Android 2.1 med Telia & Spica i5700

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av OskarJ, 5 apr 2010.

  1. Zablar

    Zablar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det där är typ det jag fick svar hos Samsung då jag ringde till dom. Telias variant av uppdatering är inte släppt till alla varianter av Telias rommar ännu. Men det ska komma. Jag har inte senaste och kan mao inte uppdatera ännu... :(
     
  2. Denker

    Denker Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hur tar man bort widgets?
     
  3. vargen

    vargen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER


    Tryck fingret över dom länge tills telefonen vibrerar så dom går att flytta, sen drar du fingret ner till soptunnan.. du kan göra likadant för att flytta dom till en annan skärm, bara dra mot kanten så ska den byta skärm.
     
  4. LiZzEn

    LiZzEn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag mailade samsung o undrade vrf det inte funkar för mig... hon sa att jag skulle ha minneskortet i mobilen, har alla ni haft det i vid uppgradering? :o jag plockade ut bbåde sim o minneskort...
     
  5. polxlt

    polxlt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kontaktade samsungs support via chatt alldeles nyss:

    Hej . Jag heter Lars. Hur kan jag hjälpa dig?
    Polxlt:
    Hej, jag har en telia låst samsung mobiltelefon (SPICA), när kan man förvänta sig uppdatering till 2,1 till denna?
    Lars:
    Den ska vara släppt för de telialåsta mjukvarorna och en guide för hur du uppdaterar telefonen hittar du på våran hemsida.
    Polxlt:
    Det ryktas om att att vissa mobiler inte kan uppdateras ännu till 2.1, det står tom på er hemsida att för vissa telefoner måste man vänta tills mitten av Maj, vilka telefoner gäller detta?
    Lars:
    Det gäller telefoner som är köpta utav telefon t.ex. för de användarna kommer realeasen av uppdateringen släppas under vecka 19. Det är också vecka 19 som uppdateringen ska vara helt realeased för alla mjukvaror som finns på den svenska marknaden.
    Polxlt:
    "Det gäller telefoner som är köpta utav telefon " hur menar du ? förstår inte denna mening!?
    Lars:
    Telenor ska det stå, jag ber om ursäkt för det.
    Polxlt:
    ok
    Polxlt:
    Sker uppdateringen via New PC studio, dvs bara koppla in telefonen till datorn och sedan köra NPS?, är det något mer man måste tänka på förutom att göra backup på telefonen?
    Lars:
    Ja precis. Nej det enda du behöver tänka på är att just göra en backup på de filer, kontakter osv. som du vill ha kvar då allt sådant rensas efter en uppdatering.
     
  6. A_Galaxy

    A_Galaxy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Chattade med en tekniker på samsung som säger att det finns 2 versioner av mjukvaran. En öppen och en telia låst. Och den senare skulle ha funka på min spcica om ja inte haft den inne hos deras service verkstad.
    Ja nämde att ja haft min på servcie och att de lagt in en samsung rom. Då sade han att det enda alternativet var att skicka in den.
    Senare kom det fram att det ska ska komma en updatering vecka 19. Men vad det var för skillnad på den kunde han inte svara på.

    Tyvärr avslutade teknikern chatten innan ja han kopiera texten.
     
  7. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    För mig så funkade uppdateringen på allra första försöket (efter det försöket då jag inte hade tillräckligt med kraft i batteriet). Antagligen hade jag tur, för det gick verkligen hur smidigt som helst.
     
  8. LuA

    LuA Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns det möjlighet att göra en "image" av telias officiella 2.1 rom som man kan lägga in via Odin om man sedan tidigare flashat in en icke offeciell 2.1 via odin?
    Om ja så är jag intresserad.

    /LuA
     
  9. LiZzEn

    LiZzEn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ja, nu har jag lämnat in mobilen efter tusentals försök och efter att ha pratat m samsung flera ggr. det är enda sättet enligt samsung.....

    men jag saknar mobilen redan och telia hade ingen bra lånetelefon, de hade EN från typ 90 talet .....
     
  10. frelah

    frelah Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact
    jag tycker min buggar en del. får roaming en del ned avstängd datatrafik som resultat plus att den startar om ibland.
    nån mer dom upplever detta?
     
  11. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Jag upplever samma problem med datatrafik, men för mig har det inte med 2.1 att göra. Problemet fanns även med 1.5.

    I dag har telefonen startat om sig själv 3 gånger. Sen jag uppdaterade till 2.1 har den startat om sig själv i snitt 1 gång per dag.
     
  12. StoffeAndroid

    StoffeAndroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har exakt samma problem :-o Det är så himla jobbigt.
     
  13. mmmarcus

    mmmarcus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag köpte en telia brandad och låst spica via katshing till frugan i jul. låste upp den via gsmteknik, men telia brandingen är fortfarande kvar.

    Skulle man kunna knata in i en telia butik och be de uppdatera den? Hennes 1.5 krånglar en hel del och annars blir det att byta mobil. Tänkte mest om telia hjälper med sånt, även om den inte är köpt via dem dock telia brandad?
     
  14. Zablar

    Zablar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu har jag gett upp att försöka uppdatera telefonen. Chattade med Samsungs support än en gång idag och resultatet blev att jag har nu skickat in min telefon för uppdatering till en serviceverkstad.

    Hon sa även att alla versioner till Telia låsta telefoner är släppta nu. Endast till andra låsta som kommer v.19.
     
  15. gahrgamel

    gahrgamel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Jag upplever också att min har aktiverat roaming sedan jag uppgraderade luren.
    Otroligt irriterande, för datatrafiken fungerar ju inte då. Telefonen fungerade klockrent när 1.5 var installerat.
     
  16. mekstro

    mekstro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det finns en teoretisk möjlighet att norpa temp-filer under tiden man kör uppdatering med NPS (eller Kies).
    Det är högst troligt att filerna laddas ner i sin helhet innan flash påbörjas.

    Jag har inte utvärderat detta då jag avfärdat Samsungs verktyg helt, men ett tips för den som inte uppdaterat till 2.1 än och känner för att rota lite är att kolla i t.ex %TEMP% (skriv det i Start\Kör) under uppdatering. Andra ställen kan vara %PROGRAMFILES%\Samsung (nånting) eller %ALLUSERSPROFILE%\Samsung (nånting).
     
  17. vargen

    vargen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag tror det är betydligt smidigare att via Odin flasha in Telias orginal rom (1.5) sen köra NPS/kies och uppdatera till Telias 2.1 den vägen.
     
  18. larsa32

    larsa32 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vart hittar man den då?
     
  19. LiZzEn

    LiZzEn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag äntligen fått tillbaka mobilen från telia :D och jag va sååå rädd at tngt skulle hända mobilen efter att ha läst tusentals inlägg om att anovo är dåliga och förstör mobiler osv på något ställe, men det gick bra! och det kostade INGET, trots att vissa här trodde att det skulle göra det. :D:D Dessutom e ödlan o teliasymbolen borta :P haha
    men jag hade problkem med wifi, det stod hela tiden att den va frånkopplad ( vi har låst nät ) men sen när vi tog bort låset så funkade det till slut och även när man låste nätet igen sen:s
     
  20. polxlt

    polxlt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    Vad var det som gjorde att det till slut funkade? Jag har också kommit till steg 3 nu men sedan håller den på att installera om drivisarna och därmed händer inget mer