Android; ett resurskrävande OS?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Husknuten, 10 dec 2010.

1. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Men man kan inte heller jämföra operativsystem genom att se hur flash fungerar. Se bara på linux/osx/windows, flash fungerar best på windows fastän det är det mest krävande OS'et. (+ att adobe är suger till allt förutom bildredigering :P)

2. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Det var ett av många exempel som ger en indikation på hur resurskrävande OSet är.

3. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Hur man än vrider och vänder på det så kommer tråden aldrig att bli omvänd.
    Jag för min del bryr mig inte om det kräver mer resurser eller inte. Jag köper en rejäl
    maskin så funkar de bra.

Vidare, oavsett vad som sägs så sågas det utan en förklaring till varför. Som bäst har jag
    fått "löjliga påståenden" som förklaring.

Du utpekade möjligheter att köra sina egna saker, kompilera sitt egna på sin dator direkt,
    och provköra allt direkt i sitt egna OS som något fullkomligt löjligt.
    Det är lite så det funkar att utveckla till detta OS (Jag menar OS, inte appar).

För dig som kanske inte sysslar med detta kan jag förstå ditt kompletta ointresse i området.
    Stöd för IPv6 verkar ju fullkomligt onödigt också. Vem kan tänkas behöva sådant trams?
    Ja, säg vem.

För din del hänger det på ett mervärde i form av ett navigationsprogram samt skicka sms
    via datorn etc. Sure, din smak, det du vill ha.
    Finns ju till alla plattformar om man så vill.

Så, tråden sviktar mellan mervärde och resursanspråk och funktionalitet.

Jag väljer Android. Jag gillar det och det fungerar bra på det enheter jag kör det på.
    Gillar du/ni Symbian, så kör ni det. Huvudsaken är att man är nöjd.

Jag har varit på alla och jag tänker -aldrig- köpa en Symbianlur igen.

Avskriver mig från tråden då jag i längden har ruskigt svårt att följa efter enkelspårighet.
    För övrigt, så relaterat till flash som defintion av os:ets resurskrav känns väääldigt fel.
    Ta något som i alla fall hanteras lite närmare kernel, typ IO, CPU/FPU eller GPU kanske
    också?

// A

Nisse Järnet och AndroidFtw gillar detta.
  4. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Nej, det är det faktiskt inte.
    För om man kan jämföra ett program, som är olika bra skrivet till olika os. För att få fram hur krävande ett os är. Så kan jag skriva ihop något lite gulligt som ska räkna ut 1+1 och lägga till delay i alla os. Utom till det os jag vill att det ska vara snålt med att sno resurser. Blir inte riktigt rätt va?

5. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

:D hehe, jag tyckte det var ascoolt när min brorsa kom hem med Sony Ericsson P800 för 7 år sedan och var mäkta impad över att han kunde köra Doom på den. Men coolheten i Symbian försvinner ganska snabbt bredvid en Android-lur. Jag har ägt båda och Android är vansinnigt mycket roligare än gamla trötta Symbian, så jag håller med kommer heller aldrig att äga en Symbianlur igen.

6. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Har kört 2.3 nu en liten stund och kan meddela att det känns lite lättare än 2.2, och linpack fick sig en lite boost från 35+Mflops till 37+Mflops oklockat :)

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Precis. Det spelar ju ingen roll hur ickekrävande Symbian är när det inte är lika roligt att ha att göra med.

Det är lite som att säga "Men min S40 1.6 Flexifuel drar bara 0,38 liter per mil! Din S60R drar ju 1,4 liter per mil!"

Eh, jo, kanske men å andra sidan är ju en S60R "lite" roligare. Både att titta på och ratta.

Symbian känns som 2D. Android, IOS och WP7 känns som 3D.

8. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

"Symbian OS 7.0 and 7.0s
    First shipped in 2003. This is an important Symbian release which appeared with all contemporary user interfaces including UIQ (Sony Ericsson P800, P900, P910, Motorola A925, A1000), Series 80 (Nokia 9300, 9500), Series 90 (Nokia 7710), Series 60 (Nokia 3230, 6260, 6600, 6670, 7610) as well as several FOMA phones in Japan and Siemens SX1(VGA Camera, MMC card, Bluetooth, Infraport, radio) - the first and the last symbian phone from Siemens. It also added EDGE support and IPv6. Java support was changed from pJava and JavaPhone to one based on the Java ME standard."

Symbian har haft stöd för IPv6 sedan 2003 om man ska tro wikipedia.

Det behövs ingen omflash för att uppdatera en driver i symbian. Bara en enkel OT-uppdatering.

Man kan byta dialer och smsprogram.

På vilket sätt kan du inte skriva och exekvera saker på en symbianlur menar du?

Spotify och Youtube går att köra samtidigt.

Så mycket av det du skriver är ju rena lögner. Det var det jag menade med uttalandet att dina påståenden var löjliga.

Sedan går det inte att bortse ifrån att resursslöseri är en stor nackdel, i synnerhet för mobila OS eftersom batteritiden blir lidande. Finns ju ingen Androidmobil med vettig batteritid. Dessutom menar du väl inte du frivilligt betalar för onödigt dyr hårdvara? Om så är fallet rekommenderar jag starkt Windows Vista.

9. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Ett enskilt program säger naturligtvis inte allt, men det verkar ju gälla mer eller mindre generellt att android gör saker långsammare på motsvarande hårdvara jämfört med symbian.

Om allt beror på hur programmen är skrivna så är det väl ett OS som det inte går att skriva vettiga program till d.v.s. inget vidare bra OS.

10. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Hade inte ens tänkt bemöda mig att svara men när du säger lögner så går de fan för långt.

Lär du dig läsa så är det inga konkreta påståenden jag kommer med utan frågor och frågor UTAN svar. (skrivna som punkter)
    (Läs tidigare meddelanden).
    UTAN svar blir man ovarse och fortsätter i sin tro och på detta vis, eftersom du inte bemödat dig besvara (utan att idiotförklara) så fortsatte jag använda min tro efter
    vad systemet klarar och INTE klarar, så på sådant vis kan du bespara dig att
    kalla mina uttlanden för lögner.

Direktiven säger att datorer/utrustning med dubbla IP-stackar (v4+v6) ska prioritera
    trafik på v6. Då jag har haft full ipv6 stateful implementation hemma sedan flera år
    tillbaka kan jag tala om att Symbian ICKE följer detta och heller inget visas i någon
    meny för att slå på stöd.
    Om den däremot kanske tar sig en adress och kan använda i nödfall låter jag vara
    osagt.
    Jag kan alltså inte accessa ipv6-adresser. Jag gör kanske fel. Android grejjar det iaf.
    Även min Windows 7 burk, Solaris burk och så vidare.

Bra att man kan dra in en enstaka del av OS:et via OT. När kom stöd för detta förresten?

Hur jag menar är att om jag gör en simpel grej så som en "Hello World!" i C och
    kompilerar denna kan jag exekvera den på min pcburk med t.ex Linux.
    Sen crosskompilerar jag den för Linux ARM6/7 och kör den på Androiden istället.
    Jag kan skriva betydligt mer avancerade saker, t.ex en telnetserver, göra en sshimplementation etc.
    Detta kan jag köra, lägga med i uppstartsscripten. Kanske köra lite iptables?

Det är så jag menar. Och det är där i jag TROR mig den biten skiljer sig från Symbian
    som säkert kräver en slags utvecklingsplattform att sitta å köra i och emulera
    systemet för att göra liknande saker.

Spotify och Youtube fungerar ej samtidigt på min Satio med firmware från omkring Januari 2010.
    Bra att det blivit improvements.
    Det är inte lögner utan obesvarade frågor jag använt mot dig eftersom du inte besvarat
    dem tidigare. Det är DU som hävdar en sak, jag frågar åter och du besvarar ej.
    Du måste ha i åtanke att jag jämför med MIN Symbianerfarenhet och det har ju kommit
    en hyfsat uppdaterad version. Det är INTE svårare än att säga "Jodå, nu funkar detta"
    istället för att påstå att jag far med osanning.

Resursslöseri är alltid en nackdel. Däremot vill jag hellre ha det till att Android snarare
    har ett minimikrav samt ett rekommenderat krav av hårdvara vilket tillverkare onekligen
    väljer att följa bägge sorter. För att de kräver mer hårdvara gör inte OS:et sämre.
    Polarens N8 går inte i närheten av lika rappt som min snapdragonburk.
    Jag säger inte den är dålig men den är absolut inte lika rapp. Jag menar användarkänslan.

Titta på ett dataspel. Om ett spel kräver top notch hårdvara betyder de inte att spelet
    är sämre - bara mer krävande.

Jämför jag min x10 (480x854 pixlar) mot N8 (360x640 pixlar) så tycker iaf jag att
    det är märkligt hur nu en telefon med såpass resurssnålt OS kan ge mer ryck i spel
    som finns för bägge plattformar när den har ca hälften så många pixlar att skyffla runt på.

Jag betalar inte för onödigt dyr hårdvara men jag köper i regel alltid de vassaste som
    finns när jag väl köper något. Om prisskillnaden mot steget innan är motiverbar.

Windows Vista kom aldrig in i mitt hus och detta lär inte ske.

// A

erak, Nisse Järnet och dennistheskater gillar detta.
  11. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    På tal om att skicka SMS från datorn kan jag göra detta med SGSen utan att ens ha nåt program installerat på datorn och utan USB sladd, smidigt :)

12. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Hur då?

13. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Ojoj. Jag måste ha rivit upp mycket känslor här.

Det här är onekligen ett intressant fenomen. Jag besöker regelbundet många olika forum av alla möjliga kategorier. En sak verkar alla ha gemensamt och det är att det finns fanboys som absolut inte tål att man kritiserar deras favoritprodukt.

Jag kan verka som ett stort fan av symbian, men så är faktiskt inte fallet. Att jag jämför med det är bara för att jag haft flera sådana lurar och därmed har stor erfarenhet av OSet.

Jag varken hatar eller älskar android heller. Annars hade jag aldrig köpt en andra mobil med det det. Men det har liksom symbian flera mörka sidor, varav den kanske största är just slöseriet på resurser.

Syftet med tråden var bara att diskutera detta ämne.

14. sockan

sockan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

No offence
    Men du vägrar lyssna(lita) på folk och det gör en del frustrerade. Det gör att man kan framstå som ett forumstroll. Nån gång i sitt liv måste man inse att man kan ha fel på en del punkter och att andra faktiskt (hör och häpna) kan ha rätt.

Finns inte mycket till diskussion när du tycker att du har rätt och andra har fel. Syftet med tråden är att du vill att alla ska lyssna på dig.

holck, AndroidFtw, softarn och 2 andra gillar detta.
  15. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Installera Kies Air i telefonen sen använder du datorns webläsare till "alla" telefonfunktioner.

16. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Lyssnar gör jag, men håller inte med. Därför kommer jag med invändningar. Det är en viss skillnad.

Jag har fel emellanåt, liksom alla andra människor. Men det tråden handlar om, nämligen att android är mer resurskrävande än andra OS är det nästan ingen som ifrågasatt.

När jag argumenterar för att symbian är mer resurssnålt så väljer man att gå ifrån ämnet och diskutera fördelar hos android vs symbian vilket inte riktigt hör tråden till.

17. sockan

sockan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Android är inte krävande i sig själv handlar om vad man har för appar och dylikt.
    Ungefär som linux som kan köras på en pentium burk. Testa sätta igång compiz med en gammal dator med linux...

Linux är mer modulär än symbian. Har du tunga appar och annans lullul så kräver mobilen mer resurser. Alla skal från tillverkare är inte alltid så optimerade. Men android som ren är inte tung. Många hickningar beror tyvärr på dalvik. Den förbättras hela tiden.

18. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Jag såg på en Nokia med Symbian och det laggade som bara sjutton.
    Det var inte mycket som var laggfritt på den inte

Sent from my HTC Desire Z using Tapatalk

19. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

20. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Vad gäller just Flash, är det inte så att Nokia N8 kör Flash Lite, medan Android kan köra en fullständig version av Flash?

Vet inte hur fallet är med SGS dock, den kanske kör Flash Lite den med.. Men om så inte är fallet så kan det ju mycket väl vara en förklaring till att just flashsidor går segare på en SGS, att Flash Lite är snabbare är väl ingen skräll direkt.