Problem: Android messanges crashar

Discussion in 'Frågor och support' started by Salvion, Jun 22, 2023.

1. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kollade på storleken på några bilder jag skickat och tagit emot via RCS och de flesta överstiger inte ens 400 kB, och bara en når 800 kB. Jämfört med 2,14 MB på din glassbild via MMS! Jag fattar inte varför mina bilder är så små, men de är så små oavsett om jag tittar i Google Messages eller om jag laddar ner dem och tittar i Gallery appen. Det ser onekligen som att MMS vinner över RCS här. Det sägs att man ska kunna ha upp till 105 MB stora bilagor i RCS, men jag kommer alltså inte ens upp i 1 MB.

Det är oficiella MIUI han kör med. Vilken ROM kör du? Något som du kan rekommendera?

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Denna bild har skickats via RCS från början men när man återställer meddelandet från sms backup and restore så står det MMS, men det är skickat som RCS från början. Det jag ville visa var att bildens kvalité inte ändrats efter en backup och återställning.
    Custom roms kan bara användas mot den telefon den är gjort för, i mitt fall Redmi Note 5. Således kan jag inte ge någon rekommendation.

3. Fractalogic

MINA ENHETER

Vet du hur stor den var från början då, när det fortfarande var RCS? Var den 2,14 MB även då? Det är det jag funderar på. För jag hittar ingen bild alls som är ens en gång 1 MB i någon RCS historik på min egen telefon. Vilket verkar jättekonstigt med tanke på att man ska kunna skicka större bilagor med RCS, och de flesta bilder man tar brukar hamna på runt 3 MB, beroende på upplösning och kamera, osv.

Det förstår jag. Men det finns ingen ROM som är anpassad till mer än en modell? Det var länge sedan jag körde custom ROM. Det var CyanogenMod på en HTC telefon. Så jag har varit borta från den scenen länge. Men är det så nischat nu att varje telefon har sin egen ROM/distro?

4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den bilden har jag på mitt Google Foto, och när jag hämtade hem bilden därifrån så är den 2.05 MB enligt Windows. RCS meddelanden som jag har på telefonen, dvs icke återställda meddelanden kan man inte se storleken på bilden. Detta är den informationen jag får upp under "Visa mer information"
    Screenshot_20230712-210352927.jpg
    Ah, du menar så. På denna telefon har jag Pixel Experience. Annars är jag inte så insatt i custom roms. Använder gärna inte det om jag inte måste.

5. Fractalogic

MINA ENHETER

Så den var 2,14 MB i MMS och 2,05 MB i Google Foto i originalstorlek? Hmm. Den är större i MMS än i original. Men oavsett så är det betydligt mer än jag kan se för nåon av mina bilder i RCS.

Jag kan inte heller se storleken för vissa bilder i RCS meddelanden. Det gälller bilder jag har skickat. Men bilder jag har fått av andra kan jag se storleken för. Jag vet inte vad det här är för skoj... att man inte kan se storleken för egna bilder, utan bara andras bilder. Det verkar konstigt.

Bilden nedan har jag tagit emot av min vän som jag nämnde innan, han som har en Xiaomi 12T Pro. Den bilden kan omöjligen vara endast 232 kB. Han skryter ju så mycket om antalet Megapixlar i den telefonen. Det var en bild på en simbassäng som han sa han skulle sätta upp som bakgrund på hans nya LG TV. :D
    Screenshot_20230712_220753_Messages.jpg

Då är du som jag! ;) Då är du som de flesta av oss tror jag. Jag använde custom ROM på min gamla HTC Desire för att den hade så dåligt med internminne (512 MB om jag minns rätt). Men till skillnad från dagens många telefoner så hade den stöd för externt minneskort, så man kunde nyttja det för att lagra appar och appdata med hjälp av ett skript som man var tvungen att ha root för att kunna köra vid uppstart. Det var en massa krångel, och jag minns knappt hur det var man gjorde. Men det var helt klart nödvändigt och värt det, för minnet kunde ligge nere på 35 MB ledigt bara om man var en "storanvändare" med hela 10 "stora" appar installerade (15 MB vardera). Det fanns bara runt 150 MB ledigt för användaren att nyttja, resten tog systemet.

Idag kan jag tänka mig att köra custom ROM men helt av andra anledningar. Själva hårdvaran och lagringsutrymmet är mycket mer generöst i dagens telefoner. Men tanken är densamma. När man blir inträngd i ett hörn så söker man alternativa vägar för att komma undan. Men annars kör man inte custom ROM. I alla fall jag gör det inte för skojs skull.