Android; ett resurskrävande OS?

Discussion in 'Allmänt' started by Husknuten, Dec 10, 2010.

1. io53

io53 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nejnejnej. Det där är så fel! Hu kan man tycka att android ens nästan är som windows 7? Windows phone 7 är som windows 7 och windows 3.1 är mer som WinMo 6 ;). Ska android ses som ett dator OS så skulle iaf jag kalla det ubuntu, däremot har jag ingen aning om vad symbian skulle kunna vara.

2. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Google Maps stödjer inte ens onlinenavigering i Sverige ännu. Kartorna kan inte heller sparas till minneskortet så att man kan navigera offline.

Den funktionaliteten finns visserligen i tredjepartsprogram, men för det får man hosta upp minst 1000 kr extra.

Har provat diverse program som säger sig ge möjligheten att skriva sms på datorn. Inget har hittills fungerat men ska ge textdroid en chans.

I vilket fall så föredrar jag att det ingår från början.

3. Pazzo

Pazzo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Andnav

4. Husknuten

MINA ENHETER

Syftet är inte att tala varmt om symbian, men det är ett system som jag har ganska stor erfarenhet och då jag gick över till Android för ungefär ett år sedan så noterade jag direkt att det senare verkade väldigt resurskrävande.

Att jag drar upp funktionalitet hos symbian är enbart för att väldigt många ursäktar androids resursslöseri med att det skulle ha mer funktioner. Det påståendet anser jag vara fel.

5. Husknuten

MINA ENHETER

En del saker känns smått löjliga i den listan måste jag erkänna.

Vart hittar jag gratis livstidslicens för navigering med möjlighet att ladda ned kartorna till minneskortet till android?

Hur skriver du sms på datorn?(Ska tydligen finnas program för det, men inget jag provat har funkat).

Summa summarum så är det nog inget OS som har mer funktionalitet än det andra. Däremot slukar ett resurser på ett helt annat sätt än det andra.

6. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Mindre load per kärna=mindre ström som krävs
    Uppgifterna slutförs fortare också så det krävs också mindre ström

Ska du däremot stumma 100% på båda kärnorna krävs det mer men då gör du tunga saker

7. sockan

sockan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Sorry försökte bara göra det lätt förståeligt för andra som inte testat underbara linux :(

8. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Olika mobiler har olika funktioner. Sen får man väl välja den mobil som passar en bäst.

Om gratis navigering är det viktigaste av allt så är inte Android ett alternativ i Sverige just nu.

9. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Du tycker sakerna är löjliga i listan för att du skiter fullständigt i dem.
    Jag struntar fullständigt i livstidslicens för navigation då jag har detta fast monterat i bilen
    och det är den jag navigerar med. Jag har även en handhållen endast gjord
    för detta bruk. Behöver inte i telefonen också.

Du pratar om ditt nyttjande av produkten och för min del kvalar inte Symbian
    in eftersom du inte kan påpeka ja eller nej på mina påståenden samt återsända
    vad Symbian så att säga har att komma med. (utöver navigator)

Jag har inget behov av att skicka sms via datorn men jag har provat tidigare
    nämnd applikation som fungerar utmärkt.

Dessutom är IPv6 jävligt viktigt idag, varesig du vill det eller inte. Vet inte om jag tycker det
    är så löjligt. Hoppas Nokia har stöd för detta.

Last edited: Dec 17, 2010
    erak, dennistheskater and Me.B like this.
  10. Me.B

Me.B Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

@Husknuten
    Hur kan navigering ha nåt att göra med hur kompetent ett OS är? Det är ju en app som följer med OS't i bästa fall. Jag har haft Symbian telefoner med gps utan gratis navigering.

@Blomkungen
    Glöm inte möjligheten att kunna stänga ner 1 kärna när behovet inte finns för 2(tex med skärmen avstängd)

Android är inte perfekt med det jobbas dagligen(?) med att optimera det och rätta till det som inte är bra. Men det går inte att ändra att ett modernt OS nog även i framtiden kommer kräva någorlunda moderna enheter.

11. Husknuten

MINA ENHETER

Alla nya symbiantelefoner har sålts med fri navigering i ett års tid ungefär, så det kan väl nästan räknas till OS:et

Hur som helst så var det bara ett svar till den/de som hävdade att android skulle ha mer funktionalitet än symbian och därför skulle vara ursäktat för sitt slöseri på resurser. För det menar jag är felaktigt. Att funktionaliteten är olika kan jag däremot köpa.

12. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Har alla nya symbiantelefoner touchskärm? För fri navigering gäller väl bara för touchmobiler. Inte för min Nokia 5630 iaf.

13. Husknuten

MINA ENHETER

Nej, det gäller alla symbianmobiler som sålts det senaste året. Alla har inte touch

14. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Är livstidslicens för navigering och möjlighet till att ladda ner kartorna på ditt minneskort vad du menar med "inte begränsat"?

15. Me.B

Me.B Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Och vad har funktionaliteten i SYMBIAN att göra med att det skickas med gratis navigering? Ska vi verkligen börja rabbla upp alla program som finns till telefonerna som fördelar? Känns rätt irrelevant i den här tråden? Och vad jag vet så KAN Android också köra gratis navigering(maps, brute maps), sen är det ju upp till tillverkare/operatörer om man väljer att sälja telefoner med det eller ej.

OT: Jag vet inte varför android inte är mer optimerat men det kan ju ha att göra med tex dess ålder eller kanske java/dalvik men ska bli intressant att se hur pass mycket optimeringar som gjorts i 2.3.

16. Husknuten

MINA ENHETER

Eftersom alla symbianmobiler säljs med ett vettigt navigationsprogram så får man väl nästan se det som en del av systemet. Medföljande program tycker jag kan ses som en fördel, ja. En viss skillnad mot att de finns att köpa för 1000 kr.

Sedan har jag inte sett någon skriva på vilket sätt android skulle ha mer funktionalitet.

Att man drar upp fördelar som att man kan byta ut en driver till bluetooth/wlan utan att flasha, köra spotify och youtube samtidigt och crosskompilera binärer, visar ju att det inte finns särskilt mycket.

Men återigen, tills någon kommit med nåt bättre så är det dött lopp på funktionaliteten.

Men symbian är fortfarande mer resurssnålt.

17. Husknuten

MINA ENHETER

Sedan är det fullt tillåtet att gilla android ändå. Jag gör det också även om jag inser och accepterar att det finns brister i systemets sätt att bränna resurser. Är extremt nöjd med min Galaxy S och kommer nog att ha den ganska länge till.

Fanboys har per definition fel och jag tycker det börjar likna allt mer religös applehype kring android.

Det är ett bra OS. Men bättre än alla andra och helt utan brister? NEJ!

18. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Hur kan du säga så? Dumma dig!!!

Sent from my X10i

19. Me.B

Me.B Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tror inte nån sagt att det är utan brister eller bättre än alla andra.

Du startar en tråd om OS och kan bara prata om navigering? Starta en tråd om navigering istället så kan dom som har nåt vettigt att tillföra till dena tråd om själva OS't skriva här.

20. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Öhhh???
    Husknuten är väl den som lyckats hålla en saklig nivå på sina inlägg om någon, trots vissa fanboy-inlägg. Att tråden slirade iväg lite var knappast hans fel, däremot måste han ju svara, även på en del mindre kvalitativa inlägg.

Så, @Husknuten, ett litet tack för intressant tråd, och även andra som kommit med sakliga inlägg. Jag tycker det var en givande debatt (med vissa undantag).

samster93 likes this.