Android sniffer

Diskussion i 'Applikationer' startad av Monsterkid, 8 jan 2011.

1. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Det är väldigt dumt att sprida dessa kunskaper vidare. Bra dock att det uppmärksammas att det går att göra, det är många som fortfarande inte fattar hur lätt det är att gå i fällan. Själv har jag länge struntat i säkerhetsriskerna för att riskerna att råka ut för något är relativt små, men nu kör jag säkert nätverk här hemma i alla fall. Det får ta den tid det tar att knappa in lösenordet. :P

2. Hultner

Hultner Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För oss som är insatta i TCP/IP så är det nästan otroligt hur lätt en attack av denna typen är att utföra mot gemene man. Om ni vill skydda er så rekommenderar jag er att sätta upp en VPN hemma och köra krypterat via den så kan ni använda "osäkra" nät utan att spoila er data.

3. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Gör jag något "viktigt" och är anslutet till ett mindre pålitligt nätverk så använder jag en SSH-tunnel eller telefonens internet, lätt och säkert.

4. Hultner

Hultner Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja man skulle väll kunna säga att en SSH-tunnel skulle agera på samma vis som en VPN i det här läget.

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Till det skulle jag vilja lägga till: Använd inte okrypterade protokoll för känslig information!

Det är inte bara via det trådlösa nätverket närmast din dator du kan bli avlyssnad. Trafiken passerar många noder på vägen mellan din dator och server. I varje nod (router) är det fullt möjligt att avlyssna trafiken, den som har kontroll över noden kan naturligtvis även avlyssna trådburen trafik. Med denna insikt inser man att det inte bara är okrypterade publika nätverk som är farliga, det är lika farligt överallt.

m v h Henrik