Jag gillar att köpa nya mobiltelefoner och köper nog i snitt 2 androider per år, alltid bästa möjliga. Ändå brukar det alltid sluta på samma sätt, inom nån månad är SIM kortet tillbaks i iPhonen. Främsta skälet till detta, förutom att ingen av de 50 tangentborden för Android tycks kunna konkurrera med Apples enda, är gränssnittet. Jag får alltid känslan av att Android (i kombination med diverse anpassningar från HTC/Samsung) tycks vara gjort i första hand för användare i de lägre tonåren. Allting är på något sätt överdrivet och och designerna verkar allt för ofta varit ute efter att skapa nåt som ser ballt ut. T.ex. det närmast fanatiska användandet av text med mot svart bakgrund vilket jag kanske kändes lite retrocoolt 1995, men sen tröttnade iaf jag och gick vidare.
Så, min eg fråga är väl, finns det något sätt att anpassa Android så att det passar även för vuxna? Har testat många olika launchers och även om de finns några som är rätt ok så verkar de mest kunna ändra lite på ytan, så fort man dyker in i nån meny är man tillbaks till det som var coolt 1995 och vardag 1985. Har utan större framgång försökt hitta några themes eller liknande men det verkar inte finnas. Samsungs "skalprogram" har iaf tidigare känts väldigt....asiatiskt (tänkt fnittrande japansk tonårstjej) och HTC Sense som tidigare varit riktigt bra verkar numera blivit mkt mer "Android standard".
Enklaste sättet att beskriva det är nog att referera till t.ex. inredning hemma där iaf jag föredrar en minimalistisk stil där typ soffor och fåtöljer i vardagsrummet ska ha en enhetlig stil avseende form, färg, material osv. Android däremot känns mer som en en orange tygsoffa bredvid en vit lädersoffa bredvid en mintgrön trästol.
Alla olika förslag, tips, kommentarer med mera på hur Android kan vuxenanpassas tas gärna emot! Kan tillägga att jag själv inte ens fyllt 40 än och arbetar dagarna i ända med att bygga avancerade internetapplikationer, så jag är väl inte direkt Farbror Gösta som vill ha en pensionärsvänlig Doro-telefon, bara nåt som känns som det är gjort för de över 15 år 
Påstår absolut inte att detta är något jätteproblem, och har full förståelse för om andra vill ha det annorlunda, och är inte på något sätt ute efter att dissa Android som så. Men iaf för mig tycker jag det är störande och en klar nackdel med Android för min del. Det mest märkliga är att vad jag vet finns det inget som helst sätt att förändra det på med teman och liknande, trots att Android ofta beskrivs som det mest öppna mobila OS:et och att man kan ändra allt.
Last edited: Oct 28, 2012