Android Auto - diskussionstråden

Discussion in 'Android Auto' started by Jox, Jul 14, 2015.

1. Jocce81

Jocce81 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

SMS, Whatsapp med flera notifierar om meddelanden och kan läsa upp dessa, dvs att bilen läser upp det med röst) och man kan svara med hjälp av rösten, men just Messenger fungerar det inte på...

Så jo tanken är att man ska kunna bli notifierad och använda bilen för att svara istället för att lyfta upp telefonen...

/Jocce

2. Jocce81

MINA ENHETER

Tänker att det borde vara ganska enkelt att skicka denna information mellan bilen / AA, men ja, det kanske är ett par steg bort.

KIAs navi är inte horribel, men den är långt ifrån bra. Kommer från Tesla där den är grym, (Tror den använder Maps kartor men annan navi), och skulle gärna köra Maps i bilen, men på långresa vill man ju ha just biten med laddningen också, så då lär det bli att använda den inbyggda.

/Jocce

3. jogge

jogge Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Facebook messenger funkar inte med AA, tyvärr

4. Jocce81

MINA ENHETER

Finns det någon anledning till det?

/Jocce

5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Jag har aldrig använt Android Auto, det är därför några grundläggande saker jag hoppas att ni kan förklara för mig (och en familjemedlem).

Om man loggat in på Android Auto i en bil (typ en hyrbil), sen glömmer att logga ut och någon annan person använder bilen. Finns det då personlig information från telefonen som är sparat i bilen, i så fall vad för information? Eller är det bara när telefon och bil är uppkopplade som personlig information överförs?

Jag tänker om typ telefonkontakter, sms, Google Maps-data sparas i bilen.

Kan Android Auto skyddas på något sätt, typ PIN-kod/skärmlås för att nå en viss användarprofil i bilen?

En familjemedlem gjorde just detta på en hyrbil, glömde logga ut. Går det att logga ut/radera innehåll på distans, ifall bilen fortfarande har hans känsliga data sparad?

6. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    När man använder Android Auto i en bil sker en slags telefonspegling.
    Man kan säga att bilen lånar ut sin skärm, högtalare och mikrofon till telefonen.
    Allt sker i telefonen, inget sparas i bilen.

7. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Ok det låter ju bra, ur en ren säkerhetsaspekt.
    Så med Android Auto kommer det inte gå att göra någonting om jag glömt telefonen hemma så att säga, ingen offline-musik som kan sparas direkt i bilen, inga Google Maps-kartor eller liknande?

Jag råkade nu komma på att jag läst om Android Automotive. Där förhåller det sig väl annorlunda. Nu kan jag inte tänka mig att hyrbilen jag nämnde skulle ha haft Android Automotive. Hur utbrett är Automotive jämfört med vanliga Android Auto, om någon törs säga en procentfördelning mellan de två bland bilar som släpps med något av Googles system?
    Med Android Automotive, hur hade det då sett ut ifall man glömt att logga ut på en hyrbil?

Jag har för mig att jag läste en artikel om att smarta bilar har blivit en integritetsmässig mardröm, något om att biltillverkaren kan sälja massa data till tredjepartsföretag. Tror det räknades upp att sms och kamerainspelningar på föraren och andra kameravinklar kan delas till tredjepartsföretag. Får leta upp artikeln vid tillfälle. Kan ha gällt Tesla, men minnet är suddigt. Någon som känner igen detta?

Jag gissar att dessa integritetsaspekter jag läst om i media inte har någon bäring på Android Auto, utan kanske på biltillverkares egna system. Men med Android Automotive, hur ser det ut där?

8. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Är det verkligen sant? Eller ja, det kanske gäller specifikt för Android Auto-delen. Men sedan brukar bilen fråga om att synka kontakter och kanske andra delar. En del frågar den om lov för. Det brukar behövas för att bilen ska kunna presentera namn när man blir uppringd t.ex.

9. Holabanarne

Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    När man kopplar telefonen via Bluetooth direkt till bilen synkas kontakterna, ja, om man ger tillåtelse.
    Men via Android Auto ska det inte göra det. Möjligen sparas telefonens id i bilen för att kontakt ska upprättas snabbare, men ingen data.

10. Holabanarne

Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag vet inte hur det ligger till med Android Automotive, men förmodligen funkar det mer som andra egna Androidenheter man loggat in på, som en telefon tex. En hel massa sparad data alltså.

11. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns inte i alls stor utsträckning än, Polestar är vanligaste tror jag. Men nya versioner av Ford, Renault, GM och Volvo har det också tror jag.

12. chaffis

chaffis Adult Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Volvo var första biltillverkaren med Android Automotive, de har detta på alla bilar, fossila som el och har haft de sedan typ 2021 eller 2022, minns inte exakt.. sen har ju Polestar ärvt detta, Polestar 2 är ju i grunden en volvo även om Polestar gjort en helt del egna saker och mjukvara i bilen.

Men som du säger,de börjar komma några andra tillverkare nu som också kör de.

13. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det fanns i Polestar 2 när den lanserades 2019. På Volvo kom den väl med faceliften av 60/90-modellerna som kom 2022/2023.

14. nissemisse

nissemisse Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Har Android auto via USB. När jag ringer upp från telefonen så säger jag Hej Google ring Nisse och det fungerar men när Nisse svarar hör jag honom inte utan måste hålla i telefonen för att höra honom. Har fungerat tidigare. Har Google Pixel 8 pro. Någon som har tips om vad det beror på. Mvh.Anders

15. GunnarWik

GunnarWik Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6
    Telefon 2:
    Motorola Moto G35 5G
    Kolla att du har givit Android Auto de behörigheter som behövs. Det skall finns under appar i inställningar någonstans. Det varierar lite beroende på telefon men AA måste ha behörighet för "Telefon: Ta emot och ringa samtal"

16. GunnarWik

GunnarWik Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6
    Telefon 2:
    Motorola Moto G35 5G
    Jag vet att detta är lite gammalt, men ändå! Det gäller varför Messenger inte fungerar i AA. Anledningen till att vissa appar inte finns med i AA är omöjlig att veta för andra än Google och ägarna av appen i fråga. Det går inte med någon automatik att appar fungerar i AA utan det är en fråga om aktivt samarbete mellan Google (AAs ägare) och i detta fallet Messenger (Meta). Någon av dem är tydligen inte intresserad.