Android - excell till vilken databas? (read only)

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av sliddjur, 29 jun 2012.

  1. sliddjur

    sliddjur Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej, skall programmera en applikation i android.

    Har lite grand programmeringserfarenhet från PHP.

    Mitt program skall hæmta data från en databas. Just nu finns all information i ett excell dokument på cirka 1,5MB. Den skall INTE skriva till något nytt.

    Ær det SQLite som gæller eller kan man køra XML som databas eller något lættare? Vad skall jag konvertera till?
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Databasen som används i Android är SQLite, men man kan lika gärna använda flat files eller XML beroende på vilken typ av data man har lagrad och hur den är strukturerad.

    Är den data som appen ska använda helt statisk eller hur ska den uppdateras på något sätt?
    Hur stor datamängd handlar det om?
    Hur komplex data är det? Är det en tabell med rader eller är det flera tabeller med relationer mellan varandra?

    Enklast är nog att du gör lite sökningar och kollar vad andra har skrivit och vilka fördelar och nackdelar som finns med olika val:
    android sqlite vs xml
    android sqlite vs file
     
  3. sliddjur

    sliddjur Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej igen,

    Databasen ær statisk, den skall inte uppdateras, ændras, ta bort, lægga till eller någonting. Det ær egentligen bara en referens guide på en jobbrelaterad sak.
    Har konverterat den till sqlite, men nu ær den bara 50kb stor. Men det verkar vara vældigt krångligt att importera en databas i sin app.

    Som jag googlat och kommit fram till så blir allt från /res foldern olæsbart nær programmet kompilerats. Det skall alltså gå att ha den i /assets? Ær det då lættare kanske att anvænda XML, om jag bara skall læsa?
    Har funnit fram kommandon i sqlite før att dra fram datan jag behøver. De ser ut såhær:
    select distinct switch from oversikt where komrom = 'B301'
    tabellen innehåller massa duplikater (som den skall), så finns samma søk-komando nær man "parsar" XML?
     
    Last edited: 6 jul 2012
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    http://stackoverflow.com/questions/5627037/how-can-i-embed-an-sqlite-database-into-an-application
    I ena svaret http://stackoverflow.com/a/5627141/824914 berättar en att han har lagt till databasen i en json-sträng i res/raw.
    I ett annat svar nämligen http://stackoverflow.com/a/5627877/824914 har han lagt till en databas i assets.

    Med exempelkoden så verkar det inte alltför svårt.
     
    sw3ng gillar detta.