Har SIPdroid för att kunna ringa fasta telefoner via hemnumret (IP-telefoni hemma). Inga mobiltaxor där inte, utan har ett abonnemang hos alltele där alla fasta telefoner är gratis. SipDroid har konfigurerbara filter så att jag bara ringer med den när det är billigare (fasta telefoner, utomlands osv), men använder mobilabonnemanget till de telefonnummer som är billigare där. Dessutom kan jag alltså svara i mitt fasta nummer (som ju är billigare att ringa till från fasta telefoner) när jag rör på mig.
Dessutom råkar jag ha en egen televäxel (asterisk) hemma, så jag kan styra hur inkommande samtal routas. När mobilen är registrerad via SIP så ringer det i den, i annat fall kopplas det till telefonerna i huset så att frugan har en chans att svara (vi har egna fasta telefonnummer så jag kopplar vidare mitt nummer till hennes när jag inte är nåbar).
Man kan dessutom välja om man skall koppla upp via 2G/3G eller inte (jag är uppkopplad den vägen eftersom jag inte har någon bredbands-cap i mitt abonnemang). I princip så behöver man ju inte ett mobilabonnemang utan bara det mobila bredbandet... ;-)
En fördel är också att samtal inte bryts när man gör snabba cellbyten i 3G (händer ofta när man kör bil runt ett hörn, eller nära en bergvägg), det blir tyst i 2-3 sekunder men sedan kan man prata på igen...
Det drar förstås en del batteri, men batteriet räcker i ca 16h med SIPdroid igång på 2G/3G...
Tillägg:
Det är ju ungefär som jag gör som Google Talk fungerar, men själv är bäste dräng! :-)
Last edited: 15 augusti 2009