Android; ett resurskrävande OS?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Husknuten, 10 december 2010.

1. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Om den hade funkat som det var tänkt så hade den varit apbra. Men det gör den uppenbarligen inte.

Alla lurar jag provat som inte har monsterhårdvara (d.v.s. mycket minne) blir sega som sirap om man inte regelbundet tömmer minnet. Det tyder på att operativsystemet inte klarar av att frigöra minne vid behov.

2. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

JAg skulle jätte gärna vilja se fler folk här med lite sämre mobiler med äldre hårdvara, skulle vara intressant att få se deras kommentarer vad de tycker och tänker :)
    Jag har en hero hemma btw, och helt ärligt tycker jag den är satans snabb, blir till och med förvånad över snabbheten och flytet i os. Problemet är då att den inte hänger med i krävande spel t.ex. Alltså vad gäller just den punkten tycker jag den är lika snabb som min Xperia som kostar 4 ggr mer typ :P

Förresten, hade tänkt köra ett test lite senare.. har en X10, iPhone 3gs och Hero.
    Ska verkligen se om det är någon stor skillnad och vad jag kommer fram till.

Last edited: 12 december 2010
  3. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Hero har förhållandevis mycket RAM-minne (288 MB). Det är förmodligen det som gör den förhållandevis snabb. Men många lurar har 128 MB och dessa är inte speciellt trevliga att använda.

4. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Man får vad man betalar för?

Skickar från min X10i med Tapatalk & Swype.

5. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Visst är det så, men andra OS går fortfarande betydligt bättre på 128 MB ram än vad android gör.

6. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Det finns ingen annan mobil plattform idag som erbjuder så pass hård multitasking
    som android gör. Där har du nog svaret.

btw: Tycker du att android i sig är segt eller blir du bara bländad när du ser att det inte finns minne ledigt? Hur mycket jag än försöker kan jag inte förstå dig, har lång och bred erfarenhet av mobiltelefoner då jag nördat mig inom området sedan många år tillbaka och jobbar i stort sett i bara telefon branchen..

Last edited: 12 december 2010
  7. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

varför ska den frigöra minnet?
    Det är STOR skillnad på minne och cpu, jag antar att du tänker på att applikationer/widgets som tar cpu-anspråk och inte minne.

även nyare versioner av windows agerar på det här sättet idag, dvs allokerar minne till cache för att slippa återläsa data från exv disk.

Jag med flera i min vänkrets "tömmer" aldrig minnet och har inga sirapsupplevelser.

8. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Symbian erbjuder väl minst lika hård multitasking?

Nejdå, jag tänker inte på att systemet allokerar minnet utan att det blir segt. Men det verkar hänga ihop med seghet på mobiler som inte har top notch hårdvara. Har du provat en Galaxy i7500 eller spica? Där är det extremt tydligt. Vid uppstart så går allt jättesnabbt, men när man haft ett antal program igång blir det snigelfart tills man tömmer minnet med en task-killer.

9. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

När minner är fullt och man startar ett program som inte ligger inladdat så måste ju något kastas ut. Det är den processen som inte tycks funka vidare bra. Inte principen att låta program ligga kvar.

10. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Snälla du, skäm inte ut dig..

11. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Symbian har true multitasking och visar dig vilka program som är igång på ett tydligt och bra sätt. Android känns däremot lite diffust med vilka program som är igång, vilka som bara ligger sparade i minnet (fast app switching) eller vilka som inte alls är igång. (Utan extra software förstås)

12. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det går i alla fall blixtsnabbt på min Nexus One. Allt flyter på hela tiden förutom när Spotify syncar musik. :) Samma på flickvännens Hero tills HTCs program läckt så mycket minne att allt slutar fungera så man behöver starta om.

13. valleman

valleman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är håller med. Tex på min blade. Vissa spel flyter mindre bra, sen provar man att rensa upp appar i minnet då flyter spelen mycket bättre. Jag anser att det inte är något direkt problem, dock störande när jag använder min msn-app 1gång i veckan. Men telefonen vill ändå ha den i minnet hela tiden.

14. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

På vilket sätt har jag skämt ut mig?

15. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Symbian har alltid multitaskat fint, som du säger.
    Tror de ligger okunskap i ämnet.

16. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Det är förmodligen ett av de största problemen. Att Android inte klarar av att städa upp minnet efter gamla program...

17. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vill bara kommentera att alla som tycker att det flyter på har monstertelefoner, jag har en htc magic (definitivt inte monsterprestanda) men med 2.2 flyter den på jättebra förutom om man kör ngt resurskrävande spel.

18. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Finns det någon som tycker att multitaskingen är dålig på Android v2.x ?

19. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Galaxy I7500 har 192MB ram. Det är alldeles för lite för att kunna använda multitasking och widgets fullt ut, androids två trevligaste finesser :(

20. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Nej, problemet är att htcs systemprocesser läcker. Och de stängs aldrig ner förutom om de krashar eller man dödar dem manuellt. :)