Android; ett resurskrävande OS?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Husknuten, 10 dec 2010.

1. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Jasså, exempel på det?

Håller jag inte med om, min SGS håller längre än tex SE Sation jag hade innan.

En annan fråga, finns det nån Symbianlur som motsvarar en nyare Android vid mobilsurf?

Last edited: 18 dec 2010
  2. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Har inte skrivit särskilt mycket om navigering. Det var bara ett svar till de som hävdar att android skulle ha mer funktionalitet.

Det är väl dessa personer och inte jag som dragit in tråden på fel spår?

3. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Ett resursnålare OS ger mer resurser över till program. Tycker inte det kräver särskit mycket förklaring. Prova att köra samma spel på samma dator under XP respektive Vista t.ex.

Tycker nog att alla symbian^3 lurar står sig ganska bra. Sedan kommer en ny webbläsare om en månad ungefär och det lär inte göra saken sämre

4. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Det där är en ganska rolig fråga när du själv har skruvat upp klockfrekvensen i dom mobil ;)

5. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Kan tyckas. Men självklart vill alla ha så mycket speed som möjligt.

Det jag ifrågasätter är bara det kontraproduktiva med att ta monsterhårdvara och förse den med ett OS som slösar resurser.

En snapdragon 45 nm med ett resurssnålt OS skulle sannolikt vara snabbare, billigare och ha bättre batteritid än en Optimus 2X med android.

6. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Är du politiker? Jag försöker igen:

1. Har du nåt exempel på nåt spel/program som flyter bättre på nån symbianlur?

2. Exempel på nån symbianlur som har lika fin surf som tex SGS, DHD mfl?

7. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Prova att köra asphalt 5 på en mid-end android. Kommer inte att gå särskilt bra. Det är nästan bara SGS som fixar det. N8 klarar det däremot utmärkt på klart klenare hårdvara.

Jag tycker alla lurar med symbian^3 kan mäta sig med min SGS när det gäller webbläsaren faktiskt.

8. windmark

windmark Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Android må vara resurskrävande och jag hade gillat om batteritiden varit bättre, men trots det behåller jag min telefon just för att jag kan göra precis det jag vill med den! Jag anser att fördelen med Android är just att användaren kan utforma upplevelsen precis så man vill ha det.
    Tycker inte jag om hur telefonen vibrerar när jag får sms kan jag få den att vibrera nationalsången. Har den där mest använda ikonen färgen som jag har traumatiska upplevelser sen barndomen så kan jag lätt ändra den.

DET är anledningen till att jag hellre har ett lite mer resurskrävande OS som jag kan göra som jag vill med än att jag har bättre batteritid och inte kan göra som jag vill.

9. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

du kanske glömt att N8 har en 680 mhz processor och en grafikprocesdor
    ingen annan mobil i världen har en separat grafikprocessor
    Klar fördel mot andra processorer utan separat grafikprocessor

Synd att symbian^3 webbläsaren fortfarande är buggad och inte visar alla sidor korrekt
    eller är det fixat?

10. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Det finns fler mobiler som har det, därbland Galaxy S

Tycker webbläsaren visat alla sidor korrekt när jag provat N8. Sedan väntar en helt ny webbläsare runt hörnet till alla Symbian^3 lurar.

11. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

528Mhz som Heron har ska räcka till definitivt. Om det hackar på youtube med Heron så är det definitivt optimeringar som saknas i OS:et och som då uppenbarligen finns till Symbian i 5800.

Multitaskingen i Symbian är det inget fel på. Det har fungerat i flera år utan problem.

12. windmark

windmark Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Att spela upp youtube på en lowendandroidmobil är det absolut inga problem med och det kan jag intyga! Så om Symbian skulle vara bättre än Android då det flyter på jättebra på det sista, ja då måste det verkligen vara bra på Symbian ^^

13. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

fel
    inte i samma mån som nokia N8
    sgs har den i sitt chipset, typ som ett grafikkort på moderkortet i en dator och n8 har ett du köper separat och monterar i pci-e slotten

iaf av vad jag kunnat utläsa från specifikationer och tech specs
    Kan ha fel men vill gärna se en källa då för just det jag skrev var något nokia marknadsförde

det var ganska mycket liv om hur webbläsaren i N8 visade inkorrekt i början och har inte sett något om att det är fixat

14. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Via youtubeprogrammet klarar vilken mobil som helst. Jag menar flashfilmer på youtubes fullstora sida.

Det fixar min Galaxy S med näppe. Ska det flyta perfekt krävs överklockning till 1,2 GHz

15. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Fast det är ju ingen skillnad egentligen. Det är tekniskt möjligt att bygga in hur vassa grafikkort som helst i ett moderkort. Varför man inte gör det på datorer är sannolikt för att en del klarar sig med grundläggande grafik för kontorsarbete och dylikt, samt att moderkortet ofta har längre livslängd än grafikkortet.

16. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

om du bygger dit en separat gigantisk datakanal och enormt mycket värre strömförsörjning ja

men du fattar var jag vill komma

17. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 375
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är så enorma skillnader dessa två operativsystem emellan att man skulle kunna skriva en bok om det. I Androids fall har vi ett operativsystem som är designat för praktiskt taget alla tänkbara enheter medan Symbian primärt är designat för ARM-baserade och handburna enheter.

Android är inte beroende av plattformsspecifika binärer på samma vis som Symbian och detta innebär att praktiskt taget alla Android-applikationer fungerar lika bra ovanpå en MIPS, RISC, X86 såväl som en ARM-baserad plattform. Att portera Symbian till någon annan plattform än ARM vore säkert möjligt, men det kräver också att flertalet applikationer även dem porteras.

*Android är i jämförelse med Symbian bara barnet. Det tar tid för både Google och industrin att utveckla den kompetens och de verktyg som behövs för att producera ett välfungerande OS samt mjukvara/drivrutiner som drar nytta av hårdvaran på bästa vis. Gingerbread är ett utmärkt exempel på att en hel del kan hända på väldigt kort tid.

* Symbian bygger på en mikrokärna med de fördelar och nackdelar detta innebär (http://en.wikipedia.org/wiki/EKA2) och högprioriterade objekt som exemeplvis telefondelen kan därför svara mer eller mindre i realtid.

Android som å sin sida bygger på Linux-kärnan, vilket är en monolitisk sådan (http://sv.wikipedia.org/wiki/Monolitisk_kärna), saknar de ingredienser som kännetecknar ett realtids-OS.

*I Symbian går det fint att exekvera maskinnära kod, C/C++, "rakt upp och ned". Detta är på grund av Android-plattformens natur begränsat till det NDK:n erbjuder genom JNI.(http://developer.android.com/sdk/ndk/overview.html).

Dessa två OS skiljer sig som sagt åt på alla möjliga sätt och vis och ovanstående punkter utgör bara en bråkdel. Vad man skall ha i åtanke är att utgångspunkten inte är densamma med Android som den varit för Symbian, Google har konstruerat sitt operativsystem som det ser ut av en anledning. Android innebär i och med flexibiliteten andra möjligheter än vad Symbian gör när det gäller potentialen att få en så stor skara användare som möjligt - vilket nog får ses som Googles främsta syfte med sitt nyfunna OS.

Även om Google inte har några officiella systemkrav så verkar det som att Symbian ^3 gör ett bättre jobb med lite klenare hårdvara kontra Android 2.2. Hur det ser ut med Android 2.3 återstår att se.

erak, dennistheskater, softarn och 5 andra gillar detta.
  18. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

När jag köpte min telefon på 600 Mhz tänkte jag att det var inte så jättelänge sedan jag hade en Windowsdator i ungefär samma hastighet och de program och spel jag hade på den skulle förmodligen vara mer avancerade än vad som kommer till Android på länge. Nu hade förmodligen den datorn mer internminne och separat grafikkort som naturligtvis påverkar men det var sällan (aldrig) spel laggade. På min telefon laggar Angry birds ibland och är inte så avancerat som spelen jag hade på min dator. Windows anses ändå (även på den tiden) som ett resurskrävande OS.

Vad jag vill komma fram till vet jag inte ;)

19. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Låter mer som att adobe inte lyckats göra en lika effektiv version av flash för android då jämfört med symbian. :)

Eftersom det funkar fint i youtube appen så är det ju uppenbart inte android som "stjäl" prestanda.

20. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Youtubeappen spelar upp vanliga videofiler och inte flash. Går inte ens att jämföra.