Android VS iOS

Diskussion i 'Allmänt' startad av johfel, 11 feb 2011.

1. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Tänkte snarare på hårdvara då du påpekade att de inte var behagligt för ögat.
    Antar vi har olika nivåer av vad som rycker/laggar.

// A

2. AndreasLjung

AndreasLjung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Var det vanliga ADW eller ex? För ex e betydligt snabbare på min lur och har bättre funktioner enligt mig.. Jaja LPP har widgets men colorize widgets finns gratis på market och är bättre än LPPs widgets, så det argumentet håller inte.

3. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Att jämföra garantier mellan telefoner med bilar känns något overkill med tanke på dess prisskillnad och utvecklingskostnad för att inte tala om dess planerade livslängd!

De flesta användare byter telefon inom 3år vilket gör att 8års garanti är fullständigt löjligt eftersom telefonen är skrotat sen 5år tillbaka. Och de som är mest intresserade av att få en nyare Androidversion är de personer som oftast byter telefon. De personer som behåller en telefon längst är de personer som minst bryr sig om olika android versioner.

Så för tillverkarna är detta en no win situation, eftersom de personer som vill ha nyare androidversoner också är dom som oftast byter telefon till nyare.

En annan aspekt är att alla tillverkare konkurrerar med varandra där det som säljer är nya modeller och prestanda. Dom måste regelbundet komma ut med nya modeller för att vara med i leken. Här kommer dock en liknelse som från bilvärlden som jag anser kan vara relevant. Saab har problem med att dom har för få modeller att erbjuda, trots att bilen är uppdaterad och modern säljer den inte för att den är för gammal (93). Dom konkurrerar med Audi, Volvo, osv men har stora problem trots bra produkter. Mycket beror på att vi som kunder kräver bra, fräscht och nytt hela tiden.

Att jämföra vanliga datorer med Android är enligt mig fullständigt vansinnigt! I så fall kommer en ny androidversion att komma ut var 3år! Att lägga in alla drivrutiner för alla gamla telefoner och testa dessa så att dessa fungerar känns ganska galet då telefonernas planerade livslängd är så kort.

På telefoner går utvecklingen just nu vansinnigt snabbt, prestandan ökar extremt med varje ny generation och det medför att gamla telefoner snabbt kommer att ligga långt efter.

Det finns därför endast två alternativ om ni vill att Android skall vara så bakåtkompatibel som ni önskar:

1. Antingen saktar Google ner sin utvecklingstakt med sin programvara
    eller
    2. så får hårdvaruleverantörerna sluta med sin snabba utveckling av processorer och skärmar.

Ni som konsumenter har ett val att bojkotta denna utveckling genom att sluta köpa dessa nya telefoner eller så accepterar ni den utveckling som pågår, en utveckling som jag personligen tycker är extremt rolig och intressant.

Däremot har jag iofs noterat vissa saker i denna utveckling som i denna diskussion är noterbart och bra.

-Google underlättar för tillverkar att lägga på sitt egna UI i den kommande versionerna.
    -Tillverkarna av mobiler har insett att det är viktigt med uppdateringar. (SE)
    -Kraven från konsumenter påverkar Googles utvecklingsinriktning.

Det är oerhört lätt att ha åsikter som konsument men det är ganska orimligt att vilja ha snabb utveckling och samtidigt kräva bakåtkompabiltet som många verkar göra i denna tråd!

worldwide gillar detta.
  4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Skämtar du? Läste du ens mitt inlägg? Det var precis därför jag skrev så. Man ska för bövelen inte jämföra äpplen med päron. Olika marknader kräver som jag skrev olika mervärden. Min givna idiotiska jämförelse var svar på tal/exempel på en tidigare talare.

5. Trexgbg

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Haha.... Kanske dags att skriva i tråden "Nu skall jag sova" !! :o

Glöm det lilla "påhoppet" se det bara som ett allmänt inlägg i debatten där vi till viss del verkar ha samma åsikt......

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Haha, inte menat från min del heller att låta dryg/elak/vadsom. Tror jag också behöver sova...

7. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Detta med att bojkotta som du skrev, för att utvecklingen ska gå ned lite i takt
    kommer troligtivs att sköta sig självt.

Vi har kanske i allmänhet råd att köpa ett par-tre lurar. Sedan kommer vi vissna på att byta
    hela tiden och då kommer tillverkarna att gå ned lite i rate.
    Går inte att lägga pengar hela tiden på nytt. Några gånger gör kanske de flesta..
    Sen vissnar man.

// A

8. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

+1 (det låter bättre i mina öron om man justerar det till framtiden)

En sak som "tappats bort" här i diskussionen är just det att Iphone och IOS skulle stå inför samma problem om man släppte IOS till fler tillverkare då får man en konkurrenssituation som gör att man måste lägga ner fler kulor på att utveckla hårdvaran och ändå inte sälja lika många enheter.

Dvs Androids "problem" är mångfalden, som mjukvarusystem, men det innebär även att vi användare kan få en lur för 1400:- med senaste versionen...nästan. Jag förstår om SE väljer att lägga ner så lite som möjligt på SW-utveckling och så mycket som möjligt på HW och att sälja många enheter, när de blir ensam på marknaden så kan de gå över till att släppa 2-3 lurar per år och foka på mjukvaruutvecklingen...

Och förresten, ROMs går att få till X10 och den blir SJUKT mycket snabbare med JIT än stock 2.1.

//D

9. johfel

johfel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

....och eftersom den blir "sjukt mycket snabbare" vill jag ju att SE ska ordna med en officiell uppdatering till X10. Allt annat är usel produktsupport av SE.

6700 kr kostade telefonen när den kom, för mindre än ett år sedan. Och nu är den för gammal?

10. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    4 veckor efter release kostade den 5200:- på Netonnet.
    Var hittade du det fantasipriset? Hos 3 ? :P

11. Trexgbg

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Nu skall jag försöka göra mitt sista långa inlägg här i denna stimulerande tråd. ;)

Jag kan förstå att vi som konsumenter tycker att uppdateringar skall skickas ut av tillverkarna eftersom "min" telefon var så dyr. Jag tycker själv att det skulle vara en välbehövlig service för att tysta de mest rabiata nörd användarna. Det finns en regel som säger att kunden alltid har rätt och i de flesta fall är det riktigt dock inte alltid.
    Jag arbetar med marknadsföring och försäljning och i mitt yrke måste man nån gång säga nej, särskilt om kundernas krav är allt för långtgående och krävande. Konsumenter har oftast ingen aning om vad saker och ting kostar och vad dom betalat för.

Tillverkare av produkter drar sig för att skicka ut alltför mycket uppdateringar eftersom det då alltid uppstår extraarbete i form av "dumma" supportfrågor och onödiga garantiärenden pga handhavandefel. Företag kan alltid ta ut en avgift för detta om dom säljer till andra företag. Skall man uppdatera sitt affärssystem så kostar det MYCKET pengar.
    Konsumentköpslagar runt om i världen är en "Pain in the ass" för tillverkere av produkter till konsumenter. Detta medför ganska löjliga begränsningar för att alltid vara på den säkra sidan, telefoner som inte får användas i minusgrader, som inte tål ens skall klara svett från ansiktet osv. Därför försöker dom ofta begränsa uppdateringar, låsa telefoner så att inga skall kunna ändra nåt i dom.

Så ironiskt sätt så är det vår egen lagstiftning som är på vår sida som gör att tillverkarna begränsar möjligheter att uppdatera enkelt. Och eftersom lagstiftningen för konsumenter inte går att förhandla bort så förstår jag dom, om än med viss sorg.

En annan sak som är lika viktig ur marknadsperspektiv är diversifiering av alla produkter. Tillverkarna måste för att kunna sälja till den stora massan(inte bara nördar som oss!) skilja sig från mängden. Detta gör att dom väljer att lägga på sitt eget UI som gör att man kan se vilket tillverkare som tillverkat telefonen och inte är en i mängden.

Inga tillverkare vet prissättningen på konkurrenternas produkter innan dom släpps vilket gör att om man alltid kör vanilla android så skulle alla telefoner se lika ut och därmed skulle endast priset vara den avgörande faktorn. Då skulle alltid tillverkare som ZTE och Huawei vinna då dom är billigare.

Det kommer nog att vara så att för oss nördar är rootning och customroms det enda gångbara alternativet om man inte köper nexus telefoner, iallafall i den närmsta framtiden.

12. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Skulle vara intressant att se hur stor andel av användarna som verkligen installerar de uppdateringar som kommer ut.

Beror kanske lite på segment. Köpare av dyrare lurar är nog mer benägna att uppgradera. Men jag betvivlar att det är fler än 10-20% i snitt.

Där har tillverkarna ännu en sak att ta hänsyn till. Varför sitta och utveckla mjukvara som de flesta användare ändå inte installerar?

13. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

OTA? Så var det problemet löst. Att installera med Malware som SE och Samsung håller på med känns väldigt 2003.

14. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Då börjar vi snacka farliga saker. Det strider mot allt var företaget jobbar efter. De skulle garanterat inte tjäna på en sådan modell. Inte vi heller för den delen.

Du köper en annan som uppdaterar oftare. Så får man företag att förstå. Tappar de marknad, med andra ord pengar, greppar de indikationerna rätt snabbt. Jag som inte bryr mig om ifall det är 2,1, 2,2 eller 2,3 kan absolut tänka mig att köpa en SE igen. Jag har 2,1 på X8 nu. Jag bryr mig inte om de extra funktionerna i 2,2 som alla är så kåta i. Därför ligger t.ex. en Arc rätt nära till hands i nästa köp.

Kunde inte sagt det bättre själv. Folk bryr sig inte. Bryr sig folk kan man ändå lösa det. Jag kan om jag vill slänga in en läckt 2,2 (eller är det t.o.m 2,3 nu?) ROM på min X8 om jag vill. Men jag använder inte de extra funktioner som finns i de nya versionerna. De flesta som köper en telefon fungerar precis som jag. Det är ytterst få, om man ser till alla som köper en Android idag, som faktiskt sitter och väntar på nästa uppdatering.

Malware? Som vad? Till skillnad ifrån HTC:s sence t.ex.

Last edited: 15 feb 2011
  15. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Och där är ju inte Apple ett dugg bättre det finns inget värre skit än iTunes.

16. Occz

Occz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Nu är det dock så att ZTE själva ska släppa 2.2 till Blade inom kort, och håller även på att utveckla en 2.3 till Blade. ;)

17. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Tänkte lite samma sak. Snacka om programvara man inte vill ha :)

iTunes och Quicktime måste ju vara djävulens påfund.

18. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Vilka funktioner då?

19. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 604
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Ta bara transitions (cube, slide osv)

Håller med Barilla, LP håller måttet bättre. Det är iaf min känsla

20. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Hur många sitter LP inne med då?

ADW EX har ju Normal scroll, Random och sedan 8 olika effekter på det. Totalt 9 stycken olika sätt att bläddra mellan skärmarna alltså.

I appdrawer kan du sedan ha Vertical old, Horizontal paginated, Vertical 4d, Vertical new och Horizontal fling. Totalt 5 olika sätt att ha din app drawer på.

Sist jag testade LPP fanns det inte i närheten så många olika transitions :)