Android och Fring

Diskussion i 'Applikationer' startad av Kalle, 23 jun 2009.

1. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Kan du förklara lite närmare varför du använder det? Hur mycket betalar du om du ringer till fasta nummer och mobiltelefoner i Sverige? Kan folk med vanliga telefoner ringa billigare till din Android-telefon genom ditt sip-nummer?

Kort och gott, varför skall man ha Sipdroid? :)

2. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Har SIPdroid för att kunna ringa fasta telefoner via hemnumret (IP-telefoni hemma). Inga mobiltaxor där inte, utan har ett abonnemang hos alltele där alla fasta telefoner är gratis. SipDroid har konfigurerbara filter så att jag bara ringer med den när det är billigare (fasta telefoner, utomlands osv), men använder mobilabonnemanget till de telefonnummer som är billigare där. Dessutom kan jag alltså svara i mitt fasta nummer (som ju är billigare att ringa till från fasta telefoner) när jag rör på mig.

Dessutom råkar jag ha en egen televäxel (asterisk) hemma, så jag kan styra hur inkommande samtal routas. När mobilen är registrerad via SIP så ringer det i den, i annat fall kopplas det till telefonerna i huset så att frugan har en chans att svara (vi har egna fasta telefonnummer så jag kopplar vidare mitt nummer till hennes när jag inte är nåbar).

Man kan dessutom välja om man skall koppla upp via 2G/3G eller inte (jag är uppkopplad den vägen eftersom jag inte har någon bredbands-cap i mitt abonnemang). I princip så behöver man ju inte ett mobilabonnemang utan bara det mobila bredbandet... ;-)

En fördel är också att samtal inte bryts när man gör snabba cellbyten i 3G (händer ofta när man kör bil runt ett hörn, eller nära en bergvägg), det blir tyst i 2-3 sekunder men sedan kan man prata på igen...

Det drar förstås en del batteri, men batteriet räcker i ca 16h med SIPdroid igång på 2G/3G...

Tillägg:
    Det är ju ungefär som jag gör som Google Talk fungerar, men själv är bäste dräng! :-)

Last edited: 15 aug 2009
  3. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Allmäna frågor om SIP och SipDroid

Onekligen imponerande, pacman - din beskrivning ger helt klart en viss inblick i de möjligheter som SIP-telefoni ger. Dessutom har jag en känsla av att en och annan teleoperatör skulle göra allt som stod i deras makt för att hindra dig :).

Om man endast har ett kontantkort (och inga andra telefonnummer), finns det då några vinster i att skaffa SipDroid? Som jag förstår det måste man koppla samtalen via någon slags "SIP-provider" som leder ut telefonsamtalen till det fasta nätet, och i det momentet ligger kostnaden. Med andra ord - förstår jag det rätt om man med SIP köper samtalsminuter eller abonnemang hos providern, ungefär som man gör hos Skype?

Hur ser det ut med möjligheterna att ringa till ett SIP-nummer och SipDroid från en vanlig fast telefon? Vad handlar det om för slags kostnader för den som ringer upp?

4. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Sorry missade att du hade fler frågor...
    ...såg det först nu...

Vinsten med att ha ett SIP-abonnemang är ju att man får billigare telefoni. På SIP-abonnemanget får man ett "riktigt" telefonnummer och det finns både pre-paid utan månadsavgift, betala för vad du ringer för med minimidebitering, prisplaner med fastpris mm (ett exempel på abonnemang från en operatör finns här: www.phonzo.se/privat/abonnemang/). "Fast telefoni" är ju billigare än mobil...

Jag själv har bland annat ett abonnemang för 19kr/mån (som man får ringa för) hos www.megaphone.se. Så länge jag är hemma så kan jag ju ringa över WLAN från telefonen och då tjänar man snabbt in de 19kr...
    ...förutsatt prisplan på mobilabonnemanget förstås...
    ...men detta skulle jag gissa är prisvärt för de flesta Android-ägare!!! Phonzo har ju dessutom ett abonnemang som är helt utan månadskostnad (Cash). För detta behöver man ju ingen egen växel hemma...

Ladda ned sipdroid från deras egen hemsida (www.sipdroid.org) och inte från Market, då marketversionen inte stödjer SIP över 3G...
    ...mycket bra Wiki finns även på deras hemsida.

Sedan måste man ju notera att fri datavolym på telefonen är att föredra om man skall köra IP-telefoni (SIP eller Skype), då man kan gå förbi mobilnätet under en större del av tiden...
    ...i princip skulle man ju kunna ha ett bredbands-SIM i mobilen och enbart ringa över SIP, men i GSM så räcker ofta inte bandbredden till (för dålig bandbredd i ytterkanten av GSM-cellerna med EDGE).

5. ninjazin

ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Har också megaphone och har testat sipdroid. Det funkar utmärkt att ringa från programmet till andra nr men av någon anledning så går det inte att ringa till hemnumret. Det ringer inte och den andra parten hör ingen ton alls. Någon som kan ge tips?

6. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Då är det registreringen med sip-servern som inte fungerar som den ska.

7. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja, med tanke på att google själva har byggt en IPtelefoniapp för android så tvivlar jag på att de faktiskt är så rädda för carriers som de där foliehattarna verkar tro.

Google Voice btw. Och om jag itne missuppfattat något så är det någon form av IPtelefoni, finns bara inte tillgängligt utanfö USA än. :(

8. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    FYI har Fring idag börjat dela ut Early Access Invites för Android Fring, så det kan inte vara långt borta.

/Mats

9. jokrsolutions

jokrsolutions Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nice! Mycket efterlängtat

Invitation time is over for today, the lucky 25 will get an email in the next couple of hours. we'll send out more invitations next week.
    [email protected]

Last edited: 29 okt 2009
  10. ZilverZurfarn

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    It's alive! jag var en av de 25 lucky!:)
    Funkar finfint, det lilla jag hunnit testa.
    MSN, Skype, Twitter, AIM, Google Talk, ICQ, Yahoo

/Mats

Last edited: 29 okt 2009
  11. Droid110

Droid110 Guest

Tur du har!! Jag vill också ha Fring, men kan jag ringa via wifi & 3g då? (Via skype)?

12. ZilverZurfarn

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    /Mats

13. Droid110

Droid110 Guest

Damn awesome, funkar det bra att ringa över 3g då? Om du har testat? :)

14. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 473
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Oboy oboy oboy, nu kommer min telefonoperatör att säkerligen bli mäkta ledsen. Har använt Fring en hel del på Symbian och måste säga att det är ett riktigt höjdarprogram, dessutom är det ju gratis.

15. meSos

meSos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

SWEET!

äntligen!

Varför är det ingen annan som lyckats fixa detta än? (samtal över 3g osv)

16. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 473
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det har inte varit möjligt att utveckla något fullfjädrat VoIP-program för Android tidigare på grund av begränsingar i operativsystemet enligt Andy Rubin, men sedan ANdroid 1.5 skall detta vara fullt möjligt. Det är väl så enkelt som att utvecklare behövt ha tid på sig, nu händer det ju grejer.

17. ZilverZurfarn

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Nej, tyvärr inte. Ännu... :)
    Drar grymt med batteri, märker jag. Nere på rött redan, sedan jag pluggade ur telefonen strax före 8 i morse. Normalt ser jag aldrig den röda ikonen under en dags användande.

/Mats

Last edited: 30 okt 2009
  18. meSos

meSos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Sett någon kommentar om det kommer att gå?

19. meSos

meSos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Ah ok, tack.

20. ZilverZurfarn

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Testat, och det funkade så där. Uppringande part (Fring/Skype) hörde inte mig, men jag hörde honom perfekt. Men det är fortfarande bara en beta, så...

/Mats