Angående: Froyo till Galaxy S.

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Pr0b1n, 24 sept 2010.

1. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det räcker inte för att säga att det är falsk marknadsföring, även om jag tror de har hyfsad koll eftersom den sålt slut på de flesta ställena någon gång. Om någon får en JF3 är det bara att lämna tillbaka den och få en ny isf.

Fast det kräver ju fortfarande att de marknadsför den med Swype på svenska, vilket de iaf inte gör i TV-reklamen så vitt jag kan minnas.

2. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Fast om man marknadsför en textinmatningsmetod i sverige så måste det ju vara underförstått att den går att använda på svenska. Något annat tycker jag nog man måste anse som falsk marknadsföring.

3. YellowZombie

YellowZombie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Ok, Jag viker mig. Ville bara göra en "kraftig överdrift" för att ironin skulle komma fram. Men det vore lite grymt om han kört med desire :P

4. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Men det är irrelevant, eftersom de marknadsför produkter de levererar IDAG och inte det de levererade för flera månader sen.

Om jag säljer en ospecificerad bil till dig idag kan du inte komma och kräva att jag ska ge dig några finesser som jag har i min ospecificerade bil jag säljer imorgon, även om den är i övrigt exakt likadan som din.

Den enda information som gäller är den information du fått vid säljtillfället. Om det tillkommer finesser i produkten en vecka efter att du köpt den är irrelevant, du har ingen rätt att reklamera din produkt för det.

Om en butik säljer en telefon med JF3 till dig, är det en sak som är mellan dig och butiken, inte dig och samsung. Det är butiken som ska informera dig om att produkten de säljer inte motsvarar den som marknadsförs om så är fallet.

Last edited: 28 sept 2010
  5. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Fast det känns ändå mycket tveksamt. Hade man sålt Galaxy S som "ospecificerad mobiltelefon" hade situationen varit en annan. Men som det är nu finns ju inget sett för kunden att veta om han/hon köper en Galaxy S med swype eller inte. Galaxy S är en specificerad produkt som Samsung marknadsför med att den har swype.

Om man nu inte tänker uppgradera nån gång så får man döpa den nya till Galaxy S swype edition eller nåt sånt. Det går inte att ha två produkter som inte går att skilja åt och marknadsföra den ena som inte går att skilja från den andra med funktionalitet som inte finns i båda.

6. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det där håller knappast i en anmälning mot Samsung. Än mindre då telefonerna de säljer har Swype på svenska. Att du ifrågasätter om de har koll på alla enheter som säljs kommer knappast tas seriöst av ARN men du är helt fri att anmäla dem om du tror att de bryter mot lagen. Jag kommer dock inte satsa några pengar på att det går igenom.

7. Thunell

Thunell Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

De tänker upgradera "någon gång".

//Thunell

8. RobertRoos

RobertRoos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
  9. ORCA

ORCA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p
    Telefon 2:
    Sony xperia ultra
    ROM:
    Scrubbers
    Platta:
    Samsung tab s8.4
    Kommer operatörernas uppdatering samtidigt som generic?

10. Ewr

Ewr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    Det håller säkerligen, det är rätt hårt på vad man får skriva i marknadsföring. Men det kräver garanterat att Samsung nekar att byta din mobil/uppdatera den om du klagar.

11. groggbritt

groggbritt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

12. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Så övergången från 60 till 80GB i Sony Playstation 3 gjorde all marknadsföring som sa något om storleken på hårddisken falsk, eftersom det fanns (och fortfarande i viss mån finns) 60GB modeller kvar i butikerna?

Du kan klaga hur mycket du vill, konsumentköplagen gäller ENBART det som gäller vid köptillfället. Om de annonserar att Galaxy S tvättar dina kläder nästa vecka har du INGEN rätt att reklamera din flera månader gamla SGS för att den inte gör det (förutsatt att de inte öppet går ut med att det sker genom en uppgradering).

Som jag sagt tidigare, det enda vi kan hävda kring svensk swype är det som skrevs i press-releasen kring när Galaxy S kom till sverige, "det kommer en uppdatering innan sommaren är slut". Även det kan vara svårt att få rätt för, eftersom det inte är helt orimligt att det kan uppstå förseningar och håller de dessutom september/oktober för Froyo har de ju svensk swype i alla telefoner.

Vad de säger i reklamen idag är fullständigt betydelselöst för oss som redan köpt telefonen.

13. carl-

carl- Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är inte betydelselöst.

För om vi/jag kommer köpa samsung igen. Det är en sak som är säker. Ångrar redan att jag inte köpte en HTC istället, jag frågade i butiken där dom sade explicit att 2.2 kommer i september. Klart inte det är samsungs fel vad som sägs i butik, men sprider man ut falsarier så krossar man förhoppningar, samt gör köpare besvikna, det har hänt med mig och antagligen ett stort gäng till från vad man kan läsa på nätet iaf. Så nu är frågan var nästa telefon/tv/blueray etc kommer ifrån.

14. Ewr

Ewr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    Nja, men om butiken kör reklam med en PS3 på 80GB och du får en med 60GB har du rätt att få det fixat.

Självklart, det som står i reklamen gäller bara dem som köper telefonen då reklamen är aktuell.

15. olskar

olskar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Nu är jag lite förvirrad, köpte nyligen en begagnad SGS och fick med Swype på Svenska, även efter en hard reset? XWJM2 har jag.

16. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag tror inte en sekund på att Samsung skulle bli dömda för falsk marknadsföring, bli tvunga att dra tillbaka reklamen och åka på böter för att det eventuellt finns någon butik som har några enheter med äldre mjukvara. Ett eventuellt klagomål skulle behandlas individuellt och Samsung skulle bara bli tvugna att ge kunden pengarna tillbaka om de nu vägrade byta ut enheten.

För att verkligen få Samsung dömda har du nog ungefär lika stor chans om du går och säger att telefonen inte alls har 8 GB internt minne och hänvisar till att de marknadsfört den med standardprefix och inte som enheten läser det (precis som med alla lagringsenheter). Dvs förmodligen ingen chans öht.

17. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det där har jag hört från HTC Hero-ägare tidigare på året då den fick 2.1 långt efter t ex Samsung Spica. Man får helt enkelt vara så påläst att man vet att det händer tillverkare ibland eftersom mjukvaruutveckling inte är helt förutsägbart. Jag vill såklart att de får en bra firmware klar så snabbt som möjligt men jag vet vad jag köpte.

Det är bara de tidigaste enheterna som inte har Swype på svenska. Husknuten tror att man kan få Samsung fällda för falsk marknadsföring för att de säger att man skriver snabbt med Swype och att enheter som kom till försäljning för 3 månader sedan inte har svensk Swype, även trots att reklamen inte säger något om språk och att han bara spekulerar vilt i huruvida det finns gamla enheter kvar.

18. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Nej vi som köpte nallen innan reklamen började kan inte häva någonting. Men om jag idag går och köper ett gammalt exemplar med JF3 hos en butik med dålig omsättning så har Samsung tveklöst gjort sig skyldiga till falsk marknadsföring.

Skillnaden mot fallet med PS3 är att 80 GB marknadsförs som en ny produkt nämligen "PS3 80 GB" till skillnad mot "PS3". Den har även ett annat artikelnummer så det är praktiskt möjligt för en kund att veta han/hon köper.

Hade man kallat nya exemplar för "Galaxy S swype edition" så hade det varit en annan produkt man marknadsfört. Men detta känns mycket tveksamt.

19. Nickem4n

Nickem4n Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjo!

Pratade med samsungs support i fredags. Enligt damen där så har dom froyo för påseende redan. Den SKA släppas antingen förra veckan (tydligtvis inte) eller någon gång denna veckan, lovade hon. Hoppas kan man ju, att hon inte pratade i nattmössan.

20. Sigma78

Sigma78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

JF3 har Swype. Det sägs inte i någon marknadsföring vilka språk det ska finnas på. Alltså är det inget falskt i marknadsföringen. Enkelt.

Om det du beskriver skulle hända, även om det är väldigt osannolikt, måste butiken och Samsung först få en chans att byta varan OM ARN skulle anse att det skulle röra sig om falsk marknadsföring. Först om båda nekar till att byta varan kan det bli ett case av det.

Så tyvärr, du kommer inte att kunna kriga mot Samsung på den här punkten hur gärna du än vill.