Android and task killers: Don’t

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av esseven, 23 apr 2010.

1. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag använder inte taskiller för att snabba upp utan för att få bort program som jag inte använder. Jag kör t.ex. Handcent för SMS och Gmail för mailen, så varför i hela friden ska Messages och Mail ligga kvar i minnet? Jag använder dem inte (och det verkar inte gå att göra så att de inte går igång automatiskt).

2. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Frågan är - vad gör det om de ligger kvar i minnet? För så snart något annat program behöver minnet så kommer de ändå att stängas av, helt automatiskt. Gissningsvis baserat på användningsfrekvensen.

3. Salle

Salle Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker taskpanel är ett ypperligt program. Det är ju massor av funktioner/applikationer jag aldrig använder som är igång i bakgrunden och belastar battiet. RSS mfl. Däremot så verkar task killers ha en negativ påverkan på prestandan. Jag testade att stänga ner i friendsfeed, favoriter, musikwidget etc och när man sätter igång telefonen efter viloläge så måste naturligtvis de applikationerna/widgets ladda igen vilket medför en fördröjning. Prioriterar man batteritid framför prestanda så är task killers suveränt. Det kan ju vara så att man inte kommer åt en laddare på lång tid och behöver telefonen, då är ju en task killer ovärderlig.

4. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Problemet är att folk stirrar sig blinda på antalet apps som kör (eller snarare vilar). Det spelar ingen roll hur mycket RAM-minne som används, det suger inte batteri, snarare hur mycket CPU:n används. Ligger programmen i bakgrunden krävs sällan nämnvärd CPU-kraft.

5. renkan

renkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

advanced task killer ser jag inte som något problem, har iaf inte märkt någonting, inte ens med taskpanel. och techradar säger ju t o m att man ska ha advanced task killer för att spara batteri

6. fleischer444

fleischer444 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problemen är inte hur mycket ram programmen tar upp utan att vissa ligger och hindrar telefonen från att hamna i viloläge.

7. esseven

esseven Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det gäller att vara lite varsam med vad man installerar också. Läs i kommentarerna på Market om den aktuella appen. Är det flertalet kommentarer som säger NoNO bör man nog avvakta tills en stabil version kommer ut, och checka vad appen kräver för säkerhet. Är det en flashlight-app som kräver gprs, read/write contact data, directly call phone numbers, modify/delete SD card contents osv osv.. så bör man nog inte installera skiten heller.

8. Norpan111

Norpan111 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Ser ingen länk alls bara namn på tråden så blev förvirrad. Sitter dock på mobilen

9. esseven

esseven Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om du slutar sitta på mobilen går det nog bättre ;)

10. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    682
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Förstår inte heller denna hysteri, har inte märkt av nån seghet efter ett par dagars användning, däremot har jag stängt av all automatiskt sync osv.. inget görs såvida inte jag själv vill och det verkar funka bra hitills.

11. Aramis

Aramis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

i Heron använde jag taskkiller väldigt frekvent. Men har inte känt något behov alls av det i Desire. Det behövs helt enkelt för den blir aldrig seg.

12. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det låter ju bra. Kanske HTC löst de problem de hade med sina ändringar av Android till Heron i nyare versioner av programvaran som finns i Desire. :)