Android 13 - nu ute i skarp release!

Diskussion i 'Allmänt' startad av tag, 10 feb 2022.

  1. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Tråkigt att det är sån skillnad. Nova flyter verkligen helt felfritt hos mig. Märker heller inte av någon försämrad batteritid än så länge.
     
    katho och psp123 gillar detta.
  2. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Verkar drabba vissa av oss bara. Undra vad det beror på. Jag har problem även när telefonen är helt återställd. Bara inloggad på ett Google-konto. Möjligt att den behöver lite tid på sig efter återställning innan alla bitar faller på plats. Återställde igår.
     
  3. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Ja, nu när du säger det så var det ju lite så även när Pixel 6 Pro lanserades. Vissa techtubers rapporterade om dålig batteritid, medan andra hade bra batteritid. Kanske är något Pixel/Tensor-problem snarare än Android 13?
     
  4. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Efter fortsatt dålig batteritid testade jag att inaktivera Adaptive Battery och ironiskt nog verkar batteritiden förbättrats.
    Hoppas det håller i sig.
     
    Ramboline gillar detta.
  5. Ricjuo

    Ricjuo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2017
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    13
    Någon som kan bekräfta om BankID funkar med Android 13? Samt typ Swish, bankappar osv?
     
  6. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Självklart funkar det :)
     
    katho, jnsson, bernard och 1 annan gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 335
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Skulle det inte fungera hade det varit rama skri här på forumet :)
     
    Ricjuo gillar detta.
  8. mubound

    mubound Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    "‘Split’ button returns to PiP" - äntligen
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    A13 känns som en rätt tråkig uppdatering, jag märker nästan ingen skillnad och inga funktioner av större intresse för mig har de bemödat sig att lägga till heller. Vad tycker ni är de största skillnaderna? Förutom mediaspelaren typ.
    Det här med att "streama" appar till Chromebook, någon som fått det att fungera?

    En sak stör jag mig på rejält. Jag har appen Smsbackup+, som gör säkerhetskopia av sms/mms till Gmail, och sådan säkerhetskopia ska ske automatiskt typ inom en minut efter mottaget/skickat meddelande. Det har funkat klockrent i A12, men med A13 så kör den inte uppladdning automatiskt alls, utan jag får manuellt gå in och köra några gånger per dag. Detta är verkligen en dealbreaker för mig, så väldigt irriterande. Jag vill ha uppladdning så fort som bara möjligt av inkommande/utgående sms/mms.
    Jag har gått in bland systeminställningarna för Smsbackup+ (om man håller in appens ikon och trycker på i:et) och stängt av batterioptimering på ett ställe. Finns det något mer ställe i A13 där man kan stänga av batterioptimtering eller på något annat sätt ge en viss app obegränsade resurser i systemet? Någonting verkar ju strypa appens processer eller schemalagda rutin. (Foldersync, en annan app med schemalagd rutin, funkar dock utmärkt i A13, även utan någon slags batterioptimering avaktiverad, så jag kliar mig i huvudet).
    I A12 var jag också tvungen att stänga av batterioptimering för Smsbackup+, och då började den genast ladda upp automatiskt efter det, men det tycks inte hjälpa i A13, iaf inte genom den inställning jag rört hittills.
    Appen uppdateras mig veterligen inte längre, så om Google skapat något nytt anrop som måste göras för wakelock/power management eller liknande, så kommer denna app förmodligen inte få det. Några andra lösningar för att få det att funka? Vill helst inte byta app.

    I Android 13 stör jag mig på en annan sak. I inställningar, Om telefonen, så kan man på ett ställe se signalstyrkan mätt i mikrodecibel. Där brukade jag ta printscreen med jämna mellanrum (i A12). Men av någon korkad anledning har de gjort så just den systemvyn inte går att ta printscreen på längre, det blir bara en svart ruta, ungefär som Netflix. Finns ju inget speciellt känsligt där så helt idiotiskt. Nu får jag gå in i systemmenyn *#*#4636#*#* (nås från dialpaden), där syns samma värde och går att ta printscreen på fortfarande. Är det bugg eller medveten ändring? Vem vet.

    Märkte till en början i A13 att sms inte verkade säkerhetskopieras via Googles inbyggda funktion längre, medan annan data (inställningar, appdata, mms) fortfarande kördes varje natt. Datumet för senaste uppladdning av sms fastnade på en dag och rörde sig inte, trots orörd telefon och laddning flera nätter. Nu verkar dock sms laddas upp den vägen som vanligt, så var något tillfälligt problem gissar jag. Någon annan som märkte av det?
     
    stelex gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Ett av problemen lyckades jag lösa. I Smsbackup+ finns en inställning som heter typ "Force use of old backup scheduler". På ren chansning aktiverade jag den, och tro att jag blev glad när det fick sms/mms att laddas upp automatiskt igen, så som det brukade fungera innan jag installerade A13. Någon som förstår varför denna inställning hjälpte, vad syftar apputvecklaren på mer specifikt gällande "old backup scheduler"? En följdfråga blir ju om Google i A13 ändrat något som gäller schemaläggning av aktiviteter, API:n, wake lock eller något annat som kan påverka en sån funktion?
     
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Blir intressant hur snabbt olika märken inför Android 13.
    Samsung först antagligen, sen känns det osäkert med övriga tillverkare.
     
  12. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    1 204

    MINA ENHETER

    Oneplus har redan släppt till 10 pro
     
    jnsson gillar detta.
  13. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Fick till min Galaxy S21 härom dagen. Inga större skillnader mellan 12 och 13, var större skillnad på 11 och 12. Men jag upptäcker väl skillnader med tiden kanske.
    Verkar fortfarande inte gå att spela in telefonsamtal (vilket gick med Android 11), vilket är rätt uselt (av både Google och Samsung)
     
  14. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Vet inte om min fråga har varit uppe tidigare, men låsskärmen är lite annorlunda i 13. T ex så har iaf jag genväg till appen Home och jag gillar det inte.
    Någon som vet om det går att ta bort från låsskärmen eller måste jag bara gilla läget? Sony Xperia 5 III that is.