Android 2.3.7 Cyanogenmod för RK2818

Discussion in 'Övriga tablets' started by Alixw74, Nov 24, 2011.

1. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Först och främst vill jag säga tack för att du tagit upp stafettpinnen och lagt ner jobb på detta. Jag har flashat in den på en 7CK100 och skall göra det på en kendo M7 senare idag.

Tog ett tag att få plattan stabil, körde TWK006d innan, men efter kalibrering och en omstart så funkar det faktiskt. Är personligen inte så förtjust i ADW launcher så jag tänkte ladda ner Zeam men då upptäcker jag att sökfunktionen på market inte funkar. Jag trycker på förstoringsglaset men inget sökfält kommer upp. Nåt tips?

2. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
  3. Alixw74

Alixw74 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Verkar som om Compability mode i Spare Parts skall vara påslagen i alla fall, troligen är SD-kort samt även USB drivrutinen tagen från 2.1 (2.2) jag fick diverse problem när jag tog bort Compability mode (ja ni får testa själva hur det går för er).

4. Alixw74

MINA ENHETER

Nej, kan inte få gång det tyvärr (läs: jag har då inte lyckats). Men borde fungera att lägga appar på SD kortet ala Gingerbread. Dock verkar det som om bland annat SD-kort drivrutinen är en kopia av 2.1 (2.2) så den verkar vara lite ostabil.

5. Alixw74

MINA ENHETER

Tack själv! Men Observera att TWK visste nog vad han gjorde, jag är väldigt långt därifrån tyvärr. Men jag kanske också lär mig en dag :-)

Ang Market så först och främst är den seg som tusan i början innan alla bilder laddas, market är ju segt till och med på min SGS...

Något som hände mig i början var att den började installera en mängd appar då jag tydligen (utan att vara medveten om det) bett google göra en backup av mina inställningar från min telefon, det gjorde också market nästan oanvändbar ett bra tag i flera minuter (då den hade fullt upp och ladda ner alla mina appar)...

Har du testat Clockwork ROMmanager och reparerat filrättigheterna?

6. Alixw74

MINA ENHETER

Lite uppdaterad info och tips och trix...

ROM'et flashas precis på samma sätt som förut, använd den uppdaterade bootloadern om du får frågan.

Första starten så syns inte upplåsnings ikonen riktigt (fungerar vid andra/tredje omstarten)

Kommer du in i Market efter Google konto uppsättningen (som ibland blir "dubbel"), installera ex.Youtube appen.

Använd ROMManager för att reparera alla filrättigheter (Min FC'ade när jag skulle avinstallera vissa program, detta löste dock problemet)

För att få full rotation så gå in i Cyanogenmod inställningarna sedan skärm, bocka även i 180 grader.

Stäng av USB-felsökning under appar, Utveckling.

Sätta på eller stänga av JIT är svårt. Min egen erfarenhet är att plattan känns lite mer responsiv i UI't utan JIT, men en del program får en rejäl boost av JIT (blir lite ketchup effekt ibland).

Market går väldigt trögt, kanske skall byta ut det mot en äldre market app. Får du upp att den inte svara, tryck vänta då den i (i alla fall under min korta test period) aldrig har kraschat utan är lider bara av generell seghet.

Homeknappen långt tryck, växla program alt senast använda.

Sätt AWDlauncer till 6 rader istället för 4 (får plats med lite mer ikoner :-)

Switcha mellan USB host mode och USB Slave mode görs genom ett program USBModeSwitch (har dock inte testat host mode ännu då jag inte har någon MiniUSB Hane till USB Hona (skall skaffas dock :-)

Vissa program (antar jag, då jag fick upp problemet själv) kan inte installeras utan ger felmeddelandet (liknande i alla fall) Hittar inte USB sticka, SD-Kort kan ej installera. Vad exakt det beror på vet jag inte men verkar vara en kombination av lite olika orsaker (det jag hittade på nätet fungerade inte för mig). Men jag satte (Cyanogenmod inställingar) lagring till intern och tog ut SD-kortet då installerades det korrekt.

-----------------------------------------------------------------------------------
    Ett par tips på program till plattan:

Mobo Player (Video) den använder hårdvaru uppspelningen vad jag kan se.

ES File Explorer (Filemanager) underbart helt enkelt, klarar till och med att streama/spela filmer från en utdelad mapp på en windows maskin. Har också Rootexplorer vilket gör att man kan se/läsa/skriva mycket som man inte annars får.

SSHDroid (SSH Server) Också grymt om man vill kika lite på hur plattan/android/linux ser ut på filnivå, för lite felsökning osv osv... Används till sammans med ex. Putty (eller vilken SSH terminal) som helst.

Best Volume Widget (Widget) Då denna ROM inte har några Volym knappar nära till hands (DMTech P7 har inga hårdvaru heller) så är denna widget helt ok att ha på start skärmen.

Drag Racing av Creative Mobile (Game) Riktigt rolig spel som funkar väldigt bra på plattan, spelade det förut i flash form för många år sedan. Går enkelt ut på att köpa en bil (av flera) trimma den, köra dragrace där du kan tjäna pengar genom att tävla mot "datorn" och för att sedan (om du anser att du är tillräckligt snabb och har en bra bil :-) tävla mot andra online. Funkar riktigt bra och jag fastnade lätt i någon timma eller 2...

akeake likes this.
  7. Alixw74

MINA ENHETER

Ok en liten update, det går att få igång nand faktiskt upptäckte jag. En del pill och mek men det går. Börjar strula en del dock om man som jag enbart har en FAT32 partition på mitt SD kort. Den tar ju hela SD kortet och en del apps verkar inte gilla att inte ha något SD kort alls. Men skall testa och köpa ett större kort och partitionera det så ena delen blir en FAT32 partition (så USB mass storage device funkar+program som vill ha det) samt en del (1GB) till ext3 som skall bli nand. Om detta slår väl ut så blir det nog inte bättre en så. Återkommer när jag kikat mera på detta.

8. Zerge

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
  9. ÅkeW

ÅkeW Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag får inte igång musikspelaren den spelar bara några sekunder på varje låt.Har jag missat något eller.

10. Zerge

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Installera PlayerPro eller Winamp. Problem solved :)

11. s_o_n_y

s_o_n_y Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hallå !
    Har precis köpt denna LL och flashade den med V6
    Allt gick kanon men touchskärem är tokmycket ur sync och går inte att använda ?!
    Går det att lösa på någe vis ?

Mvh Robin

12. Alixw74

MINA ENHETER

Hmm, blev det tok mycket ur sync från start? eller vid omstart? fick du upp kalibreringsprogrammet där du skulle kalibrera touch/skärm? LL har trackball? (har en DMTECH P7 så helt säker är jag inte tyvärr). Om du kommer förbi låskärmen så så kan du använda trackball'en för att komma in i program (apps) mappen för att köra Calibration igen. Funkar det inte efter det så får du testa att flasha TWK's 2.1, funkar inte det inte efter det så är den nog tyvärr trasig...

13. s_o_n_y

s_o_n_y Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det vart efter kalibrering. LL har bara 3st knappar Huset,menyn och pilen.
    Körde in V4 istället och nu fungerar den nästan ?! man kan hjälpligt trycka på vissa knappar men vissa fungerar ej eller är ur sync jättemycket som sagt.

14. Alixw74

MINA ENHETER

Ok citerar mig själv igen :-)

Har nu skaffat ett lite större SD-kort som jag partitionerat/formaterat (FAT32/EXT3) (efter ett rent helvete med 2 trasiga kortläsare osv osv innan jag kom på att jag hade sonens NDS SD-card läsare...) jaja. Har tyvärr inte löst det ännu. Vissa säger FAT32 partition, EXT3(alt 4) partition, samt en Linuxswap partition är det bästa. Men jag får oftast non-mountable i loggen. Läste på ett ställe att Gingerbread vill ha 2 FAT32 (VFAT) för SDCard och NAND men då gav min sista läsare upp. Nu funkar inte ens sonens Nintendo DS SDkort läsare... suck... men men ger inte upp. Hade varit så nice med en SDCard, NAND, och en linux swap partition... tror det hade gjort stor skillnad...

Men nu när jag testat runt lite så har man ju stött på ett bar buggar. Aftonbladet appen har en låst skärm, Gmail buggar ur rätt ofta när man skall läsa mailet. Youtube appen spelar 1-2 filmer utan problem men vill man byta läge så krashar grafiken något och spelar inget mera tills omstart. Det sista beror nog tyvärr på att rockchip binären har sitt ursprung ur 2.1 och ingen källkod finns att få tag i så svårt att lösa fullt ut som det ser ut.

15. Alixw74

MINA ENHETER

Ok, ingen trackball då alltså...
    Hmm. Hur upplevde du den orginal så att säga?
    När du säger ur sync menar du att det tar väldig lång tid att få saker och ting att hända, dvs du trycker ett par gånger och tillslut händer det något. Eller menar du att du trycker på något och något helt annat startar, trycks ner osv?

Bara för att vara klargöra (det kan ju vara så att ingen testat LL och detta ROM inte funkar med LL av någon orsak) har du testat en annan resistiv platta förut? denna har också ingen jätte snabb processor (läs väldigt väldigt slö :-) så det mesta får man ha tålamod till. Det plattan är bra på är video (för priset man betalar så att säga) tyvärr inte så mycket mer.

Som sagt antingen så funkar inte ROM'et med LL (som jag trodde) eller så är du inte van vid resistiv touch, med en något slö processor.

Någon annan med en LL platta som testat? Är du ensam så kommer jag ta bort LL ur mina poster så länge innan jag hittat vad som kan vara fel.

16. s_o_n_y

s_o_n_y Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag körde igång den med det som var med 2.1. Självklart är den slö mot min Ipad men jag upplevde den ändå helt ok. Men 2.3.7 här blev den lite slöare nu när jag fått igång den halvt som halvt.

Det jag menar med sync är. Att ska du trycka på "ok" knappen så får du trycka ca 1-2 cm bredvid denna. Och är den i hörnet är det liksom kört, då tar man sig inte vidare.

Tålamod har jag och ska bara använda den till mail och excel typ. Men tänkte det kunde vara fränt att byta till ett nyare os med annan market.

Kan du säga mig vart jag hittar kalibreringen igen så ska jag försöka göra denna med platta vriden åt andra hållet, alltså uppställd. Den går att använda hyffsat men knappar ute i hörnen fungerar ej som sagt.

17. Alixw74

MINA ENHETER

Ok låter som ett kalibreringsproblem helt klart, om du sätter den i "widescreen" läget (vinklar den så den blir bred) så skall du få 3 stycken "knappar" till höger, mitten knappen leder dig till apparna, sedan leta reda på en ikon med vita/röda circlar.

Du kan också använda google sök och skriva cali (det räcker) då skall Calibration dyka upp... Men som sagt är kalibreringen fel så vet jag inte vad som blir lättast... mycket skumt... löser du inte det så får jag helt enkelt ta bort LL ur listan...

Jag har aldrig kalibrerat den "ståendes" om det kan vara det som blir får den att gå ur "sync" som du säger. PM'a mig så kanske vi kan reda ut det. Har ett förslag du kan testa om du inte lyckas...

--------------edit

Skrev vänster, menade höger... jag är höger/vänster skadad... hehe

Last edited: Dec 2, 2011
  18. Alixw74

MINA ENHETER

Hmm.. Devstaff har ju en LL ser jag nu... Han verkar fått det att funka...
    Kanske ni får diskutera lite då ni har samma plattor...

19. easytoon

easytoon Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har en LL platta.. Har intallerat v6 och det fungerar.
    Hade Twk 7d beta4 innan och då fungerade 3g.
    Det skulle vara bra om man fick 3g igen.

Kommer inte åt den interna minnet i plattan från pc.. bara till sd-kortet.

Någon som vet?

Mvh Tony

20. s_o_n_y

s_o_n_y Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Skumt, varför fungerar inte min då ?

Har klickat runt lite och den verkar fungera i övrigt. Jajja har PM i alla fall.

Får hoppas på att det är en bug som går att lösa :)

nu blire sova och sedan skumma igenom tråden igen ! Tack !