[APP] z4root, roota froyo med en app

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av coine, 11 nov 2010.

1. CiaB

CiaB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

NU fick jag det att funka efter jag avinstallerat ca 20 appar jag inte använder (kanske inte därför?) och då fick jag superuser appen efteråt, men den är ju tom?

2. sebastian

sebastian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

MINA ENHETER

Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Har oxå rootat med z4. Det är bara ny instalerade appar som hamnar under den. Jag har startat med att klocka telefonen och a2sd så klart. Sök på marker med root som sökord så kommer massa bra appar!

Sent from my Nexus One using Tapatalk

3. coine

coine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Vill varna för en kopia på market som har utgivare "Sohu international mobile". Vet inte om den är skadlig men använd för säkerhets skull endast orginalappen utgiven av RyanZA.

4. CiaB

CiaB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Förklara detta lite mer för en okunnig som jag :P
    Jag har startat med att klocka telefonen och a2sd så klart.

5. CiaB

CiaB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tror jag vet vad du menar nu, jag har laddat hem en app som heter Overclock widget (Billy Cui) men hur ska man ställa in så det blir rätt, finns ju en massa val och vill inte göra fel?? App2sd har jag redan, kan man lägga allt på sd-kortet med den appen??

6. Limpa

Limpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Körde denna och nu har luren låst sig sen 5 minuter tillbaks. Klockan har stannat på 18.59. Snurran i mitten har snurrat i en kvart. Känns som något har gått fel?

Hur går jag vidare? Äre rycka batteriet som gäller?

EDIT: Höll inne powerknappen tills den bootade om. Blev varmare och varmare i övre av telefonen. Ville inte att den skulle brinna upp :) Verkar boota som den ska i skrivande stund.

Ofarligt att prova någon annan väg att roota eller ska jag prova genom denna appen igen?

EDIT2: Våghalsigt körde jag ett försök till och då tog det inte långa stunden. Fixat!

Last edited: 16 nov 2010
  7. CiaB

CiaB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag fick göra om detta 3 gånger innan det funkade för mig! Och min lever fast den blev varm och laggade ;)

8. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Något som jag har svårt att förstå gällande denna samsung och android är alla dessa ord som ofta framkommer här på forumet. Har sökt på nätet men hittar inte riktig konkreta svar vad Root är??? vad är syftet med att roota telefonen, vad innebär det.. En annan nämnare är kerneln och flasha telefonen ? xda? samma sak där!? vad betyder dessa uttryck..

Jag har försökt läsa och förstå mig på detta men är helt lost. Har ingen 3 combo på min galaxy , har försökt lägga in det men gav upp då det gav mig många varningsklockor gällande brickade telefoner..
    Först och främst var jag sugen på att speeda upp min telefon med en sån lagfix , men för att göra det så måste man?? roota och flasha fixa kerneln och sen lagfix ?? blir snurrig på alla uttryck och fraser.. Finns det någon vänlig själ därute i cyber space som kan hjälpa en snurrig pojkspole

9. Limpa

Limpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Genom att "Roota" erhåller man tillgång till systemmappar(root) så att man kan utföra saker som man egentligen inte ska kunna göra, i en applikation eller en terminal i vilken man kan skriva kommandon.

Kernel är i princip det som styr systemet. När du då laddar(flashar) in en annan kernel som är customiserad eller så, så ändras sättet att styra saker på, detta i sin tur optimerar upplevelsen av telefonen.

10. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Tack för ditt svar, då förstår jag lite mer iallafall.. Men varför vill man ändra massa i telefonen som man inte igentligen ska ändra?? och måste man ha rootat tel för att tex göra denna voodoo lagfix`? upplever min telefon väldigt seg och eftersom jag inte har denna 3 combo så verkar jag inte kunna göra en root eller lagfix. Är för oerfaren för att våga trixa med dessa guider som finns ute . Vill inte bricka telefonen.

11. Limpa

Limpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

För att det går :)
    Men om man ska ta ett enkelt exempel så i 2.1 Eclair så fanns inte genvägen för att ta en screenshot på skärmen som nu finns i 2.2 FroYo(Minns inte knappkombinationen). I 2.1 fick man ladda hem en app som krävde root för att kunna ta en kopia på den aktuella skärmen(typ nåt sånt iaf.).

Nej VooDoo lagfix kräver inte root.

Kör du orginal programvara som du fick med i telefonen när du köpte den, vilken borde vara 2.1, så tycker jag du ska köra en uppdatering via Kies. För den senaste 2.2 är riktigt rapp jämfört med 2.1.

Root för 2.2 kan du ju fixa utan 3knappskombon genom appen som denna tråden handlar om.
    Lagfix beror litegrann på vilken version av Android du kör. För 2.1 finns ju appen One Click Lag Fix av RyanZA. I den ingår även rootning som option.
    Sen så finns det några trådar angående att lirka igång 3knappskombon.. Där är jag inte så insatt eftersom jag inte har det problemet.

Slutligen finns det massvis med kunnigt folk i sthlm'sområdet som säkert kan hjälpa dig IRL, att komma igång med trixandet av telefonen. Verkar ju vara en tradition igång med fika 1 gång i veckan eller så. Häv dig dit, dra en balja java och ställ alla dumma frågor du kan. Alla är vi nybörjare i början.. eh o_O :teeth:

puh

mvh

12. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    He skönt med en bra förklaring :) alla guider på nätet är ju bara blajj med massa förvirrande texinfo :P jag har precis uppdaterat min galaxy S till 2.2 via kies och det var då den blev seg :(

Jag skulle gärna vilja köra denna laggfix men som jag har förstått på alla dessa voodoo guider så måste man ha tillgång till denna 3combo?? har jag förstått det rätt då=? de går alltså inte att göra denna lagfix utan just att hålla in volym ner eller upp + hem + power?

ja precis är ju fika ikväll och funderar faktiskt på att gå för att få lite information av kunnigt folk :) som du sa så är ju vi alla nybörjare någon gång hhe

13. sebastian

sebastian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

MINA ENHETER

Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    / cia

Blir inte bara att testa på. Själv. Kör jag lägsta hastigheten när skärmen är skläckt och i drift max ca 500. Men enklast är att bara trycka på den och ställa hastigheten.
    Har oxå installerd en ny remov app. Som kan ta bort system appar. FB, twitter, googeo maps och ett par andra åkte. Instaleerade maps brut och nytt car home så nu fungerar navigationen.

Sent from my Nexus One using Tapatalk

14. Limpa

Limpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Okey. Det verkar vara en tumregel numera, som tydligen löser segheten efter nyinstallation, att direkt efter installation/uppdatering av programvaran, göra en 'Factory Reset' som på svenska heter 'Återställning till fabriksdata' och ligger under Inställningar->Privat i telefonen.
    Finns även i den såkallade Recoverymenyn men den kommer du ju inte åt p.g.a. avsaknad av 3knappskombon.

Ja det stämmer för VooDoo lägger man in antingen genom att lägga en fil på det interna sdkortet och gå in i recovery via 3knappskombon och välja att köra filen. Eller så kan man ladda, "flasha" ;), in den via USB-kabeln med ett program på datorn som heter Odin. Men detta kräver att man måste kunna sätta telefonen i 'Download Mode' vilket man gör genom Volym ner + hemknapp + power.

Så summan av ditt krux är att antingen dra hem AppBrain(www.appbrain.com) och synka alla dina appar mot ett konto där för att enkelt kunna installera dom igen genom det när återställningen är genomförd, och sedan köra en Fabriksåterställning och se om telefonen blir lite rappare.
    Eller så tar du reda på hur du aktiverar 3knappskombon och när den väl är igång så kan du slänga in VooDoo.

Personligen blev min telefon så rapp och fin av 2.2 JPA så jag kör ingen lagfix.

Javisst! Det gör du rätt i. :)

15. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Okej äntligen börjar polletten ramla ner hehe :) jo precis hörde att man skulle göra en återställning via inställningar > privat men det blev inte så stor skillnad , och jag kan inte göra en "riktigt" återställning via Download Mode för den kombon är inte heller inlagd:( den uppdateringen jag ladda via kies är 2.2 Froyo.. Är froyo och JPA samma sak? eller är det olika uppdateringar?!

16. Limpa

Limpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Okej. De gånger jag gjort det har jag gjort återställningen har jag gjort det i inställningar->privat och det har funkat bra.

Men prova läs lite i tråden nedan och se om du vågar dig på och testa. Funkar det så är du ju med i matchen!
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=20861

Ja JPA, egentligen I9000XWJPA, är en utav releaserna av Froyo och är den som senast ligger ute via Kies. Jag gick dock den vägen att jag flashade in Froyo via Odin. Froyo finns i ett gäng olika inofficiella releaser. JPK JPM JPC JPO JPA allt från tidiga släpp till den senaste officiella.

17. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    aa jag har försökt mig på denna tråd men jag förstår inte vad SDK och
    punkt 6. Kör adb kommandot
    Citat:
    adb reboot download ???? wtf vad är det+??

resten bör jag nog förstå hur man gör, men eftersom jag inte förstår hela processen så vågar jag inte riskera och bricka telefonen!!

18. Limpa

Limpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Läs lite i FAQ'n om adb
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=208749&postcount=2

Det är helt rätt av dig. Förstår du inte så ge dig inte in i det.

19. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    det blir nog att man frågar lite snällt på caféet om det finns någon som skulle kunna hjälpa mig hehe vet ju aldrig om det är någon som har med sig bärbar :) hehe

20. coine

coine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Om man känner sig osäker på att flasha så fungerar ju faktiskt OCLF bra på 2.2 froyo också. Kör den själv för tillfället i väntan på den ultimata lagfixen. Har dock inte testat den tillsammans med z4root men det bör inte vara några problem.