Anovo

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Mr ed, 26 jul 2010.

1. robe42

robe42 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det slarvas mest hela tiden på Anovo, oavsett stressnivå.
    Jobbar på ett relativt stort företag där vi löpande skickar alla trasiga produkter till ovannämnda företag. Har hört från kunder som ringt tillbaka efter att de fått tillbaka varan, att antingen var den fortfarande sönder, grymt repad eller det värsta jag hört; kunder som fått varan tillbaka i en ihoptejpad plastpåse, helt utan hårdare skydd från postens varsama hantering.

Det är bara tragiskt i detta läget...

2. Mr ed

Mr ed Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

e den så kvaddad så borde dom döma ut den i butik tycker jag. Annars e du ju veckor bort

3. Xcito

Xcito Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    ahh så trött på anovo.
    De mottog min Desire den 24:e aug. Än idag står det: "Mottaget"

Allvarligt! Förstår inte varför HTC Sverige ska jobba med såna klåpare.
    Hur länge fick ni vänta på er enhet?

4. S@llad

S@llad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Börjar tyckat att inleveranserna på Anovo tar lite väl lång tid. Förbokade en garantireparation via Komplett och fick hem påse och adresslapp. Ser på posten.se att paketet kom till Anovo kl 11 i fredags och ännu har inte min telefon blivit inregistrerad som mottagen.

Dåligt för Anovo säger att detta tar 1-3 arbetsdagar och nu är de inne på 4e dagen. Samma sak hände när jag åkte till deras lokal i Nacka 3 veckor innan då jag först lämnade in telefonen.

Om man nu i andra trådar läser att de får in Desire i drivor, då börjar det bli läge för HTC att ta sitt ansvar. Det verkar som att Desire inte är någon kvalitetsprodukt utan en tänkt iPhone-konkurent som har för mycket barnsjukdommar.

Suck va less jag blir nu när jag plockat fram en 14år gammal Nokia 8110 (aka bananen) som får vara backupnalle.

5. Kingcool

Kingcool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116

MINA ENHETER

Har också haft problem med Anovo tidigare:
    Min gamla SE W900 gick isönder, jag skickade in den till Anovo. Hörde inget från dom på 3 veckor. Ringde dit (innan betalnr tiden) och dom sa att dom höll på att jobba med den. Väntade ytterligare 3 veckor. Ringde åter igen dom (nu har dom fixat betalnr), betalade 19,95 för samtalet där dom sa att de väntade på delar till telefonen.

1 månad till gick och då tog jag kontakt med SE, som sa att det inte skulle gå till så, och fick mitt ärendenr hos Anovo. Efter 2 veckor ringde jag Anovo igen och då sa dom att de delar de väntade på inte fanns längre, så dom skickar en likvärdig mobil till mig istället.

1 vecka senare kommer en begagnad skitmobil som dom skickat utan varken laddare eller handsfree. Laddaren och handsfreen jag hade till min gamla mobil passade inte ens...
    Så jag ringde SE igen, som lovade att skicka ut en sprillans ny top-end mobil till mig. 2 dagar senare så låg mobilen från SE (W850) på posten!

Efter detta så köper jag hellre en ny mobil när min går isönder än att jag skickar in den till klåparna på Anovo...

6. Dezent

Dezent Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    iPad Air 2
    Jag lämnade in min HTC magic den 17 Augusti och Anovo fick telefonen den 24 Augusti.
    Än idag så ligger den där utan någon status.

7. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Jag hade problem med min gamla SE W760i, den skickades till Anovo 4 ggr utan att problemet fixades. Visserligen var det en problem-mobil men ändå. "Testad OK" och jag kan påvisa felet direkt när jag fick tillbaka den (reklamerade hos Siba).
    Efter det fick jag bytt den till en Hero, den har varit inne en gång för problem med digitizern, men det verkar som att de fixade ordentligt. Dock tog ju varje reparation runt 3 veckor. Snabba är de inte.

8. S@llad

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kan bara konstatera att jag måste haft tur när jag lämnade in min Desire och efter 5 dagars väntan på att de registrerat den som mottagen bara behövde vänta i fem dagar innan jag kunde hämta ut den på mitt postställe.

Detta var den 5e augusti och tydligen kom problemet med reservdelar snart därefter.

Det är ju faktiskt inte Anovos fel att reservdelarna inte kommer in, det är ju HTC som verkar ha stora problem med att få delar både till nya lurar och till reservdelar. Oroande är ju att Anovo säger att de har "drivor" med trasiga desires.

9. Nephisto

Nephisto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Hmm undrar vilka reservdelar det är som fattas, hoppas inte jag blir drabbad ;)

Har skickat in min desire igen då det har kommit in en driva med damm under displayen efter att de bytte skalet osv första vändan(var alltså inlämnad för samma problem).

De hade inte satt dit "glaset" ordentligt, klämt packningen i ena hörnet typ så innan jag skickade tillbaka var det så stor glipa att man kunde trycka in nagel mellan och lyfta :P

10. RoyMunson

RoyMunson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skickade min magic till Anovo, ska bli spännande att se hur många veckor detta tar. Dom fick in telefonen den 5:e enligt posten (skickades till Kristinehamn)

Information om ärendet
    Beskrivning av nuvarande status: Elektronisk förhandsbokning har tagits emot men produkten är ännu ej registrerad som ankommen vid ett servicecenter
    Förhandsbokningsnummer: **********
    Senaste statusändring: 2010-08-29
    Ärendets tillstånd: Förhandsbokat
    Kundens egen symptombeskrivning: *************
    Produktkategorikod: **
    IMEI: ****************
    Märke: ***
    Modell: HTC Magic White

11. nickeh75

nickeh75 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

lämnade in min 3 veckor gamla Desire på Phonehouse den 1/9, tittar jag på postens sida så står det att den är lämnad av posten 07:09 den 2/9 hos Anovo men idag 8/9 har den inte ändrat status än från lämnat butik.

12. S@llad

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag vet att Anovo mottog min telefon i fredags den 3/9 och nu på morgonen så har de registrerat den som mottagen igår den 8/9.

13. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Tror det skrivits om detta innan i tråden.
    De får in telefoner fortare än de reggas för att kunna uppvisa
    bättre servicetider från reggat till klar. Rätt vanligt tyvärr.

14. RoyMunson

RoyMunson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Idag registrerades min telefon som ankommen. Spännande att se hur många veckor det tar innan dom inser att den måste bytas ut helt pga totalskada.

Information om ärendet
    Beskrivning av nuvarande status: Vi har mottagit produkten och registrerat den i vårt datasystem
    Förhandsbokningsnummer: *********
    Ordernummer: SOS:*******
    Ordern skapad: 2010-09-09
    Senaste statusändring: 2010-09-09
    Anlände till servicecenter: 2010-09-09
    Ärendets tillstånd: Ankommen
    Referens: *******-***
    Produktkategorikod: ****
    IMEI: *************
    Modell: magic
    Servicecenter: ANOVO Nordic, Nacka

15. Nephisto

Nephisto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Information om ärendet
    Beskrivning av nuvarande status: Serviceordern är avslutad
    Förhandsbokningsnummer:
    Ordernummer: SOS:
    Ordern skapad: 2010-09-03 11:11:38
    Senaste statusändring: 2010-09-09 12:34:00
    Anlände till servicecenter: 2010-09-07 11:58:00
    Ärendets tillstånd: Slutfört
    Referens: Ordernummer:
    Produktkategorikod:
    IMEI:
    Modell: DESIRE
    Fraktidentitet, till servicecenter:
    Servicecenter: ANOVO Nordic, Nacka
    Aktivitetsbeskrivning: Vi har som auktoriserad verkstad tagit del av er felbeskrivning och åtgärdat problemen. Produkten har uppdaterats med senaste version av mjukvara. Reparationen är utförd enligt tillverkarens instruktioner. Din produkt har genomgått ett funktionstest.

Det lät ju inte så bra. Det enda konkreta de har gjort är att uppdatera mjukvaran som jag förstår det, eller så har de ändrat sitt sätt att beskriva vad de gjort. "enligt tillverkarens instruktioner" låter också suspekt, typ "ja men vi vet att den kommer paja igen men htc säger så" :P
    Men det blir spännande, katshing har mysterisk rutin att telefonen först måste skickas till dem och sen till mig så jag får den väl någon gång nästa vecka kan man hoppas.
    Förra gången(för några veckor sedan) fick jag nämligen denna text, för samma problem:

Aktivitetsbeskrivning: Byte av front. Test ok

Känns ju lite mer "hands on" ;)

Last edited: 10 sept 2010
  16. tramsgar

tramsgar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Lyckligtvis har jag själv sluppit skicka till Anovo, men vad jag ser i tråden bör de som har ta mycket större möjlighet av sin lagliga rätt:

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/
    http://www.konsumentverket.se/Globa...kument/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf
    http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932

Lagtext är lagom underhållande, men det är bra att ha några § på fötterna när det hettar till.

Exempel:

"När det är fel på varan har du rätt att:
    * vänta med att betala,
    * kräva att felet avhjälps,
    * kräva en ny, felfri vara,
    * få prisavdrag,
    * få ersättning för reparation,
    * häva köpet och få pengarna tillbaka, om felet är av väsentlig betydelse,
    * få skadestånd.
    Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper
    felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan
    oskälig kostnad för säljaren. Säljaren har dock rätt att
    välja mellan åtgärderna avhjälpande eller omleverans
    under förutsättning att han erbjuder sig och också
    utför åtgärden utan kostnad och väsentlig olägenhet
    för konsumenten.
    Ett fel kan vara hävningsgrundande – bli väsentligt
    – om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. Vid
    hävning får du pengarna tillbaka.
    "

Många av er borde också kunna kräva omleverans i större utsträckning.