Desire håller inte batteriet så bra. Inte på långa vägar. :(
    Liquid är väl bättre på batteriförbrukningen än Desiren kanske.

Att ladda varje natt är inga som helst problem, det är bara så det är och det har jag gjort sen SE P800-tiden.
    Men att jag varje dag, sen jag skaffade min Desire, har varit tvungen att stödladda innan sängdags är jäkligt tråkigt. iPhonen var nere på reservtanken runt 01:00-02:00 när jag brukar gå och lägga mig (startar telefonen 07:00) men den behövde oftast inte stödladdas iaf. Det är där 4h extra batteri kan spela roll.
    Och så speciellt är inte Android att jag håller på att pilla med den hela tiden så det är inget sånt som spelar in heller. Använder Desiren på samma sätt som iPhonen.

18. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Mystiskt. Min Nexus klarar sig garanterat mer än 1 dag vid normalt användande. Oftast laddar jag den på kvällen eller nästa dag dock. När man precis fick den och konstant lekte med den drog man ju ur batteriet på en dag dock. Är väl möjligt att ens användande ändrats lite då man haft den i 3 månader nu. Rekordet i lång tid är nog när den var nere på 25% efter 2 fulla dagar senast nu i Påsk.

EDIT: Och nej, iPhone 3GS har liknande batteritid vilket innebär laddning varje natt som regel. Har inte hänt särskilt mycket med batterien i konsumentprodukter de senaste åren.

19. Pepesson

Pepesson Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,

Sitter i valet och kvalet att inhandla ny telefon. Har aldrig haft en smartphone förrut så det är en helt ny värld som väntar. Nu är frågan vilken väg man ska välja?

Valet står mellan en Desire och en iphone. Android känns mer som framtiden och innerst inne och Desire är nog den telefon som just nu lockar mest (tänk om den bara varit lika snygg som Legenden...). Vad som ändå får mig att tveka är det faktum att min bästa vän har en iphone som han snackar upp å det grövsta. Undrar därför om Desire och iphone kan kombinera någon app? Mina iphonevänner använder sig av wazzup för att skicka snabbmeddelanden till varandra utan att behöva använda sig av dyra sms-kostnader. Finns det någon lösning för oss att kommunicera kostnadsfritt med textmeddelanden mellan Desire och iphone?

Vilken telefon (Desire vs. iphone) har bättre GPS-funktioner?

20. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag antar att Wazzup använder sig internettrafik och då fungerar väl vilken IM-app som helst? Google Talk är väl förstahandsvalet om man ser på Android, funkar även med folk som "bara" har en dator...

Grejer som bara funkar mellan iPhone-användare känns ju lite fånigt.