andriod (desire) vs. iphone 3gs

Discussion in 'Allmänt' started by sjaunja, Apr 18, 2010.

1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Helt rätt. En android är inte till för den som ringer lite, ibland skickar ett sms men knappt vet vad facebook, hotmail eller gmail är.

Android är precis vad Linux är för Windows, ett komplement eller ersättning till dom som faktiskt vet vad det är.

2. ktd

ktd Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nix. Jag tycker du har bra och vettiga argument.

Ang. min mammas väl av telefon var det säljaren fel. Hon ville ha en iPhone men säljaren lurade på henne att Android var så mycket bättre och enklare. Sen har ju Tattoon ett bättre pris så det vägde nog in också. :)

3. coolof

coolof Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag brukar tipsa om olika telefoner beroende på vem som frågar. Inte bara modeller utan om man borde välja Android eller iPhone. Min flickvän har snackat om att skaffa ny telefon ett tag och till henne rekommenderar jag iPhone.

Jag tror att man enklare får ut vad iPhonen har att erbjuda vilket även har med att göra att Android kan göra mer men då bör man veta vad man ger sig in på. Om man är villig att sätta sig in i det och läsa på lite så kan man hitta snabbare vägar att göra saker på (som att dela bilder genom en och samma applikation med ett utbyggbart system istället för att ha en applikation för varje grej). Det är knappast självförklarande och för många är "en app för varje sak" mycket enklare men iaf. jag tycker att det är väldigt häftigt när sådana saker bara funkar och dessutom funkar så bra som de gör på Android. På Android kan utvecklare göra Android som system bättre och mer användbart, på iPhone kan man skapa en app som gör det, men helt utan koppling till andra program i systemet.

Ett bra exempel är när en kollega med iPhone stolt visade upp en ny barcode scanner som han hittat. Den var galet snabb på att känna av saker och sen kunde man till och med kolla upp produkten på Amazon! Snabb var den, utan tvekan, jag blev lite avundsjuk. Men vad ska man med en fantastisk barcode scanner till som bara gör sina fem saker och sen går den inte att använda till något annat? Tja, 3 av 4 personer kanske inte behöver mer. Jag behöver kanske inte heller mer i de flesta fall, men det är på något vis väldigt betryggande att veta att utvecklare bara är en redan existerande app ifrån att kunna ha stöd för sådana saker jämfört med att behöva bygga in funktionen i sin egen app. Men om jag helt saknade intresse för utveckling hade det då varit relevant? Inte alls lika mycket.

Om det är någon Apple har lyckats med å andra sidan så är det väl just att skapa en smartphone för vanliga människor. Om Google bara lyckas marknadsföra Android bra nog kan de säkert också nå fram till den publiken. Men något i mig säger att det kanske inte riktigt är tanken med Android?

4. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag ser nackdelar i både Android & Iphone & gör allt för att försöka vara neutral men ibland så är det svårt :)

TaskPanel, där spar ni batteri. Vet inte hur Iphones multitasking kommer att fungera men förvänta er en högre batteriförbrukning när det kommer & hoppas på att man då kan tweaka till det :P

5. _z_

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Om man inte vill bli tagen som fanboy så tror jag att man ska vara försiktig med att skriva att nån av dem är bättre ;)

Tycker personligen att man inte kan säga så, är mer en fråga om tycke & smak & jag har faktiskt rekommenderat Iphone till vissa kamrater eftersom jag tyckt att de passat dem bättre än Android. Själv så är jag dock Androidfrälst än fast jag ibland svär över avsaknad av vissa appar som mina ifånevänner använder...

Last edited: Apr 23, 2010
  6. _z_

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Håller med dig i allt du skrev innan detta men nog är väl tanken med Android att hiva in så mycket pengar som möjligt, m.a.o. nå fram till så många som möjligt. Det tror jag i alla fall men sen så var det en annan sak om man lyckas...

7. M-Dawg

M-Dawg Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hade en diskussion med en smart kille, som har koll på grejer, vad som fungerar osv.
    Han hade en Legend tror jag.
    Han totaldissade den. Han sa att iPhone och iPad var SÅ bra eftersom de inte hade Flash eftersom detta bara skapar problem, är fruktansvärt ineffektivt och gör att saker krashar.
    "Hepp", tänkte jag.
    Diskussionen gick väl typ så här:
    Han: "Flash e skit..." (inte riktigt så men typ).
    Jag: "Men hur ska man kunna surfa utan flash, så många sidor som har det".
    Han: "och?"
    Jag: "Men..."
    Han: "HTML5 har stöd för det"
    Jag: "Men, idag har "alla" flash.."
    Han: "och..."
    Jag: "Men NU vill jag ju ha Flash"
    Han: "Och..."

Helt sjukt, HUR fan kan iSteve påstå att iPad är den bästa surfupplevelsen när den inte stödjer flash. Jag menar, visst Flash är väl inte det bästa och det är väl bra att han vill få fram ett Opensource system som stödjer det bättre. Men jag som vill sitta och surfa IDAG bryr mig väl inte så mycket om det???

Tillbaka till diskussionen. iPhone vs Desire.
    Samma sak här, iPhone stödjer inte Flash, hur ska man kunna ha en trevlig surfupplevelse som täcker mycket av internet utan flash.
    För den som vill ha en produkt som "BARA" fungerar, visst köp en iPhone för 6600+ kr.
    Men om jag för 4400 (iPhone är 50% dyrare, eller Desire 33% billigare) (halebop) kan få en telefon som gör NÄSTAN samma saker som dessutom är opensource så är valet inte så svårt för mig.

Last edited: Apr 23, 2010
  8. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Lustigt att du tar upp barcode-scannern... :D

Det är ett skäl till att det finns fragmentation även inom iphone exv.
    (samt att android var först med detta, och är väl fortfarande mest komplett? )