Går det att stänga av så man slipper se den gröna pricken och gröna avseringen så fort kameran eller mikrofonen används? Försökt googla mig till svaret men hittar inte om det går att fixa. Även kollat igenom inställningar utan resultat.
Apropå mikrofonen; jag har slagit på "Nu spelas"-funktionen och den måste ju rimligen lyssna hela tiden. Ändå lyser ingen grön prick just då.
Jag installerade Android 12 närmast rutinmässigt; har man en Pixel (i mitt fall 4a) så är det också trevligt att det senaste från Google finns tillgängligt snabbt. Hade inte heller några speciella förväntningar - MaterialYou bryr jag mig inte om, har supersnyggt helsvart bakgrund sedan många år tillbaka - men tycker det är märkligt att Google tvingar på användarna drastiska GUI-ändringar utan möjlighet att behålla det man är van vid och tycker fungerar bra. Först det här med den STORA, fyrkantiga AOD-klockan som jag - och tydligen många med mig - inte gillar så värst; varken funktionell eller snygg är min åsikt. Den kommer tydligen alltid fram på AOD ifall det inte finns en persistent notification närvarande. Visst, det finns workarounds (jag använder Tasker) men nog borde man kunna välja själv direkt. Sedan har Google valt att använda groteskt stora knappar / rutor / vad de nu egentligen heter (tiles) när man sveper ner snabbinställningarna. Dessa tar sjukt mycket plats och ger telefonen en äkta Brio/FischerPrice-leksaks-look som jag inte uppskattar alls. Valfrihet har väl alltid varit en stor (positiv) grej för Android; jag skulle definitivt önska lite mer av den varan i 'tolvan' - utan att man behöver hålla på och pilla med sådant som tar mycket tid och kanske också sabbar garantin.
Otippat att folk är missnöjda med uppdateringen, det har ju aldrig någonsin hänt tidigare. Jag saknar 12an nu när jag bytte till en lur som kör 11an, systemet kändes lite mer välpolerat och smooth i 12an. Får se när uppdateringen rullar ut om 144 Hz-skärmen på nuvarande luren får det att kännas ännu bättre än det gjorde på andra luren.
Förändring är skit! Jag tror Android 12 På Edge 20 blir riktigt smutt och rappt när det väl kommer. Motorola håller det nog rätt rent i vanlig ordning.
Jag säger som det är: all förändring är av ondo, helt rätt @dannejanne Har visserligen ingen aning om hur mycket 'smartare' tolvan är under ytan - förhoppningsvis är den det - men det jag har (mest) läst om handlar till stor del om kosmetika. Kanske MaterialYou är en jättegrej i Android-utvecklingen, det är bara jag som inte riktigt fattar.
De som har en Pixel 3a eller nyare kan installera första betan av 12L nu! Google releases Android 12L Beta 1 for Pixel phones Here’s everything new in Android 12L Beta 1 [Gallery]
Google Pay har problem rapporterar flera vilket är vanligt i en första beta eller DP. Mitt tips är att alltid undvika första som kommer ut eftersom det ofta händer, tills flera bekräftat att det fungerar eller är fixat. Speciellt på en enhet du är beroende av. Annars kör på
Nu kan man äntligen ta långa screenshots i Chrome. Chrome finally works with Android 12's scrolling screenshot tool
Är det nån som vet om det är för sent att lämna beta programmet utan att behöva återställa telefonen (Pixel 5)? När jag googlar hittar jag detta: Important: If you prefer to leave the beta program for Pixel and return to the public stable track of Android 12, you have a window of opportunity to unenroll without wiping your device. Please update and install today’s official release and then unenroll by December 1st before the next beta update releases. This will ensure your device will not get wiped during opt-out. Android 12 Beta Program will continue with unspecified updates starting in December I och för sig från mitten av oktober så saker kan ju ha ändrats. Jag har en installation väntande, första beta på 12L antar jag, men jag vill egentligen inte vara med i betan på 12L. Samtidigt vill jag inte lämna om jag måste återställa telefonen. Edit: verkar som att det är kört att lämna nu, hittade en artikel till som säger samma. Leave The Android 12 Beta To Get The Next Update