[APPFÖRSLAG] Bensin priset

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av huskul, 2 jul 2010.

  1. liato

    liato Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    982
    Mottagna gillanden:
    361

    MINA ENHETER

    Det har du helt rätt i henca. Jag antog att de hade kompletta adresser.
     
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Det kan ju mycket väl vara så att bensinpriser.nu själva gjorde något script motsvarande det som du tänkte dig och med hjälp av det lyckades få fram koordinaterna till 70% av stationerna. I så fall återstår det jobbiga arbetet med att åka ut till de stationer som inte har koordinater och mäta in deras position med hjälp av GPS. Det arbetet är nog inget som bensinpriser.nu klarar av på egen hand utan där kommer de nog behöva någon form av möjlighet för deras besökare att bidra med koordinater precis som besökare idag kan bidra med uppdaterade priser.

    m v h Henrik
     
  3. liato

    liato Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    982
    Mottagna gillanden:
    361

    MINA ENHETER

    Jag tror inte det är nödvändigt att åka ut till stationerna för att få fram gps-koordinater. Hittar man en station på kartor.eniro.se räcker det med att högerklicka på stationen och välja "GPS-koordinater".

    Hos shell kan man söka efter stationer och få fram gps-koordinater, de är inte direkt synliga på deras sida men om man använder firefox eller chrome kan man enkelt se var sidan gör requests när man använder sökfunktionen, en sökning på "Bastiongatan" returnerar tex:
    http://clients.multimap.com/API/sea...s&deliveryID=2010082217881194388&identifier=0

    Hos preem kan man ladda ner alla gps-koordinater som en gpx-fil:
    http://www.preem.se/templates/ContentBlocks/Units/Search/Navigator.aspx

    Det går nog att hitta samma typ av information hos de andra företagen också.


    Edit: Shell erbjuder även en fil med gps-koordinater: http://www-static.shell.com/static/...for_motorists/Shellstationers_koordinater.csv
     
    Last edited: 22 aug 2010
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jo, de flesta bensinföretag erbjuder gps-filer för att man skall hitta till deras mackar. Sen är det ju lite olika vad som står i de filerna. Ibland står det bara koordinater, ibland står det både koordinater och adress beroende på bensinbolag.

    En utmaning när man har en lång lista med gps-koordinater och en annan lång lista med mackars adresser är att matcha ihop de två listorna så att rätt koordinater paras ihop med rätt mack.

    m v h Henrik
     
  5. Freko

    Freko Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    rätt segt att priserna är uppdaterade av privatpersoner, såg t.ex. att det skiljde 55 öre mot verkligheten på macken där jag jobbar. uppdaterad 26:e lixom.. eftersom det är ett ständigt pågående priskrig här så ändrar vi pris upp till 3-4 gånger per dag ibland.

    är såklart svårt att få tillgång till respektive bensinbolags loggar såklart. så vi får leva med detta.
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Du kan inte få uppdatera när du är på macken själv?
     
  7. Freko

    Freko Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo absolut, men då gäller det ju att alla uppdaterar hela tiden så det är korrekt info som ges.
    Tråkigt om vi har ruggigt lågt pris, kanske 80-90 öre rabatt och när man kommer fram så har priset gått upp till rikspris men appen visar fortfarande det billiga priset.
     
  8. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Om du skulle uppdatera priserna för din mack så skulle du åtminstone med stolthet kunna säga att den macken har korrekta priser på bensinpriser.nu. Men det gäller ju då förstås att uppdatera både vid sänkningar och höjningar.

    m v h Henrik
     
  9. zeno

    zeno Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har under de senaste veckorna knåpat ihop en bensinpris-applikation, "BensinKollen", som jag lagt upp på Android Market.

    Med hjälp av applikationen kan man se bensinstationer i ens närhet på en karta eller i en lista (filtrerat baserat på drivmedel, avstånd etc). Det går även att söka bland stationer i hela Sverige. Just nu har jag drygt 3200 stationer över hela landet i min databas. För varje station kan man se dess placering på kartan, avstånd från din aktuella position, adress och aktuella bensinpriser. Det går även att uppdatera priserna om de inte stämmer.

    Mitt största problem är dock att jag knappt har några priser!! Som flera andra i den här tråden har jag försökt få tag i ett API från någon av bensinpris-sidorna som redan finns idag. Men intresset är minst sagt svagt. Bensinbolagens hemsidor har inte heller så mycket att bidra med...

    Någon som har tips på hur man på ett snabbt sätt kan få in priser? Många användare är ju såklart en lösning men det hade varit bra att få in en grundmängd med priser...
     
  10. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag hittar den inte på market, är det möjligen så att den inte har stöd för Android 1.6?

    De flesta bolag har riktpriser på sina hemsidor, dock kan det sedan finnas avvikelser ute på mackarna. På bensinpriser.nu brukar de presentera riktpriser tills någon skriver in korrekta priser. Exempel på sidor med riktpriser:

    http://www.jet.se/prices/
    https://www.okq8.se/privat/pastationen/drivmedel

    m v h Henrik
     
  11. zeno

    zeno Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ah sorry. Glömde säga att appen funkar med 2.1 å uppåt.

    Ja rikpriser kan ju vara värt att visa om annat pris saknas.

    Tack för tipset! :)
     
  12. dimaZ

    dimaZ Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    1 035
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    OnePlus 8 Pro
    Tror detta kan bli ett jättebra program.
    Som du skriver så skulle det vara bra med "grund" priser, och att användare själva uppdaterar som på bensinpriser.se.

    Skapa en egen tråd för denna app!
     
  13. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Finns det någon särskild funktion i 2.1 som appen använder sig av eller skulle det vara så enkelt som att lägga till
    Kod:
    <uses-sdk android:minSdkVersion="3" ... 
    i manifest-filen och kompilera om för att få appen användbar även för ägare av äldre telefoner?

    m v h Henrik
     
  14. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    kom det inget API från besinpriser.nu??
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    I tråden om hans app så frågade jag precis samma fråga. Det var något med kalendern som inte anropades likadant men den funktionaliteten var borttagen. Så hans plan verkar vara att göra om den för tidigare versioner.
     
  16. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Det verkar inte så... Det var länge sedan det var augusti och jag har sett inte något om ett färdigt API, vare sig i denna tråd eller på www.bensinpriser.nu.

    Att mata in priser med mobilens webläsare på bensinpriser.nu är inte helt smidigt, men det är så jag gör nu. Dock känns det som om jag är ganska ensam om att mata in priser, åtminstone i mina hemtrakter. Oftast är det riktpriser på mackarna häromkring.

    Bensinkollen har jag inte kunnat testa ännu då jag kör Android 1.6. När den får stöd för 1.6 kommer jag kanske övergå till den i stället för bensinpriser.nu på webben.

    Då jag sökte på market efter bensinkollen stötte jag i stället på Gasdroid som tycks vara en norsk app, dock med stöd för svenska mackar. Den appen ser jag dock inte som användbar, dels för att den saknar folk som uppdaterar och inte ens presenterar några riktpriser, men också för att den saknar stöd för 98 oktan.

    m v h Henrik
     
  17. zeno

    zeno Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tror inte det var på min tråd om BensinKollen som du skrivit, har ingen kalender i applikationen.

    Men det är en nybörjar-tabbe från min sida att den just nu bara stödjer 2.1. Kommer förmodligen med en ny version ikväll eller morgon för stöd för 1.5. :)
     
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Oj oops. Var ganska säker på det men ser att jag inte skrivit något där. Intressant att jag tycks hittat på det. Aja får väl be om ursäkt :P
     
  19. zeno

    zeno Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    BensinKollen 1.1.1 funkar nu på Android 1.5 och senare.