Android VS iOS

Diskussion i 'Allmänt' startad av johfel, 11 feb 2011.

1. RickStar

RickStar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

nix, skulle inte välja en iphone pga att Apple klarar uppdateringar bättre. Säger att dom sköter uppdateringar bättre än vad htc/se/lg/Samsung/till och med Google gör.

Ang att vara versionsfixerad så stämmer det säkert till viss del men kommer det en uppdatering så är den oftast till det bättre! Och har man en produkt så tackar man ju inte direkt nej till att få den bättre...

2. android3.0

android3.0 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

det kommer 2.2 till x10 mini pro
    när den var ny var det 1.6
    den får nog 2.2 sist av alla

lågt efter SE Arc börjat säljas
    SE nya

apple iphones har funnits längre

innan 2009 eller 2008 var android så nytt

iphone är bara en model
    lätt andra uppdatera då

det finns så många olika android telefoner och android surfplattor
    google har mycket att hålla reda när det gäller uppdateringar

man inte jämnföra 3 st ( iphone 3 + 4 + ipad)

med 50st (alla android telefoner + alla surfplattor)

eller du kan välja att uppdatera själv
    inte vänta på googles uppdatering till telefonen

man kan göra så mycket mer med android

det är som jämnför linux mot mac

Last edited: 12 feb 2011
  3. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Det är ju knappast Google som uppdaterar SE's telefoner.
    Det gör SE - med en release google har släppt.
    Denna anpassar de och stoppar ut i lurar.
    Naturligtvis ska de ju testas grundligt ett tag innan de går ut.
    Detta är något som passerat förbi flera tillverkare som släpper jävligt buggiga
    mjukvaror och får ta tillbaka dem.
    Som tur är finns det många andra som testar av ordentligt. Och det tar tid.

// A

4. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

SE x8 x10 och x10 mini kommer inte få någon 2.2 uppdatering

android3.0 gillar detta.
  5. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Anledningen till att SE:s lurar inte får 2.2 är ju för den lanserades med 1.6 och därmed va långt efter redan vid release. Så långt bak att SE aldrig kom ifatt och insåg att de inte skulle kunna släppa 2.2 förrän kanske i sommar tidigast. Då bestämde de sig för att blicka framåt istället för bakåt. Dessutom är ju Dony Ericsson antagligen den tillverkare som har skinnat mest tillsamans med HTC. HTC klarar de bättre för de var den första tillverkaren av Android lurar. Jag är ganska säker på att Sony Ericsson inte kommer göra om samma misstag igen men förstår alla som är missnöjda med att inte få uppdatering till 2.2. Det är ju iofs bara den stora X10:an som skulle ha någon nytta av det.

6. ClemsaKlumpen

ClemsaKlumpen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kan faktiskt inte förstå varför det ska vara ett så svårt problem att uppdatera operativsystemet på Android.Jämför man med datorsidan så är det bara att gå in på tillverkarens sida och ladda ner/köpa OSet.

frågan är dock vems fel det är goggles, tillverkaren av telefonen, eller tillverkaren av kretsarna?

I mitt tycke har samtliga ett visst ansvar, tillverkarna av kretsarna att fixa drivrutiner, tillverkarna av telefonerna att se till att deras "skal" ligger mer ovanpå än inne i systemet så att dom fungerar mer som appar och google som åtminstone måste "pusha" säkerhetsuppdateringar till samtliga av sina OS

En viktig sak som inte tagits upp i diskutionen är ju säkerhetsaspekten med att telefonerna kör flera år gammal mjukvara, vad händer om man tex hittar ett stort säkerhetshål i android 1.6 2.1 eller 2.2 som börjar utnyttjas i stor skala??

Det här är nog Androids största problem för tillfället och det måste faktiskt åtgärdas om det ska ha någon chans i det långa loppet

7. diordnA

diordnA Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Där har du helt rätt, tyvärr tror jag att ingen kommer bry sig förrän det är för sent.

För egen del så kan jag säga att den dagen då jag hittar tillbaka till Android igen så blir det en Nexus jag köper. Jag upplever helt enkelt ingen annan Adroidlur som det minsta trovärdig när det gäller uppdateringar.

8. johfel

johfel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var ute och shoppade telefoner med barnen igår- sparat länge för att köpa "pekskärmsmobiler"....
    Stannade på varsin ZTE Blade- verkar vara ett otroligt vettigt köp jmf med många andra.

Reflektionen efter att ha varit ute och tittat är att det hade varit bättre om alla tillverkare satsat på färre modeller som de supportat, istället för att översvämma marknaden med halvmessyrer som blir skräp på 6 månader.

På den punkten är iPhone helt enkelt bättre. Det optimala hade varit en iPhone med Android....

9. Galaxxy

Galaxxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Det är väl just det att android har ca 30-40 modeller, iPhone har 4 st. Därför verkar androidlurarna ofta gamla eftersom det finns mängder med olika modeller.

10. android3.0

android3.0 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

tack tack för alla svaren

11. concorde

concorde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det finns miljontals olika datorer. Där i princip alla klarar av att köra det senaste operativsystemen (linux eller windows). Där tillverkarna även lägger till massa lull-lull. Trots detta är det en barnlek att uppdatera operativsystemet.

Varför kan det inte vara så till android också!? Tillverkarna borde inte ändra grunden utan lägga det ovanpå operativsystemet och android borde funka till alla telefoner på en gång!

12. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Saken är ju den att ingen utom ett fåtal nördar ser detta som ett problem. Tillverkarna skiter i om ni byter märke. Att utveckla nya mjukvaruversioner kostar mycket och hämmar dessutom nyförsäljningen. Jag lovar att alla ni som skriver här hade fattat samma beslut om ni suttit hos HTC, Samsung eller SE och haft ett vinstintresse att ta hänsyn till.

Att jämföra med Apple är mest patetiskt tycker jag. Deras nallar kostar ett antal tusen kr mer än de flesta androidtelefoner. En av de saker man betalar för är just lång mjukvarusupport.

Gå runt på stan och fråga ägare av X10, Galaxy S, Desire etc. om de skulle vilja betala 3000 kr mer för sina nallar för att få uppdateringar under längre tid.

De flesta skulle svara:
    "Vadå för uppdateringar?"

AndroidFtw, Zooklubba, Reconnnn och 2 andra gillar detta.
  13. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Måste hålla med.
    En del verkar ha fått för sig att företag jobbar med att sälja och sedan
    sitta ideellt och utveckla mjukvaror gratis.

Titta in i företagsbranchen. Där köper man med supportavtal eller dyrare maskiner
    där det ingår. Då får man allt man behöver under några år.

Det kostar. Apple tar mer betalt och ger lite extra.

Ärligt talat så vet jag inte vad som är bättre på min telefon än att den har
    högre version än min förra...

Edit: Bjöd på en smula ironi kring sista meningen faktum är att det är marginella skillnader.

Zooklubba gillar detta.
  14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Jaha? Mitsubishi har 8 års garanti och det har du inte på en mobil, fan för dem...

Olika marknader kräver olika sorters mervärde som ex support eller garanti.

Kunde inte sagt det bättre än husknuten eller holck för den delen heller.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

15. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nu har ju google lovat att fixa så att det ska bli enklare att lägga på bloatware som Sense och UX och allt vad dom heter så då kanske företagen tar sig i kragen och fixar in dessa om det inte är speciellt mycket jobb.

Androids största problem just nu är dock lagget i övergångarna, att det aldrig är mjukt och behagligt för ögat. Detta skulle man ha fixat till 3.0 men Anandtech (som jag rankar som den bästa och mest tekniskt kunniga prylsidan) säger detta efter att ha fått testa en Galaxy Pad med 3.0.

"Despite GPU acceleration everywhere I noticed some choppy scrolling and laggy transitions."

Vilket inte bådar gott...

16. MeemSenco

MeemSenco Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag tycker det går snabbare i utvecklingen med Android, därför förstår jag att lurarna blir äldre snabbare...

17. AndreasLjung

AndreasLjung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Lägg in ADW launcher ex så ska du se på flyt :o till och med min gamla Hero flyter som en gud med adw, vilket e ganska komiskt när man tänker på vilken hårdvara den har :cool:

18. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Launcher pro är den klart snabbaste launchern idag och kommer bli ännu mer överlägsen när den helt nyskrivna versionen är ute...

19. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Du kan inte ha provat mycket.

20. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Testade adw så sent som förra veckan, helt ok hastighet med funktionsmässigt är den ljusår efter launcher pro.