Android; ett resurskrävande OS?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Husknuten, 10 dec 2010.

1. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

ja, HTC har skrivit "fel" i sina specar, telefonen klarar 528MHZ men alla gånger jag kört överklockningsappar så har 528 varit taket och 384 varit normalhastigheten.

Jag vet inte om t.ex Desire kör på 1Ghz som normalhastighet heller.

2. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Telefonen klarar betydligt mer än så. Finns dom som överklockar Hero till 730 MHz och den bygger på samma plattform.

Men återigen, detta är OT

3. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Min gamla Magic levererades med en klockfrekvens på 384MHz men gick som sagt att klocka upp till 528MHz. Precis som Desire Z/G2 som levereras med en låg klockning men som lätt går att höja.

Jag har haft ett flertal Symbiantelefoner, förvisso utan touch, men med motsvarande användning som nu med Android så var även batteritiden ungefär likadan om inte något sämre. T.ex. N95 höll inte alls så bra som varken Magic, N1 eller G2 enligt mina tester.

4. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Svårt att erkänna att du har fel?

5. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag pratade om Symbian. Jag pratade som du såg ovanför om min Satio.
    Jag har lekt mycket med Nokia n97.

Ta inte bara olika äpplen från olika håll och för dem till optimalprodukten.
    De produkterna jag har pratat om fungerar på det sättet jag beskrivit.

Sen kan jag inte minnas var jag sade Symbian^3, vilket finns på EN telefon,
    som dessutom är totalt ointressant.

6. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag är fortfarande inte övertygad om den saken. Inte förrän jag sett det från en säker källa

7. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Symbian^3 finns även på C6, E7 och C7. Fler är på väg ut. Sedan har både omnia hd och x6 kapacitiva skärmar så ditt påstående är inte korrekt

Dessutom handlar tråden fortfarande inte om vilken typ av pekskärmar Nokias mobiler har, utan om hur resursslukande android är jämfört med andra OS

8. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Är inte magic användare en tillräckligt säker källa?

Jag skulle kunna diskutera det som togs upp i första posten och säga att det visst fanns folk som kollade specen på t.ex. nokia 5800 innan, men jag som är gammal 5800 användare är nog inte en säker källa jag heller.

Last edited: 11 dec 2010
  9. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Nej folk på ett forum som utger sig för att vara magic-användare är inte en säker källa när HTC själva anger 528 MHz. Sedan kan det mycket väl vara sant ändå. Men så länge de mest tillförlitliga källorna jag sett anger 528 MHz så ser jag ingen anledning att tro nåt annat.

Men återigen så har detta inget med tråden att göra. Oavsett om HTC Magic är klockad i 384 eller 528 MHz original så tycks den prestera betydligt sämre än motsvarande hårdvara som kör symbian. Det är det tråden handlar om.

10. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Men om du tror att användarna på detta forum ljuger om det de skriver, är det ens någon idé att starta denna tråd?

Om sånt här med tillförlitlighet är viktig för dig kanske du ska börja läsa igenom dina egna inlägg. Har man fel på ett ställe är det lätt för andra att tro att man har fel på många andra ställen också. En HTC Hero klarar av att spela upp ett youtubeklipp nästan lika bra som en SGS.
    http://www.youtube.com/watch?v=_G914ETgHz8 3:03

11. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Ja. Vad man än säger sägs det emot. Man bör ju kunna vara mottagit och inte enkelspårig.
    Ska min syn fram är det från start hål i huvudet att jämföra mhz
    mot mhz då hela plattformen skiljer sig. En Pentium 2 400mhz åker ju åttor runt en 1ghz snapdragon.

12. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

På youtubes mobilsida, ja. Men att spela upp en flashfilm på deras fullstora finns inte en chans att den klarar.

13. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Det är ju viss skillnad att jämföra en dator med en mobil och en mobil med en mobil.

Både symbian- och androidlurar bygger på ARM-arkitekturen. Därav inte sagt att man kan jämföra dem rakt av men nog borde en SGS med 1 GHz processor och 512 klara av att spela upp en flashfilm markant bättre än en Nokia 5800 med 434 MHz och 128 Mb ram? Någonstans känns det som det försvinner prestanda.

14. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

vad gör dig så säker på det?
    jag skulle tro att snapdragon är snabbare än en P2 400mhz....

15. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Sitter man och kompilerar (ej cross) på dessa märker man rätt fort, trots ramdrives etc.
    Jag tog exempelcpu. Ta en p3 istället då.

16. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Hela diskussionen är fortfarande inne på helt fel spår...

Vi diskuterar om och i så fall varför android bränner resurser på ett sätt som inte andra mobila OS gör

17. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Javisst. Integrationen av just flash känns som en bättre sak för Nokia.
    En iphone 3gs får 25mflop i Linpack. En 2.1 droid 1ghz får 17.
    2.2 ger på min 35.
    Oset har påverkan men tror mer på implementationen.

18. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Ja, android är ett rätt krävande OS för en mobil. Ska väl bli lite bättre i 2.3 får man ju hoppas. Symbian är väl byggt från grund till mobiler(?) medan android ligger som ett lager på linux(?).
    Symbian skulle ha varigt riktigt nice om de inte skulle ha "stannat" i utvecklingen :P

Observera mina stora frågetecken, är inte så insatt i hur symbian eller android är uppbyggda.

19. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Äntligen tillbaka OnT :) (även om det var jätteintressant, verkligen, att läsa utredningen om vem som tror att någon annan ljuger, eller vad det nu var).

Vad är din uppfattning om trådteorin då? Du nämner ju att du tror att implementationen är störta skurken i flash-exemplet.
    Personligen har jag en liten vag känsla av att OSet tar mycket kräm i onödan. Har dock ingen erfarenhet av just andra mobil-system, bara en känsla jag fått.
    Hmm, jag är fortfarande i learning-mode vad gäller smartphones, finns det enkel förklaring (säger mig inget) eller någon länk att läsa in sig på? alltså vad det är för mätning.

20. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag tror att det som tar prestanda i Android är mest multitasking, för till exempel om man startar en Taskkiller så ser man ju hur mycket minne som finns kvar. Dödar du alla processer och appar har du mycket mer kvar och det flyter på bättre än vad det gjorde med dem igång.

Nu är saken den att vissa föredrar att operativet i sigsjälvt flyter bättre medans andra vill ha helheten som att t.ex. apparna startar mycket snabbare och slipper laddas om varje gång. Som sagt, att ha dem i bakgrunden käkar minne, men vad ska man annars med så mycket minne till? Påpekar att även detta är upp till en själv hur man vill ha det, för det finns ju massvis med taskkillers på market.

Annars om man tar ett annat exempel och använder sig utav en app som visar systeminfo i luren så märker man att cpu oftast ligger och vilar på enstaka procent.. så det är inte själva Android som är resurskrävande, utan det är nog allt den för med sig. Annars så tror jag också att OSet inte är superoptimerat ännu, men som någon nämnde tidigare så (tror) och hoppas jag iaf att dett blir åtgärdat i (2.3) eller framtida versioner.

Sen om man verkligen ska fördjupa sig i ämnet så märker man att olika custom romar och kernels ger olika prestanda. Finns många customs som ger bättre prestanda än standard som medföljer. Detta är ett tecken på att det finns mer att hämta, och att det behövs mycket optimering. Eller titta bara på 2.1 vs 2.2 ,, min Xperia får ca 700p i 2.1 men 2700p i 2.2 (quadrant) Påpekar att froyo till x10 är fortfarande i alpha stadie och bygger på 2.1 kernel, så tänk dig hur det blir med riktiga då. Optimering, optimering, optimering säger jag!

Detta är alltså endast min åsikt, ingen fakta, så chilla ;)