andriod (desire) vs. iphone 3gs

Diskussion i 'Allmänt' startad av sjaunja, 18 apr 2010.

1. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det där är som att säga, jag brukade spela pingis, nu spelar jag tennis. Men jag behövde aldrig springa när jag spelade pingis, så det gör jag inte när jag spelar tennis heller.

Juicedefender hjälper massvis. Hade en iPhone i ett par veckor, och det gick inte att klämma ur den mer än en dags användande för mig (dock klarade den det out of the box) - Min Desire klarar dubbelt så länge, p.g.a. apps som Juicedefender, Taskpanel m.fl.

iPhone har bättre batteritid out of the box, men att inte använda de tweakmöjligheter som finns i Desire låter rätt idiotiskt.

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

iPhones GPS har väldigt dålig precition. Desire har helt klart bättre gps.

3. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Vad grundar du det på? Kört både Navigon och TomTom på iPhone och det är exakt. Tar man upp Google maps i iPhonen så visar den på prickan vart man står.
    Kan inte tänka mig att Desiren är sämre men GPS-en i iPhone är väldig bra.

4. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Grundar det på vad jag har hört av personer. Att den har väldigt svårt att få kontakt med sateliter och därför visar den ofta 50-100 meter fel.

5. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Av dom 10 pers. som kör iPhone här på jobbet så tycker alla att GPSen är snabb och jäkligt exakt.

6. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Är du en duktig tennisspelare står du still i mitten och placerar bollarna så motståndaren får göra allt springande. ;)

Jo, jag kommer köra JuiceDefender eller liknande senare men det jag menade med att jag inte kör det nu är eftersom jag testat skillnaden nu så vill jag ha en out-of-the-box. Annars är det som att jämföra äpplen med päron.
    Annars kan man iof slå av telefonen 4h mitt på dagen och tycka att jag har bättre batteritid på den. ;)

Om man kör JuiceDefender så funkar väl inte push? Eftersom apn är avstängd kommer den ju inte kunna fråga om nått nytt finns att hämta...

7. erikla2002

erikla2002 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

DN motor hade ju en artikel där de dissade Iphonen som gps eftersom den ofta visade 50 m fel och det är inte acceptabelt när man kör i en stad.

8. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Push fungerar ändå, hela poängen med Push är att det inte kräver APN :) Innan push fick du på smartphones ställa in "uppdateringsfrekvens" på hur ofta mail hämtades. Push fungerar snarare som SMS d.v.s. mail "trycks ut" till din telefon, oavsett APN-settings.

9. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Perfekt! Tack för en bra förklaring.

10. Apps2Go™

Apps2Go™ Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ni som påstår att iPhone har dålig precision på GPS:en kanske menar iPhone 3G och inte 3GS?

11. isMaskin

isMaskin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag vill att alla som springer och köper en iphone kommer hit sen och skriver ner alla problem och buggar. För problemfri är den inte oavsett vad fanboisen säger.

12. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Nu provljuger du allt... utan APN är det rökt, du kan inte få någonting utan det.
    (Om du inte tänker på wifi)

13. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

räcker med att kolla här :

http://discussions.apple.com/forum.jspa?forumID=1139

(sen består nog många "fel" av skit bakom spakarna, precis som alla som skyller på gaspedalerna på prius när de förmodligen gjort något helt rudat)

14. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Men det är ju, ursäkta mig nu, urbota dumt att tänka som du gör där.

Det är väl självklart att du måste jämföra äpplen och päron. För det är ju precis det som detta handlar om!

Man KAN tweaka telefonen på ett enkelt sätt. Det tar dig 15 sekunder att söka upp, ladda ner och installera Juice Defender.

Det du pratar är som att jämföra en bil med en bil. Det är det inte. Vissa går i terräng och vissa klarar inte av det. En Desire är mer mångsidig och behöver inte köras out-of-the-box. Eller den SKALL inte köras out-of-the-box. Den skall pillas med! En iPhone KAN du inte pilla med på samma vis.

Dag två här med normalt användande plus lite till. Ringt runt 90 min totalt, skickat en jäkla massa gtalk, runt 5 SMS och surfat lite. Haft på BT på då jag pratat i telefonen samt nån timme runt omkring där. Wifin har legat på i bakgrunden hela dagen. Glömde stänga av den imorse...

43% på 12 timmars användning.

EDIT:
    En arbetskamrat kom till mig igår och sa "Du, jag lekte med en X10:a i helgen, och nu är jag jävligt sugen.".

Den här killen har vart så anti-Android innan då det är inte sant. Just pga att han vart så pro-iPhone.

Nu kommer vi vinna en iPhone på jobbet. Han får sin nästa vecka. Det är en 3GS 32GB. En jävla bra telefon ändå! Men som han sa till mig idag.

"Jag kommer ju enkelt sälja min nya iPhone 3GS till någon för 5000:- i obruten förpackning. Sen säljer jag min iPhone 3G för runt 2000:-. Idag på lunchen åker vi och köper en Desire till mig på Media Markt för 4700:-. Då får jag en roligare telefon och TJÄNAR 2300:-."

Och så blev det. Nu äger han en Desire!

Jävla smart kille det där!

Last edited: 22 apr 2010
  15. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Nu pep den just till att det är dags att ladda. Runt 21 har det varit varje dag. Idag har jag inte använt telefonen speciellt mycket heller.

Frågade just min mamma, som haft en Tattoo i några månader, om hon hört talas om JuiceDefender. Det hade om inte...
    Tror det är rätt många som köper telefoner som inte hänger på forum eller läser bloggar och dom jämför ut ur lådan. Därför ville jag se skillnaden innan jag börjar tweaka.

Att man måste tweaka en Desire för att komma upp i andra telefoner batteri är ju nästan bara ett bevis på att den är sämre. Att man kan tweaka och pilla är så klart kul och positivt men att man måste är negativt.

Men nu är det nog dags att inte nämna nackdelar for nu börjar vissa fanboyz bli lite irriterade. ;)

Jag är för övrigt väldigt nöjd med min Desire och saknar inte min iPhone speciellt mycket. Jag försöker bara ge mina erfarenheter av Desire vs iPhone eftersom jag äger och har ägt båda. Tror några har inte haft eller hållt på med en iPhone speciellt lange utan hakar på det obefogade erkännandet på en jäkligt bra telefon som iPhone är. Man kan ju undra vart "hatet" mot iPhone kommer ifrån. Tycker det låter som avundsjuka. :)

16. Gecko

Gecko Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Batteritiden på Desiren är inte fantastisk, men det är knappast något som ställt till problem för mig.

17. isMaskin

isMaskin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag hatar inte iphone eller apples produkter. Däremot stör jag mig på iSteve och på alla blinda fanatiska fanbois. När dom springer runt och påstår att allt bara funkar och det är mycket bättre kvalité på hårdvara osv när det är som alla andra tekniska system, ej felfritt.

Sen ska man inte glömma att dom inte tillverkar skräp heller. Och sen har vi all hype med tex ipad. Pillade på en idag och den är fantastisk till att läsa tidsskrifter på men ingen recension jag läst har påpekat att skärmen inte hänger med (ghosting) när saker flyger förbi snabbt.

18. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Håller helt med dig isMaskin. En av anledningarna att jag numera kör Android är inlåsningen av iPhone (vill inte jailbreaka) och samma anledningen till att jag inte äger en iPad utan väntar på HP Slate.
    Däremot kör jag Macbook och älskar Mac OS X.

Det finns uppenbarligen lika många fanbois på Androidsidan också. :)
    Själv tycker jag det är roligt med framförallt bra med minst två bra system så dom driver på varandra vilket gynnar oss användare.
    Och dom flesta fanbois har inte ägt eller knappast använt "andra sidan" produkter. Men det är väl det som kännetecknar en fanboi. :)

19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag hoppar innerligt inte att det är mig du menar som fanboy. Då blir jag lite trött på dig.

Jag blir bara så förbannat trött på folk som alltid tror samma saker och inte verkar kunna förstå andra tankebanor än den de sitter och rider på just för stunden. Om man inte förstår vad man köper för slags produkt, och vad för potential produkten har, så skall man kanske titta på en annan. Eller inte klaga. Eller ta reda på vad man kan göra!

Om man vill ha en telefon att ringa på, skicka några SMS och inte mycket mer vill jag ju inte direkt rekommendera en Desire. Eller en frukttelefon av något slag. Till de behoven köper man fel telefon. Så enkelt är det. Så din morsa kanske inte behöver en Tattoo eftersom hon kanske inte använder den till fullo. Samma som min morsa. Hon fick sig en iPhone ifrån jobbet precis. Inte helt 100 rätt telefon där heller.

Sedan är jag också så trött på att alla fanboys ifrån fruktsidan hela tiden tror att man är avundsjuk så snabbt man berättar varför Android är bättre. Det är ett praktexempel på en invändning de slänger ut sig av ren reflex. För de "vet" ju att de är har den bästa telefonen.

När min arbetskamrat köpte sin Desire idag stod vi och snackade med ett lite äldre par som skulle köpa sig en telefon. Kanske runt en 50-års ålder. Han var rätt haj på det där med telefoner och tyckte inte om iPhones inlåsta och stängda system.

Ett steg höger om honom stod det en annan gubbe, i runt samma ålder, och lyssnade dessa 5 minuter. När vi skulle gå där ifrån kom hans, den lyssnandes, utlåtande.

"Jag är inte beredd att gå ifrån min iPhone än. Jag har den i jobbet och det var jätte enkelt att ställa in mail och så på den! De andra som hade Nokias, Ericssons och Symbians hade ett jäkla problem däremot! Men en iPhone kanske är för de lite dummare." sa han med ett skratt på slutet.

Självklart, tror man att Symbian är en telefon, och inte förstår att X10:an och T700i har samma mjukvara är en iPhone en perfekt telefon. En knapp. Det är inte mycket som kan gå fel där! Funkar alltid, rätt snygg och funktionell. Mainstream och används av alla. Vad tror ni jag såg gubben gå in i på parkeringen 5 minuter efter samtalets slut? Jo, inte så svårgissat, en Volvo. En bil som alltid funkar, är rätt snygg, funktionell och mainstream.

20. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Blev en 320d med sportpaket, helxenon och lite annat lullull som farhållare, regnsensorer, backvarnare och sånt där. Rolig bil som passar perfekt då jag åker rätt långt i jobbet! Den drar 0,54 just nu och då har jag kört i Göteborg senaste 4 dagarna. På landsväg går den ner lite mer.

Sjukt nöjd kan jag säga.