Android VS iOS

Diskussion i 'Allmänt' startad av johfel, 11 feb 2011.

1. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Apple ska ha en eloge att de släpper uppdateringar för alla lurar.
    Det har ju varit så att de försökt fasa ut dem genom att släppa uppdateringar som gjorde
    dem otroligt sega. Dock läste de på och tog tag i kritiken och fixade det hela.

De fixar det.

Jag tror att de flesta tillverkare har insett detta (Enligt hur SE resonerar kring nya telefoner
    verkar de ju ha förstått att de måste ha senaste, jämt, länge).

Det återstår att se om de och fler kan följa detta och göra mindre komplicerade anpassningar
    och uppdatera telefonerna lika länge, som faktiskt Apple gör.

Dock så fullkomligt sprutar ju tillverkare ut lurar. Det är svårt tror jag.
    Men fragmenteringen måste minska och de kommer nog med tiden. Kanske redan med GB?

// A

2. AndreasLjung

AndreasLjung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Att inte Androidtillverkarna pratar ihop sig och släpper på sin höjd 3 telefoner var varje år och sen marknadsför skiten ur dem och håller dem top notch i 1-2 år. Kan bara vara jag men jag tror att de hade tjänat på en sådan modell.

3. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Jag håller med om att detta kan vara ett problem men jag tror faktiskt att det löser sig snart. Däremot tror jag inte att lågpris och mellanklass modeller kommer att uppdateras på samma sätt som Highend telefoner som SE Arc eller LG Opt 2X. Dom som köper dessa highend telefoner har högre krav än mainstream användare.

Sen så finns det faktiskt en ganska stor markant skillnad mellan Ios och Android (vad jag förstått). När Ios släpper en ny Ios version så är den inte identisk utan anpassad för de olika telefonmodellerna, 3G versionen fick inte samma stöd för multitasking som för 4an. Andra skillnader i uppdateringen fanns också.
    När det gäller versionssläpp inom android så kommer det lite mer som ett färdigt paket. Vad jag vet finns det tex ingen version som är direkt bantad för att passa gammal hårdvara (Inofficiella Roms undantagna). Passar inte hårdvaran så uppdateras inte telefonen.

Vad jag menar är att Android 2.2 är Android 2.2 inte Android 2.2 minus funktioner bara för att passa vissa telefoner tex. Wifi Tethering.

IOS 4 är ju IOS 4 på Iphone4 men IOS4 minus saker på 3GS samt 3G.

Jag vet inte om min poäng är tydlig men jag tycker att detta med Versions jämförelser mellan Android och IOS haltar pga dessa skillnader.

4. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nexus varumärket verkar ju inte vara något att lita på ser det ju ut som nu.
    Sen är det inte så enkelt att telefoner som levereras med rena aosp rommar bara magiskt fungerar med nästa version av android. En annan viktig del är drivrutiner som måste testas och kanske skrivas om för att nyare android versioner ska fungera som de ska på äldre telefoner.

5. RickStar

RickStar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Även här visar det ju på Apples engagemang gäntemot kunderna, de släpper tom en anpassad version för varje enskild utgåva av iPhone.

Google borde ha släppt Gingerbread till Nexus One i samband med att Nexus S släpptes och övriga tillverkare borde uppdatera sina gamla modeller till Gingerbread nu, 1-2 månad efter Google.

Vi har ju sett att SE har tillgång till att utveckla Timescape(?) i Gingerbread och jag garanterar att även HTC/LG/Samsung också har gjort det sen slutet av förra året.

Nej, här har vi ett problem! Jag menar det är ju inte så att man blir trogen ett visst märke om man inte känner sig helnöjd med produkten. Är man nöjd med Android, ja då kan man ju köpa en ny nalle ev vilket märke man vill, för varför köpa en ex. HTC igen när den jag köpte för minde än ett år sen redan är bortglömd(trots att den fortfarande säljs!) hos tillverkaren!?

6. toxic76

toxic76 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Det bästa vore ju om man själv kunde typ gå in på android.com och ladda hem den senaste versionen och typ installera på mobilen precis som man gör med ett vanligt operativsystem till datorn.. Pga olika hårdvara så är detta inte möjligt idag istället så måste tillverkarna anpassa android efter varje telefon model.. IOS körs ju enbart på iphone och som vi alla vet så finns det endast en tillverkare av iphone apple så det är betydligt lättare för dom att uppdatera sina telefoner även äldre modeller.. Går ju inte att bara köra in den senaste versionen av android på vilken android telefon som helst utan att först branda den..

7. Trexgbg

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Ja så kan man ju också se det eller så kan man se det som att dom släpper light versioner på sina uppdateringar kallar dom alla Ios4 och att alla tror att dom fått precis vad alla med nya telefoner fått bara för att det står Ios4. Den kanske skulle hetat Ios3.5 eller nåt?

Poängen från mig är att när det släpps en ny android version vill alla ha den utan att reflektera vad det egentligen är. En 2.1 uppdatering med massa extra lulull (x10)kanske kan jämföras med en Ios4 light version (3g) men detta är inget andra reflekterar över efter som man är så insnöad på versionsnummer.

Många klagar redan idag på androids fragmentering, hur skulle det då gå om man fick välja vilka delar man skulle kunna installera? vilket versions nummer skulle man då få? hur skulle supporten då funka, stackars människor?! ;-)

Apple har tre supportade telefoner, oavsett vad dom får människor att tro vad det är för Ios version som finns i telefonen är det enklare för dom.

Skillnaden är enligt mig inte så stor i praktiken, det är bara vi användare som är så allmänt obildade att vi går på marknadsföringen om alla versioner hit och dit.

Android släpper nya versioner för att driva sitt system framåt och bli bättre för varje version. Apple släpper också nya Ios versioner som för att driva utveclingen till det bättre men också lightversioner som inte har samma funktion men dom heter likadant allihopa. Men eftersom det står Ios4 är alla nöjda även om det inte är samma på alla telefoner. Skulle någon med Android släppa en telefon med 2.1 optimera mjukvaran och släppa uppdateringar för bättre prestanda, nya funktioner som finns i senare utgåvor skulle det ändå bli ramaskri bara för att det "bara" är 2.1.

Därför haltar fortfarande jämförelsen mellan Ios och android!

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

8. johfel

johfel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ser att många tänker som jag...
    Hur får vi tillverkarna att fatta att livscykeln för en telefon är viktig när man köper? (SE kommer jag att bojkotta i vilket fall som helst, känner mig riktigt lurad där)

9. Sallis

Sallis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Tillverkarna kunde gärna få släppa färre telefoner per år, om de uppdaterar dem oftare! Ser hellre att det kommer ett flaggskepp från SE per år och ett par budgetlurar. Flaggskeppen kunde få bli uppdaterad i 2 år iallafall.

Last edited: 12 feb 2011
  10. Trexgbg

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Jo så kan man ju tycka men det tycker inte SE eftersom dom skall tjäna pengar, mycket pengar för att göra sina aktieägare nöjda. Sen så har vi ett annat problem att man inte vet så mycket om dom kommande android versionerna och vad dom har för kravspec. man kan ju inte göra framtidssäkrade telefoner om man inte vet vad framtiden för med sig?

För övrigt så är Topic jämförelser Ios vs Android inte vad SE bör göra i framtiden. Låt inte denna tråd spåra ur för då låses den av nån mod.

11. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Polaren JB:ade sin 3GS.
    Han kunde -ENABLA- massa features med rättigheter för iphone 4.
    M.h.a. ztoggle kunde han slå av multitasking osv.
    Det finns en hel del osparametrar som slår på / av features.

3G får inte alla påslagna (men kan få), 3GS får fler, men inte alla..
    Och i4 får ju såklart allt som det är tänkt..

Så, nog tror jag det är samma OS, bara binärkompabilitetsdelen som ev.
    kan skilja åt, t.ex olika kernels, men samma dist ovanpå.

12. Trexgbg

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Och? Vill man roota sin android så kan man köra in vilken rom man vill. det finns ju till och med gingerbread till hero numera.

Diskussionen är väl vad tillverkaren släpper officiellt till telefonen inte vad vi kan göra genom root och JB? Det finns säkert anledningar varför detta inte är enablat på 3G oavsett om det är prestandabaserat eller marknadsbaserat(få folk att köpa nytt).

rootar jag min telefon hittar jag många fler inställningar än vad jag hittar utan root.

Jb jag min iphone så finns det oxå fler inställningar än orginal.

Det enda detta säger om Ios är antingen är dom dåliga på att göra versioner som passar alla gamla telefoner eller så är dom snåla för att dom inte enablar alla funktioner.

Och detta i sig är samma argument man hör inom android att gamla telefoner inte får alla senaste features. Om man inte rootar och byter rom förstås.

13. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Poängen var att påpeka att de troligtvis inte släpper flera versioner utan
    gör en och kör nivån av funktionalitet på de olika för att de ska rulla på
    bra nog. Således kan de släppa ut uppdateringar för alla lurar och på så sätt
    grejja en bra support för gammal hårdvara.

// A

Last edited: 12 feb 2011
  14. Trexgbg

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    ;) Ville bara provocera lite.... Jag håller med till fullo! Visst är det så att Apple gör så och det är Apples absoluta fördel. Dom har ju bara 3 telefoner att supporta och det gör det MYCKET enklare för dem.

Men min tidigare poäng är att det gör det omöjligt att jämföra rätt över mellan IOS och Android eftersom det är olika filosofier i sättet att släppa versioner.

15. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Det som är bra med android är att man kan roota och lägga in nya roms o sånt, det är väldigt svårt för Ios och iphone kolla t.ex iphone 2g, den är död. men android mobiler får alltid stöd av XDa med roms o allting så tror nog inte man behövr oroa sig

16. Trexgbg

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Det stora problemet är dock att vissa tillverkare har så svårt att släppa till möjligheter att Roota.....Men jag håller med! :D

17. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

En annan aspekt i sammanhanget som många verkar missa är att man faktiskt får fundera på vad som kommer med uppdateringarna. Bara för att en telefon får en uppdatering så innebär det inte per automatik att den blir X gånger bättre eller något i den stilen. Man får ju kolla på funktionaliteten och jämföra därefter?

Ni som valt Android (vilket antagligen gäller de flesta som läser detta), skulle ni hellre välja en iPhone med senare programvaran, eller väljer ni en Adroidtelefon med näst senaste programvaran (dvs Android 2.2)?

Lite mer extremfall: Skulle ni hellre köpa en "dumbphone" om den uppdaterades dagligen?

... Det finns risk att man snöar in sig på antalet uppdateringar, utan att egentligen fundera på vad det är man egentligen får med uppdateringen, och vad det är man egentligen har sedan tidigare...

(därmed inte sagt att Androiduppdateringar skulle kunna få rullas ut lite snabbare, men det var inte det som var poängen med mitt inlägg)

18. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

det är nog SE du tänker på? vet inte om de har knäckt bootloadern(?) för att kunna köra roms?

19. Departementet

Departementet Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag ser det som att Nexus X är "Androidernas iPhone".
    Vill man ha alla uppdateringar får man skaffa sig en sådan.

Skulle inte det passa, utan man hittar en annan mobil som verkar intressant, säg HTC Desire, så får man idag räkna med att den inte kommer att uppdateras. Men väljer man en Desire framför en Nexus, så måste där finnas något annat som tilltalar en, som inte finns på Nexus.

20. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Vi kanske är lite väll versions kåta. Tänk det ur tillverkarnas perspektiv. Är det verkligen lönt att lägga kanske 5 miljoner på att uppgradera en telefon bara för att användarna ska få en eller två funktioner till när de kan lägga dessa pengarna på ny utveckling.

Vilka funktioner saknar ni som kör X10 till exempel som finns i 2.2 eller 2.3 som inte finns i 2.1? Visst finns det vissa som Jit compilern och liknande men de flesta kommer troligen inte märka någon skillnad.

Se tror jag tillverkarna blir bättre i år på uppdateringar. Jag vet till exempel att SE gjorde ett stort misstag när de valde platform för sina telefoner förhoppnings viss har de lärt sig och kommer välja bättre platformar i år Arc ska ju komma med 2.3 vilket ju är grymt bra den blir troligen en av de första med 2.3.