Android gör ändringar på appar...?

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 1 aug 2024.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 044

MINA ENHETER

Fast om appar ska autouppdateras eller inte är ju inget som har kopppling till funktionen som denna tråd handlar om. Utan det styr du helt själv, i Google Play. Jag håller autouppdatering igång för alla mina appar, och det är väl rekommenderat att ha det så av säkerhetsskäl om inte annat.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 282
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då du pratar om SLs område så kan du i så fall lika gärna använda ditt betalkort istället för appen för att löpa en enkelbiljett

3. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Det är precis vad jag är livrädd ska hända med min norska app "MinID". Den behöver jag en gång om året när jag ska logga in på Min sida på norska skatteverket för att hämta info till min svenska deklaration. Om den inte funkar då får jag total panik.
    Det här är en ny situation för mig. Jag blev av med mitt norska BankID då jag inte är folkbokförd i Norge, och MinID är en ersättning, så jag har ingen erfarenhet med vad den här Google funktionen kommer att göra med MinID appen.
    Hoppas att deaktivering av appen från Googlefunktionen ska förhindra "katastrof", och sen får man använda MinID några gånger under året, utan behov, i hopp om...

4. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Jag tror knappast att MinID inte alls skulle fungera för att rättigheterna stängdes av, det är bara att aktivera de nödvändiga rättigheterna igen så bör den fungera som förut.

Så har det varit för de appar som tappat sina rättigheter på min mobil, sen om jag känt det nödvändigt så har jag lagt till den appen på listan över appar som ska behålla sina rättigheter.

5. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Men om man inte använder en app slutar den (efter några månader) autouppdateras på min Samsung. Så när man väl ska använda appen så måste jag uppdatera. Och hoppas man inte behöver logga in dessutom. Går ju att ändra i inställningarna, men... Jag är för gammal och lat för att ändra bort alla nymodigheter.

Ibland vill f.ö telefonen lista appar som jag aldrig använder och kanske borde avinstallera. Inte sällan väljer den måånga appar varav ett par jag använde typ förra veckan.

Google har nu någon autoarchive-funktion, den verkar funka rimligt bra men går inte att styra annat än att stänga av helt.

Ja, så kan det vara. Bra tips. Jag har sjukt dålig koll då jag åker så sällan och alltid har bråttom när jag ska åka där, och då ofta med barnen också. (är i Stockholm sällan, men minst en gång om året)

6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 282
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är barnen under 12 år så reser de gratis inom SL numera alla dagar i veckan när de reser med en vuxen :) Bara lite info :) Så om fallet är så, så är det bara att blippa ditt betalkort så behöver du inte hålla på med appen överhuvudtaget :)

pirum gillar detta.
  7. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Med tanke på vilken nightmare det var att aktivera norska MinID med svenskt telefonnummer, och bevisa att jag är jag med svensk adress på mitt personnummer, så litar jag inte alls på den teorin, No Matter What!
    Jag måste bara förhindra att Google gör ändringar på appen. That's it!

8. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Google ändrar inga appar, rättigheterna stängs av för inaktiva appar av säkerhetsskäl, om man litar på en app så kan man förhindra den funktionen.

Nicole, Leo83 och MultiMan gillar detta.