Androidguide!-Söker kunniga personer!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ludvig, 11 okt 2011.

1. Ludvig

Ludvig Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Fråga 2.
    Hur kommer det sig att telefonen kräver mer dataströmning vid dålig täckning gentemot bra täckning?

Tack för svar!

2. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Du måste låsa upp bootloadern innan du kan roota, Upplåst Bootloader = S-OFF.

Med S-Off så kan du flasha ROM;s men du har inte root access

3. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

4. Kewzin

Kewzin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du kan ju börja med att Android är ett linux baserat system. Som tillåter dig att konfiguera och typ sånt ^^

5. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Root-access innebär att du får motsvarande administratörsbehörighet i operativsystemet. Det betyder att du kan ge appar tillåtelse att göra saker som inte är tillgängliga för normalanvändaren. Tex skriva i systemkataloger.

Boot loadern är det som aktiveras när du startar (bootar) telefonen. Där finns instruktioner om vilket OS/ROM som ska startas. Att den är upplåst betyder att den inte har några spärrar utan kan starta en custom ROM. En låst boot loader betyder att du inte kan byta ROM.

6. Ludvig

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Okej, jag har en Galaxy S2, den skeppas ju med upplåst bootloader-kan jag redan nu flasha om den med Rom manager? Eller är den beroende av root-tillgången också?

7. Akillles

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Samsung har lagt in en "spärr" för att förhindra flash med en custom rom. För att få bort den spärren behöver man ha root-acces. Vanligtvis lägger man in CWM.
    När "spärren" är borta kan man flasha hur mycket man vill oberoende på om man har root eller inte.

8. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag har inte 100% koll på Rom manager men jag tror den förutsätter att du har root för att kunna ändra i boot loadern även om den är olåst.

Även om upplåst boot loader och root är två skilda saker så kan dom vara beroende av varandra. Man hamnar lätt i ett moment 22. Du kan behöva en upplåst boot loader för att få root och du kan behöva root för att utnyttja den upplåsta boot loadern.

Nån med större kunskap om SGS2 och root/custom rom bör svara

9. Ludvig

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Fråga 3. Vad har kerneln för roll i telefonen? Har alltid haft svårt att sätta ord på vad kernel innebär.

Tack för svar!

10. Akillles

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

11. Ludvig

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hejsan allihopa!
    Nu håller jag på att skriva om vad man bör tänka på innan köp, aspekter jag tagit med är processorn,ram-minnet, internminnet, skärmupplösning, typ av skärm, passform, uppdateringsfrekvens från tillverkaren, kameran, batteriet.
    Något att tillägga?

Kan man påstå att processorns prestanda fördubblas om man dubblar kärnorna? Dubbla kärnor, dubbel prestanda?

Tack för svar!

12. Ludvig

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Man kallar ju dagens touch-telefoner för smartphones, men vad kallar man de "gamla" lurarna innan androids tid? lowtech-telefoner?

13. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Smartphone-uttrycket har funnits bra mycket längre än dagens touchtelefoner. Uttrycket användes redan vid tidigt 2000-tal, i samband med Windows Mobile, och möjligtvis tidigare än så. Även Symbian har kallats för Smartphone-os ett bra tag. Uttrycket är inte heller exklusivt för touch-telefoner.
    Jag är osäker på om det finns någon korrekt term för icke-smartpones, men de relateras ofta (skämtsamt) till som Dumbphones. Annars är det nog bara Phone kontra Smartphone.

14. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    "The distinction between smartphones and feature phones can be vague and there is no official definition for what constitutes the difference between them. One of the most significant differences is that the advanced application programming interfaces (APIs) on smartphones for running third-party applications[4] can allow those applications to have better integration with the phone's OS and hardware than is typical with feature phones."

Smartphone - Wikipedia, the free encyclopedia

15. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
  16. Ludvig

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hejsan allihopa! Nu är min guide nästan färdig, det blir till slut ingen guide utan "En djupgående introduktion till operativsystemet android" Tack för all hjälp och feedback!

Nu undrar jag om det finns något enkelt sätt att konvertera min guide i form av en PDF till en android applikation?
    Finns det något program som kan göra detta åt mig?

17. Ludvig

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Nu är min guide färdig!
    Satt uppe hela natten och gjorde färdigt den. Har lagt upp den på Box för nedladdning.

Läs gärna och ge gärna synpunkter!
    Hoppas ni har överseende med eventuella designmissar, jag gjorde den inte för att göra en gudomlig, fulländad design!