Android till TVn (miniPC)

Discussion in 'Allmänt' started by err0r, Aug 1, 2012.

1. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jao, är bara att fråga om saker som ni undrar så kan ju jag och Kingcool samt andra som testar försöka svara på frågorna om dem.

2. err0r

err0r Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Utifran mina erfarenheter sa ar Uhost battre pa dessa punkter:

1. Billigare pris
    2. Allwinner har mycket bra hardware video decoding up till 2016p
    3. Allwinner A10 har funnits pa marknaden ett bra tag och Android ar mer stabilt gemfort med andra
    4. Inbyggt tradlos mottagare, sparar ett USB uttag
    5. Kan drivas via TVns USB uttag, slipper en extra AC adapter bakom TVn
    6. Uhost air mouse remote som extra tillbehor, slipper koppla mus och tangentbord, fungerar med det inbyggda mottagaren.
    7. Fjarren ar lagom storlek och har Android knappar

Jag forstar alla som hoppas pa XBMC till Android, men jag tror att styrkan med denna sticka ar att ha Android OS pa en TV (ex. smart TV) till ett mycket lagt pris, mest for att titta pa Netflix, SVT and Youtube.

For att XBMC ska fungera nagorlunda bra behovs nog dual-core och det kommer ta nagra manader innan dessa gar ner i pris och ar stabila.

Jag hoppas at dom som bestallt far hem dom asap och borjar rapportera, det ar mycket svart att fa en uppfattning hur denna enhet kanns och dess anvandningsomraden. Sjalv var jag superskeptiskt till jag testade en sjalv, nu kan jag antligen komma bort fran PCn, nar jag vill ha lite underhallning.

Ist for att svara mail och titta pa SVT Play sammtidigt i en liten ruta pa PCn.

3. Strutsen

Strutsen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Prismässigt så är ju Ug802 med duall-core int så mycket dyrare. Sen finns det väl en fjärr med intigrerad tangent bord för den åxå va?

4. err0r

err0r Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Right, fjarren fungerar ungefer som en Wii remote, och ar darfor mycket enklare att anvanda for touch intereface, smidigare an mus eftersom mus behover en yta.

5. err0r

err0r Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

UG802 kostar 100 kr mer.

Sa har:

Uhost = 280 kr
    UG802 = 380 kr

Uhost + fjarr = 380 kr
    UG802 + fjarr = 580 kr

Ska du kopa till tradlos fjarr till UG802 so blir det 150-200 mer, allsa 580 kr.

6. Strutsen

MINA ENHETER

Titta så spännande ;-) men så sitter ju som sagt uhost med bättre decoding. Känner att det blir ett jobbigt val :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

7. err0r

err0r Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Och mera spannande lar det bli nar nya stickor kommer ut.

Sjalv tycket jag lagt pris gar fore dual-core, a10 racker gott och val for detta andamal, vill man ha quad-core or 2GB ram ar det isf battre att kopa en tab och koppl till tvn.

Poangen ar att det ska vara billigt och sittat bakam TVn utan att man behover koppla bort den.

Ju dyrare det blir dessto farre kommer att skaffa en.

Dessutom sa ar UG802 bara nagra veckor gammal och jag har redan hort att den inte ar stabil, kommer garanterat bli ersatt av updaterad version.

Last edited: Sep 11, 2012
  8. Strutsen

MINA ENHETER

Bra å höra... Det lutar allt åt Uhost

9. thabse

thabse Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

10. RickardP

MINA ENHETER

Hämtar ut min uHost idag, ska bli väldigt intressant, recension kommer inom några dagar men vill någon att jag och övriga som beställt ska testa något speciellt får ni gärna skriva det.

11. Kingcool

Kingcool Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Har redan hämtat ut min uHost och har tagit några snabba bilder. Har tyvärr inte tid att testa den så mkt idag, men jag liksom RickardP kommer testa den lite nu i några dagar och sen skriva lite om vad jag tycker om den! Så kom gärna med förslag på vad som skall testas!:)
    Bilder
    Register eller för att visa innehållet!

12. err0r

err0r Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kul att ni entligen fatt hem paketen, vad jag skulle vilja veta ar hur pass bra streaming fungerar i Sverige, nar man tex streamar SVT Play i browser och android app.

Nar man kollar pa SVT Play via browser i flash sa kan man andra kvaliten, undrar hur hogt det gar att streama utan att det laggar.

Sjalv kan jag bara kora pa lagsta kvalite eftersom uppkopplingen till Sverige ar super langsam.

Ocksa SR Sverige appen, harirfan gar det ibland inte alls.

Om nagon har Netflix sa hur den appen fungerar.

Alltsa:

SVT Play app
    SVT Play i browser med flash
    Sveriges Radio app
    Netflix app

Have fun.

13. RickardP

MINA ENHETER

Jag tog mig lite tid nu ikväll och testade Uhost och försöker här nu sammanfatta testet.

Uhost har lagt på en launger som i stort sätt bara har 6st ikoner visande likt Mac OS (se bilderna på länken nedan), ikonerna är endast genvägar till installerade appar tex Google Play, Google Chrome, Inställningar, HD Player med mera.

Fjärrkontrollen fungerade direkt jag tröck på en knapp på den och var bara att köra, känns dock lite konstigt, hittade ingen justering för den, man pekar med armen vart man vill gå med musen och den gör det, ungefär som en Wii kontroller men jag tror det är en vanesak.

Jag tog och installerade Plex som är en media center app som jag använder sedan tidigare för att streama video från min HTPC/filserver och den fungerade som förväntat.

Installerade alla play appar jag hittade: SVTPlay, TV4Play, Kanal5Play och Viaplay.

Den enda jag fick att fungera fult ut var TV4Play men med riktigt dålig kvalite på videon trots jag ställde up den på inställningar till bästa kvalite.

Viaplay tar betalt för allt innehåll vad jag kunde se så testade inte den fult ut men appen var "typ" anpassad för stor skärm.

SVTPlay är inte anpassad för stora skärmar och SVTPLay.se i Chrome fungerade inte streamingen som den ska.

Kanal5Play dog innan appen han starta.

Spotify fungerar precis som på min Nexus 7, den är ju inte optimal designad för stor skärm men fungerar.

Jao, tror jag fick med alla appar jag gjorde lite snabbt test på, det jag inte testat vilket jag ska försöka göra framöver men nog inte idag är att sätta i en mus och tangentbord (har ett tangentbord med mus funktion) och se hur det fungerar för jag tror inte på fjärrkontrollen helt i längden.

Sammanfattning: Jag gillar Uhost, den är helt klart ett alternativ till mina media spelare jag haft 3-4st olika varianter av och som "smart tv" tror jag att man skulle kunna sälja in den men jag tror play kanal apparna behövs mer koll på för att den stora massan ska bli intresserad.

Det optimala vore ju att hitta någon som gör en ROM med launcher där man kan välja sina favorit appar och ha typ play kanalernas appar förinstallerade och kanske spotify.

Får man igång play kanalerna så finns det helt klart en stor marknad i Sverige men som den är standard är det nog knappt värt att sälja utanför Swedroid.

Jag personligen hade gärna sätt en app i mobilen för att styra Uhosten istället för fysisk fjärrkontroll men jag tror den stora massan kräver fjärrkontroll och jag tror den som Uhost har med är okej men krävs nog bra förklaring hur den fungerar innan man säljer den.

Bilder hittar ni på Google+/Picasa

johanrosvall likes this.
  14. RickardP

MINA ENHETER

Hur fick du igång SVTPlay i browsern? Slog mig nu i skrivandes stund att det kanske är Flash som inte är igång i Chrome by default...

15. sneeze

sneeze Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns det nån annan browser med? Chrome stödjer inte flash vad jag vet. Om inte testa att installera firefox & flash från Play

Surt det där att spotify inte har nåt landskapsläge.

Serverdelen kostar pengar, men droidmote borde funka bra till såna stickor. Har nån annan nåt tips på liknande (gratis) applikationer så vore det nice.

16. Strutsen

MINA ENHETER

Borde int Unifiedremote funka fint ?

17. RickardP

MINA ENHETER

Unified Remote styr ju bara en windows burk inte en android enhet... man styr dock från en android enhet.

18. RickardP

MINA ENHETER

Ska testa någon annan men jag personligen gillar Chrome på min Nexus 7 så byter gärna inte, men går det att få Flash på annan så självklart ett alternativ.

19. Strutsen

MINA ENHETER

Så sant så sant.... Ska villigt erkänna att det vart ca 1 år sedan jag använde den, man glömmer så lätt ;-)

20. Kingcool

Kingcool Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Min uHost klyddade en hel del igårkväll... Startar om sig själv och sen inte kommit igång. När jag väl fått igång den så blev det bootloop:(

Skall googla lite efter jobb idag, och se om man kan flasha om mjukvaran. Tror mig ha sett det någonstans!