Jag har sedan jag köpte magicen inte varit helt nöjd. Det beror främst på att jag hade min gamla (w890) som både m3p-spelare och telefon... dock saknade jag wifi, och det var där det började med sneglandet på andra telefoner. Magicen är inte helt okej att köra som mediatelefon, t.ex. är jag ständigt rädd att batteriet inte ska räcka dagen ut för mig. (Sen kan man argumenter om att man ska avinstallera widgets och döda processer - men då kan man lika gärna skaffa en vanlig telefon). Att skaffa en mp3spelare bredvid magicen känns för mig att backa utvecklingen. Its not me.
Jag gillar inte frukter på elektronik, än mindre att låsa in mig, men jag har inte kunnat släppa tanken på ifönen som fungerande mediatelefon samt på magicens kassa 'media'prestanda. Efter att ha slagit bort tanken flertalet gånger och sen inte kunna släppa det, så inser jag en del stora skillnader mellan dessa två, som koncept:
* Ifönen är en avancerad mediatelefon, medan Magicen är en mindre dator. Med det menar jag att ifönen har ett 'strippat/begränsat OS' till sådan grad att det inte längre kan kallas dator per teknisk benämning, medan android har möjligheter ganska öppna från start och är, well, ganska allsidig
* Androidtelefoner är nyfödda. Det kommer att krävas en hel del tid, om det ens går, att nå till samma standard som ifönen, vad gäller community etc. När den tiden kommer är också magicen gammal.
* Androidtelefoner har flera parter inblandade (os och tillverkare) som gör dem beroende av varandra, medan Apple har kontroll på både OS och hårdvara. Om vilket av det som är en fördel låter jag vara helt osagt.
Helst av allt skulle jag vilja köra framtida, fixad, version av Android (jag anser att som den är nu är den 0.6 beta, rly) på en hårdvara som motsvarar ifön 3gs... men fan, jag vill också vinna på triss och inte behöva knega. En del saker finns bara inte. Jag är knappast "frälst" av päronet, men nu råkar det vara så att jag vill ha en bra (och smart) mediatelefon, och som jag ser det finns bara en tillverkare av dem. Så en beställning vankas snart.
Last edited: Aug 22, 2009