Ok, så här långt.
Kernel - Kärnan i operativsystemet som kopplar hårdvara mot mjukvara (drivrutiner) samt andra grundfunktioner i Android som resurshantering m.m.
Libraries - Nästa lager som hanterar grafik (grafikmotor), media (olika codecs), fonts, datahantering, webläsarmotor m.m.
Android runtime - Består av Dalvik och Core libraries.
Dalvik - Verkar vara den del som sedan kör apparna. Dalvik startar en process för varje app som på så vis kan nyttja det som finns i Libraries och därmed hårdvaran. Dessutom verkar Dalvik ha att göra med multitasking, att appar kan köras samtidigt utan att påverka varandra negativt. Dalvik kör igång en Vitual Machine (en process) som sedan en app körs i. Dalvik kan starta flera parallella Virtual machines så olika appar kan köras bredvid varandra utan att påverka varandra om en t.ex. skulle krascha. (Skulle de köras i samma VM så skulle alla appar krascha om en gjorde det). Dalvik gör även om Java-koden apparna är skrivna i för att optimera och effektivisera utnyttjandet av minne och CPU.
Vad Core libraries är för något fattade jag inte men det hade med Java, I/O att göra iaf.
Applications framework - Verktygskittet alla appar använder. Hur de hanteras och kommunicerar. Vad de kan göra samt de byggstenar man använder då man bygger appar.
Apparna - Behöver kanske inte någon djupare förklaring här.
Rätta mig gärna om jag har fattat något fel eller om något bör tilläggas.
Jag skulle även vilja ha en tydligare förklaring av bootloader och hboot och hur dessa sedan kopplas mot kernelen. Skulle även uppskatta om någon kunde förklara Core Libraries i Android runtime.
Last edited: Nov 23, 2011