Använda gammal mobil istället för 5g router?

Diskussion i 'Allmänt' startad av viktor.ny, 19 jan 2025.

1. Göteborgarn

Göteborgarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Går det även att överföra data via USB C-porten? Den är oftast bara till för ”serviceändamål” …

Last edited: 20 jan 2025
  2. viktor.ny

viktor.ny Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hmm undrar nu, om det går att köra extra användare eller ej?

3. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Det finns flera varianter på 5G-prylar. Det du egentligen behöver är en kombination av tre saker:
    * En eller flera 5G-antenner (beroende på hur bra/dålig mottagningen är).
    * Ett 5G-modem.
    * En helt vanlig Wi-Fi-router.

De flesta s.k. 5G-routrar innehåller alla dessa tre delar i en kompakt enhet. De funkar utmärkt om du har bra mottagning. ZTE och Zyxel har ett stort antal olika varianter av den här typen av enheter. ZTE släpper hela tiden nya modeller, men bara ett fåtal av dem säljs i Sverige. Jag har mycket bra mottagning och använder själv en flera år gammal ZTE MC801A, och har sällan en download under 600 Mbit/s. Det räcker fint för mig!

Sedan finns det ett mellanting som funkar fint när mottagningen är någorlunda bra – en ”utomhusmottagare” som brukar bestå av en 5G-antenn med ett inbyggt 5G-modem. Dessa enheter ansluts via en vanlig nätverkskabel (för utomhusbruk) via en s.k. power inserter som strömförsörjer enheten och kopplas sedan vidare till en helt vanlig Wi-Fi-router. Fördelen med den här lösningen är att modemet är inbyggt i antennen, vilket gör att du inte får några signalförluster i kabeln mellan antennen och modemet. Anslutningen mellan en utomhusmottagare och en router görs som sagt med en vanlig nätverkskabel och där är längden sällan något problem.
    Dessa mottagare ger högst hastigheter om de monteras högt och fritt.
    De Nokia FastMile-enheter som Telia har sålt har varit av den här typen. Andra liknande enheter är ZTE MC7010 (har bl.a. sålts av Telenor) och Zyxel NR7101/7102/7103 (har bl.a. sålts av 3).
    Om utomhusmottagaren strömförsörjs via en power insterter kan du ansluta vilken router som helt och behöver inte fundera över den router Telia vill låna dig. Använd en gammal router du har liggande eller köp en bra begagnad router.

Om mottagningen är riktigt dålig brukar du behöva en bättre 4G/5G-antenn och här finns sällan några genvägar. Det brukar bli dyrt. Det är inte ens säkert att 5G funkar utan du får kanske nöja dig med 4G. Du kan dessutom behöva använda ett separat 5G-modem och inte bara en 5G-router med antennanslutningar.
    Dessa antenner brukar ofta behöva monteras högt och fritt för att funka bäst. Det betyder då också att kablarna mellan antennerna och 5G-modemet eller 5G-routern blir långa vilket är ett problem eftersom du får signalförluster i kabeln; ju längre kabel, desto högre förluster. 5G-modemet eller 5G-routern bör därför vara placerat så nära antennen som möjligt. Om man använder ett separat 5G-modem ansluter man sedan det till en vanligt Wi-Fi-router.
    Antennerna från Poynting lovordas av nästan alla men är dyra. Detsamma gäller modemen från Teltonika som kan monteras i en tät låda nära antennen för bästa resultat.
    Många allt-i-ett-5G-routrar har antennanslutningar, men dessa brukar vara av TS-9-typ. Antennanslutningarna på vissa routrar verkar dessutom bara stödja vissa frekvenser, vilket kan ställa till det. Det har diskuterats i någon tråd här tidigare men jag har inte den nivån av detaljkoll.
    Det här beror på att 5G sänds via flera olika frekvenser – högre frekvenser i städerna och lägre (ännu lägre kommer) ute på landsbygden. De flesta nyare antenner klarar alla frekvenser, men en del äldre antenner klarar inte de högre frekvenserna. Så köp inte en begagnad antenn utan att kolla dess frekvensomfång först!
    Det finns även fler saker att diskutera här, men det känns som att du kanske inte behöver gå ända hit.

Eftersom du skriver att du har bättre mottagning med din mobil (är det verkligen 5G och inte bara 4G?) än ditt 4G-modem låter det som att en utomhusmottagare borde vara en bra lösning för dig. Och du kan normalt ansluta vilken Wi-Fi-router som helst till den så Telias lånelösning för router är i så fall helt oviktig i det fallet.
    Det kan även funka med en 5G-router och en extern antenn, men man vet aldrig innan man har testat (det finns verkligen inga säkra råd här …). Och det är som sagt inte heller säkert att det funkar med frekvenserna.

micke.sg och viktor.ny gillar detta.
  4. viktor.ny

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack, det var informativt och nyttig läsning. Jag har skaffat en Zyxel NR5103E och den har 4st TS-9 ingångar. Så jag skulle behöva skaffa en antenn som funkar med denna router.

5. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Du har med andra ord köpt en 5G-router.
    Om jag var du skulle jag börja med att testa bara 5G-routern innan jag började leta efter antenner eftersom den kanske är tillräckligt bra. Men prova olika placeringar på olika sidor av huset eftersom det kan skilja rejält i mottagning. Själv bor jag i en genomgångslägenhet och har fyra gånger högre hastighet på ena sidan av lägenheten. Om du har flera våningar blir mottagningen kanske även bättre ju högre placerad routern är.

6. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 038
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Beror på vilket mobilabonnemang du har hos Telia.

Men du har ju fast bredband från Telia ?
    Då kan du få 100 kr rabatt per månad på mobilabonnemanget så länge du har mobilabonnemang & bredband.

Alltså, om du byter till t.ex mobilabonnemang Telia Obegränsad MAX för 569 kr / mån, då kommer det bara kosta 469 kr.
    Sedan lägger du till en extra användare för 219 kr / mån, som du då använder som mobilt bredband.

7. viktor.ny

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det är tanken att ha den i stugan. Mitt i skogen är den. Så rätt. Mycket träd. Men har rätt snabb uppkoppling med mobilen så hoppas det ska funka utan då, det borde det rimligen göra då. Så avvaktar jag med riktantenn.
    Långskott, kan man använda gammal tv antenn å kabla om den? :P

Jag skaffade obegränsad surf med ett extra abonnemang. Fick 6 mån för 279 och 6 mån för 469 för jag har massa annat hos Telia, vilket var schysst. Och varje extra användare 189kr/mån.
    Ska testa trycka in min sambos kort i router när det kommer, så får vi testa om det funkar med mobil kortet här hemma. Sen beställer nytt extra sim lagom tills vi ska till stugan, 1 år 189/mån är väldigt bra tycker jag (så länge det funkar)

6150 gillar detta.
  8. Göteborgarn

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Det är helt andra (och betydligt lägre tror jag) frekvenser …

Vänta med allt onödigt funderande och testa först. Om du har bra hastigheter med mobilen bör det även funka fint med en 5G-router som troligen har större antenner och dessutom kan sända med full effekt hela tiden utan att vara påverkad av batterinivån.
    Jag får klart bättre värden med min 3 år gamla 5G-router än med min mobil (Asus Zenfone 10). Uploaden är mer än dubbelt så hög med 5G-routern.
    Men det som troligen gör störst skillnad är, som jag nämnt tidigare, 5G-routerns placering. Testa att placera den i husets samtliga fönster och se om det blir någon skillnad.

Förresten, får man fråga hur mycket du betalade för 5G-routern?

Och titta gärna tillbaka hit och skriv lite om hur det har funkat. Det kan hjälpa någon annan i samma sits.

viktor.ny gillar detta.
  9. viktor.ny

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja, förmodligen gör också flytten till Telia en hel del. Comviq.se har knappt haft täckning på platsen, vilket vi kört med en riktigt billig 4g router. Så har hittat bästa stället rent signal mässigt. Minns inte siffror nu men det var hyfsad mottagning i ena ändan av huset.

Jag gav 1500 för den och den verkar vara en gammal 3-enhet. Jag försökte googla på firmware då de enbart verkar uppdatera om man är på 3:s nät.

Jag återkommer med uppdatering och hoppas detta löser situationen

10. Winestone

Winestone Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus
    ROM:
    FunTouch OS 12
    Telefon 2:
    Xiaomi 12 pro
    ROM:
    Miui 13
    Platta:
    Ipad
    Platta 2:
    Xiaomi Pad 5
    Jag kör med en Xiaomi 12 pro som router.
    Fungerar hur bra som helst