Jag installerade Android 12 närmast rutinmässigt; har man en Pixel (i mitt fall 4a) så är det också trevligt att det senaste från Google finns tillgängligt snabbt. Hade inte heller några speciella förväntningar - MaterialYou bryr jag mig inte om, har supersnyggt helsvart bakgrund sedan många år tillbaka - men tycker det är märkligt att Google tvingar på användarna drastiska GUI-ändringar utan möjlighet att behålla det man är van vid och tycker fungerar bra.
Först det här med den STORA, fyrkantiga AOD-klockan som jag - och tydligen många med mig - inte gillar så värst; varken funktionell eller snygg är min åsikt. Den kommer tydligen alltid fram på AOD ifall det inte finns en persistent notification närvarande. Visst, det finns workarounds (jag använder Tasker) men nog borde man kunna välja själv direkt.
Sedan har Google valt att använda groteskt stora knappar / rutor / vad de nu egentligen heter (tiles) när man sveper ner snabbinställningarna. Dessa tar sjukt mycket plats och ger telefonen en äkta Brio/FischerPrice-leksaks-look som jag inte uppskattar alls.
Valfrihet har väl alltid varit en stor (positiv) grej för Android; jag skulle definitivt önska lite mer av den varan i 'tolvan' - utan att man behöver hålla på och pilla med sådant som tar mycket tid och kanske också sabbar garantin.
Last edited: 6 december 2021