Android eller IOS till familjen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av saigon, 3 jan 2020.

  1. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER


    Skippa barnkontona helt, sjukt mkt bättre att "låna ut" ett konto till barnen m angedd ålder som funkar. Family link är rätt dåligt tycker jag. Risken att de ska låsa kontona är minimal, och skulle det ändå ske går det att låsa upp om du kontaktar Google. Min dotter råkade ange din egna ålder i nån Google-app så kontot låstes för nåt år sen, men det var inga problem att låsa upp för mig.
     
  2. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER


    skapade nya konton åt dom faktiskt, men fick reda på att family link inte kommer att fungera då deras ålder blev över 13 (15 och 16). Och tanken är att dom ska få ha sina konton kvar till dom blir stora, har alltså "paxxat" 2 st bra mailadresser till dom. Men visst kan ju använda "fake" kontona ändå så får dom ha dom riktiga kvar ändå pararellt.

    Finns kanske ochså andra sätt att fjärrkolla telefonen än family link smidigt via app? Vill alltså kunna se var han är om det händer något, kunna låsa eller radera telefonen om den blir stulen m.m.
     
  3. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.screentime.rc

    Kostar 180 kr per halvår, men är suverän.
     
  4. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag personligen går mer på funktion före utseende. Fungerar det som det ska, varför byta ut det?
     
  6. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER


    Jo, sant. Funktion är viktigast. Men kändes lite ensamt, känner ingen som använder den appen:(
     
  7. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    WhatsApp är ju bra annars, funkar fint på typ alla telefoner, IOS och Android.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo, men var det inte bara till för er familj? Då spelar det väl ingen roll hur många andra i världen som använder den?
     
  9. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Tycker WhatsApp är suveränt hur som. Om andra bekanta använder det är det en bonus :)

    Edit. Såg fel, trodde du citerade mitt inlägg. Men svaret passar hur som :)
     
  10. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER


    Jo, men kom ju på att det finns fler som barnen kanske vill konversera med, som är nära släkt, dom flesta har messenger alternativt ios motsvarande message.
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Går ju o köra både och. Jag kör med Hangout, Whatsapp, Facebook Messenger och SMS
     
    rickards, saigon och Leo83 gillar detta.
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Den rejäla nackdelen med WhatsApp är backuplösningen, eller avsaknaden av en ordentlig sådan. Varje gång du byter telefon riskerar du att förlora alla konversationer och allt innehåll som finns i WhatsApp. WhatsApp har ingen "molnlagring" av meddelanden, såsom Hangouts och FB Messenger har, istället måste du förlita dig på Androids backuplösning för att återställa meddelanden på en ny telefon. Det innebär att du aldrig kommer kunna få ner dina WhatsApp-meddelanden om du - tillfälligt eller permanent - skulle vilja använda en telefon med äldre Android-version än den du hade tidigare. Du kan heller inte flytta dina meddelanden mellan Android och Ios, de kommer bara finnas på ena plattformen. Dessutom går det att tabba sig med Android-backuper, jag råkade göra det nyligen så att hela min backup försvann, och då är jag ändå teknikvan och väldigt van vid att hantera Android-backuper. Följden i mitt fall med en raderad backup, om jag också hade använt WhatsApp, hade varit att alla konversationer försvunnit pga ett enkelt misstag som de flesta skulle kunna begå.

    Jag vet att WhatsApp är en populär app bland många. Men för mig är det ovan angivna en rejäl nackdel, och så viktigt för mig att jag aldrig skulle skaffa appen under nuvarande förhållanden (även om massor av mina bekanta skulle använt appen - vilket inte är fallet som tur är).
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Du säger emot dig själv väldigt mycket!

    En viktig grej för dig var ju att slippa skapa massa olika konton, du ville gärna ha så mycket som möjligt i ett och samma konto. Då är ju Hangouts förträffligt, har du skaffat Google-konton så har du redan inloggning i Hangouts utan att du behöver göra något extra.

    Om barnen behöver kommunicera med flera så går det ju först av allt att be nära anhöriga som redan har ett google-konto att besöka webbadressen hangouts.google.com - då kan de anhöriga kommunicera med barnen från sin dator då och då, utan att ens behöva ladda ner någon ytterligare app eller skapa något nytt konto. De flesta anhöriga skulle nog kunna tänka sig att anpassa sig i den utsträckningen när de redan har kontot som krävs, tänker jag. Om de nära anhöriga har ett google-konto vill säga.
    Om barnen i framtiden vill ha ett FB Messenger-konto för att kontakta andra så går det ju att skapa ett sådant senare, men såvitt jag vet har Facebook Messenger nyligen tagit bort möjligheten att skapa ett "rent" Messenger-konto. Tidigare gick det att skapa ett sånt konto, som saknade "Facebook-delen" och bara hade Messenger. Nu måste du skapa ett "helt" Facebook-konto om jag är rätt informerad, med en publik profil. Vill du verkligen skapa sådana åt dina barn? Det innebär ju ett jättejobb att fixa de kontona (massa inställningar som ska göras, typ sekretessinställningar m.m. så att folk inte kan snoka på barnen i alltför hög utsträckning), för en tjänst de sannolikt aldrig kommer använda. I min generation (90-tal) hade alla unga Facebook, i nästa generation som är född tidigt 2000-tal (typ 2002-2007 tänker jag nu) är det i princip ingen som använder Facebook. Så det är en generationsfråga, och sannolikt helt onödigt att introducera dina barn i Facebook (och dumt av andra skäl också, skulle nog en del tycka). Så att skapa Facebook-konton för några enstaka anhöriga, när barnens kompisar har helt andra appar för kommunikation, tycker jag känns dumt, men jag pratar ju bara generellt nu utan att vara helt insatt i er situation :D

    Till sist vill jag inflika en sak:
    De flesta meddelandeappar ser väldigt tråkiga ut första gången man öppnar dem, när man just skapat sitt konto. Då är ju chattlistan, kontaktlistan och de konversationer man skapar helt tomma, vilket medför massa vitt och tomt utrymme. Förstår att det kan uppfattas som tråkigt. När man skapat några chattar, och skrivit lite i dem, så kommer ju layouten i appen uppfattas helt annorlunda. När appen är fylld med innehåll så att säga, och inte bara helt tom.
     
    saigon gillar detta.
  14. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Och ungarna kommer troligen ha en handfull appar till att kommunicera via inom ett halvår :)
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, WhatsApp har, i flera år, haft automatiskt backup av meddelanden. Under Inställningar (i WhatsApp appen) -> Chattar -> Chatt säkerhetskopia
    [​IMG]
    Du kan byta mellan vilken Android telefon som helst. Har jag gjort flera gånger
     
    katho, Leo83 och rickards gillar detta.
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Tack, läste inlägget du citerade och satt redan och komponerade ett svar i huvudet [emoji1787]

    Whatsapp är riktigt trevlig är appen jag primärt använder för att kommunicera. Det enda tråkiga är att det blev uppköpt av FB [emoji848][emoji16]
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inte hos mig. Primärt hos mig är faktiskt SMS. Whatsapp används inom jobbet och med några vänner
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Vet inte om vi pratar förbi varandra. Men bilden du skickat visar att WhatsApp gör en säkerhetskopia till Google Drive, vilket jag kritiserade.
    Jag har förutsatt att datan säkerhetskopieras som "appdata", dvs till ett slutet utrymme i Google Drive som bara kan nås när telefonen gör en återställning, inte på annat sätt. Stämmer det? Eller gör WhatsApp helt enkelt en uppladdning till en vanlig fil eller vanlig mapp, som syns i mappstrukturen på Google Drive som vilken annan fil/mapp som helst? Alltså: kan du ladda ner chatthistoriken helt fritt, och nå chattdatan när du vill i Google Drive?
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så fort du startar WhatsApp appen första gången efter installation så får du igenom en lite guide och där får du bland annat frågan om du vill återställa meddelande. Så den är inte kopplad till Säkerhetskopieringen som du förutsatt. Ett tips, läs lite hur WhatsApp säkerhetskopierar. Däremot vet jag inte om man kan ladda ner den fritt, men den är inte beroende av återställning under startup guiden utan när du startar appen så får du val om du vill att den ska återställa från din backup. Jag kan däremot inte se vart på Google Drive den lägger sig, men du som är intresserad av det kan nog kolla upp det.
     
    Last edited: 3 feb 2020
    eastbound gillar detta.
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar, bra att du förklarade. Det låter som en hybridlösning/speciallösning med uppladdning till Google Drive på ett sätt som jag inte visste existerade. Då fungerar det såklart bättre än situationen jag föreställde mig. Anledningen till mitt antagande om WhatsApp:s backuplösning är att Google Allo - Googles kassa meddelandetjänst - ofta lyftes fram som en WhatsApp-kopia bland annat genom att de hade säkerhetskopiering till Google Drive som en gemensam punkt. Allo:s backuplösning kritiserades ofta. Jag har aldrig använt WhatsApp, men gått på kritiken mot Allo att de fungerade hyfsat likadant, och lika dåligt. Din beskrivning av backupen låter väl som att den funkar hyfsat, men jag tycker ändå att en meddelandetjänst ska ha en riktig "backend", en riktig molnlösning som sömlöst synkar meddelanden direkt. (Förstår att vissa av integritetsskäl inte håller med). Så som du nu beskrivit WhatsApp så är det fortfarande möjligt att förlora meddelanden som inte hunnit synkas (synk sker en gång per dygn enligt din bild, kanske går att välja något oftare), om man tabbar sig med sina Android-backuper så är det möjligt att förlora all chattdata vad jag förstår (till exempel raderas drive-backuper efter 90 dagar om man inte låtit sin telefon göra en ny säkerhetskopia under den tiden, det finns också sätt att lyckas bli av med hela sin Android-backup genom ett enkelt misstag, det hände mig alldeles nyligen samtidigt som min telefon gick sönder. Som tur var hade jag separata kopior av all viktig data). Huruvida man kan flytta WhatsApp-data mellan Ios och Android vet jag inte, men Allo saknade den möjligheten iaf.