[Appförslag] Bokmärkeswidget

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av calle_d, 20 apr 2010.

1. calle_d

calle_d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Hej Kent! Stort tack för att du kommit så här långt!

1. Jag får FC på appen när jag ska lägga in den som widget. Kanske kan bero på att jag inte har standardbrowsern utan Dolphin Browser (tog bort den gamla helt).

2. För mig hade det gärna kunnat stå Bookmarks istället för Bokmärken eftersom resten av min telefon är på engelska.

3. Designen verkar lovande, men jag hade föredragit en mörkare grå färg (kör med Black Statusbar så det hade matchat bättre). Dock tycker jag inte att du ska lägga tid på det just nu. Ta det istället när appen funkar
    bra så kan du lägga till valbara skins kanske?

Edit: Jag tycker att den fösta designen var snyggast, fast med knapparna i nederkant och punkter för att se vilken sida man befinner sig på.

För mig får widgeten gärna ta upp en hel sida. Man har ju ändå 6 st till att välja på!

Last edited: 26 apr 2010
  2. the_bean

the_bean Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja det stämmer att widgeten kräver browsern för att fungera. Finns det thumbnails i dolphin också? Kanske kan man då använda dessa istället även om det är tveksamt om man har åtkomst.

Fick du med ett program i apkn? Isåfall får du gärna starta det och berätta om du får upp någon text där. Den är en beskrivning av browserns databastruktur, detta borde då också misslyckas om den inte finnns.

Tänkte först göra så texten bookmärken anpassar sig efter språket på telefonen, men det kanske blir bättre att låta användaren välja. Särskilt vi svenskar kör ju gärna alla program på engelska men har språket satt till Svenska.

När saker och till fungerar bättre fixar jag stöd för att kunna välja mellan olika bakgrundsbilder.

Mvh
    /Kent.N

3. Androidnisse

Androidnisse Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det funkar inte för mig får inte upp några bilder i den. Har en hero med custom 2.1 rom.

4. the_bean

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ok :( Använder du den inbyggda browsern? Har Htc förändrat något i browser? Htc hittar ju på en hel del med systemet. Det är synd att man inte äger fler telefoner, känner konstigt nog ingen med en Hero iheller. Antar att du har skapat bokmärken i browsern?

Tack för all feeedback!

Mvh
    Kent.N

5. calle_d

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    När det gäller Dolphin browser, har ingen aning om det finns thumbnails där. Någon annan kanske kan svara på det.

Jag förstår inte vad du menar, att det ska ligga ett program i apk:n. Där ligger ju bara massa bilder och kod. Eller...?

Vill du så kan jag köra en logg på min FC och ladda upp här.

Lägg gärna upp en apk på originalbrowsern i 2.1 om du har den, så ska jag testa. Har rensat bort den från mobilen helt och hållet.

6. Androidnisse

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Använder den browsern som är orginal i den romen, kollade i bokmärken och det låg flera där så jag la till swedroid men samma sak som händer ska jag ta bort och lägga till widgeten eller? :)

7. the_bean

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tror att programmet "Image bookmarks" låg med i APK:n. Starta det så visar det hur många kolumner som finns i databasen samt hur många rader den innehåller. Kraschar det programmet så hittar den antagligen inte databasen alls.

8. the_bean

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Såhär ser programmet ut för tillfället på min Spica med 2.1 Samsung original ROM. Programmet fungerar också med android 2.0 i emulatorn.

Cirklarna är inte fixade ännu men annars är det ganska likt den tänkta designen. Skuggor kring bilderna är dock svårt att få till så dom fick en ram istället.

9. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Humm, jag får inga previews heller och de leder ingenstans när man klickar på dem :( Kör med originalbrowsern på Desire, vet inte vad som skiljer den från andra browsers men kan testa Dlophin etc. också lite senare.

Jag har även en Hero hemma som jag skulle kunna testa med. Den kör aHero om jag inte minns fel men tänkte ta och slänga in Modaco på den så att jag kan testa saker i 1.6-miljö.

10. the_bean

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hehe har kanske lyckats skriva en spica-only widget :cry:

Är väl möjligt att databaserna ser olika ut tyvärr vilket ger lite problem.

11. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Synd, en tanke som slog mig som inte alls är samma sak kanske men i HTC:s widget kan man byta läge till att visa favicon i en vertikal lista istället för thumbnails. Nu är inte detta alls lika kul men det kanske hade funkat enklare?

Ang. skuggorna så skulle man ju helt enkelt kunna använda en bild istället för att skapa dem själv, om thumbnailsen alltid håller samma storlek dvs.

12. the_bean

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det stämmer, det går utmärkt att ha en bild liggandes bakom bilden med en skugga. Prioritet 1 är dock att få widgeten att fungera på olika telefoner överhuvudtaget :) Sen blir det att fixa UI:t.

Favikonerna skulle man helt klart kunna använda. Dock ligger dom i samma databas så fungerar det inte nu är det tveksamt om det går bättre.

13. calle_d

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Kollade loggen. På min mobil kraschar programmet på grund av att den inte hittar någon browser vad jag kan se. Om du vill ha hela loggen får du pm:a mig din mail :-)

14. Androidnisse

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Startade det programet och ny funkar det. :D

15. the_bean

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Du menar alltså att widgeten fungerar efter att du kört "Image bookmarks"? o_O

16. Androidnisse

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Japp det menar jag :)

17. the_bean

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det var ju bra! Men konstigt o_O Kanske är så att widgeten saknar dom rättigheter för att läsa bokmärkena som appen har tills den har körts, enda vettiga förklaringen jag kan komma på. Ska kika på det.

18. kongo

kongo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Den funkar för mig på min Liquid dock är de ngt som e lite galet, när man lägger till ett nytt bokmärke så måste man ta bort widget sen lägga till den för att den ska uppdatera sig eller hur ska man göra? För om jag gör de så uppdateras den o mina nya bokmärken tillkommer :)
    forsätt utveckla en mkt intressant app :)

19. the_bean

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Mycket trevligt att höra att den fungerar på en Liquid. Det stämmer att den inte uppdateras nu. Problemet är att jag inte hittat något effektivt sätt för att upptäcka när ett bokmärke läggs till. Ett alternativ är att uppdatera från databasen varje gång man trycker vänster/höger.

Blir nog att lägga in så den bara kollar antalet bokmärken som finns, och uppdaterar alla bara om det ändrats. Blir iaf betydligt mindre prestandakrävande men innebär fortfarande att om bara bilden ändrats så kommer det inte uppdateras. En timer som uppdaterar ex varje timme skulle kunna minska detta problemet.

Kanske en liten uppdatera knapp i något hörn skulle vara ett alternativ?
    Antar att grafikmässigt såg ut som det ska?
    Mvh
    /Kent.N

20. calle_d

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    1. Jag skulle behöva ha originalbrowsern till 2.1
    2. Var ligger "image-bookmarks-programmet"?, för i imgbokmark.apk finns det inte.
    3. Om jag nu hittar programmet, var ska jag köra det? I telefonen, i Windows?