Diskussion: Anledningen till brusiga blå/röd/lila bild

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av no_connection, 17 okt 2013.

1. no_connection

no_connection Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lekte lite med min telefon idag för att se om det gick att ta bra bilder i mörker.
    Med normala inställningar har jag alltid fått bilder som klipper mot svart i stället för att visa brus.
    Efter lite pill förstår jag varför.

I och med att kameralinsen är aktiv och alltid litar på bildstabilisatorn för att hålla sin position (även med låst fokus under tex filmning har jag märkt) så krävs det magnetfält som aktivt styr den, och antingen är det fälten i sig eller styrkretsen men det resulterar i att sensorn blir påverkad och skapar stora mängder brus (i förhållande till sensorns grundbrus) som för mig var antingen blått, rött eller en blandning beroende på vilket håll telefonen hölls/rördes åt.

Vad jag förstår är det några som fått lilaaktig bild när det är mörkt och jag tror detta är en del av anledningen. Min verkar dock inte lida så mycket av det men det finns där svagt när man tar bilder och inte bara i preview.
    När det är riktigt mörkt och man håller den rätt är den sjukt känslig och tar bilder i nästan totalt mörker. Om bara det extra bruset var borta hade den hållt allt vad den låvade när det gäller bilder i mörker.
    Synd bara att fokus inte fungerar bra på grund av bruset.

*edit* Det som nämns ovan är ett annat problem än länken då det flimrar blått/rött om man skakar mobilen men det i länken ger ett konstant lila sken.
    http://www.youtube.com/watch?v=KZqZv6MlU8g

Last edited: 17 okt 2013