[Appförslag] Elitserien Hockey

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av mauno, 29 sept 2009.

  1. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Tråkigt att ni inte kunde låta hockeystats använda er data tills ni hade en fungerande app...
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Här kommer lite valda kommentarer från Android Market också:

    Dessutom uppmanar jag alla att kontakta dels Hockeyligan på [email protected] (VD) och [email protected] (Informatör) och fråga dels om det verkligen är så att det är rätt beslut att förbjuda hockeystats att använda informationen, samt påpeka vilken oerhörd badwill det ger att reta upp tiotusentals fans.
    Jag uppmanar också alla att kontakta Svenska Ishockeyförbundet på [email protected] (generalsekreterare), [email protected] (Marknads- och Kommunikationschef) samt [email protected] (Informatör, webmaster) och påpeka att Hockeyligan genom detta förstör för Svensk hockey, samt fråga om det verkligen är så att Hockeyligan verkligen har rätt att förbjuda ett program som i princip fungerar som en webbläsare att hämta statistik från dem på stats.swehockey.se

    Slutligen tycker jag att vi drar igång en kampanj när Hockeyligan släpper sin egen app så småningom, och då gå in och sätta en 1:a i betyg och skriva i kommentarerna om hur bakåtsträvande de är.
     
  3. josåatt

    josåatt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    979
    Mottagna gillanden:
    118

    MINA ENHETER

    Det är väl klart att Hockeyligan vill/måste försvara sitt varumärke och intellektuella egendom?

    Sen tycker man ju att de kanske kunde gjort som Sveriges Radio och köpt appen som redan fungerar bra.
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Visst är det så, men i detta fall blir det bara fel på grund av ett par punkter:
    1. De skapar badwill samt skadar intresset för svensk hockey. Jag är inte alls speciellt säker på att ägarna av hockeyligan (det vill säga klubbarna som spelar i elitserien) och Svenska Hockeyförbundet är intresserade av att spärra den här applikationen eftersom det omöjligen kan skada varumärket och deras intellektuella egendom att man lättare kan komma åt stats.swehockey.se på en mobil enhet.

    2. Det här med användandet av namnet är bara löjligt. Får inte jag skapa en blogg på nätet som heter ILoveSwedishHockey och där påstå att jag ska skriva om lagen i elitserien? Jag tror inte detta faller innanför vad man kan skydda och inte.

    3. Det är väldigt oklart om Hockeyligan AB (ett företag) verkligen har rätt att vägra en app att använda informationen som uppenbarligen ägs av Svenska Ishockeyförbundet.
     
  5. erlandsson

    erlandsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Varför???

    Då jag är statistikälskare så är jag glad att Svenska ishockey förbundet producerar den för oss hockey älskare.

    Men frågan är om vem som äger statestiken då det på stats.swehockey.se som appen hämtar underlagen från till samtliga serier står © Copyright Swedish Ice Hockey Association och Ni (Hockeyligan.se) hävdar att det är Eran statistik.

    Sed har ju gjort en mycket seriös app, och jag hoppas att era fortsatta diskussioner är förhandling om att köpa Hockeystats utav Sed och ta den under Era vingar, då kan jag tänka mig att betala för den, men inte annars.

    Personligen tror jag att Ni inte har lyckats komma upp i den kvalité som Sed gjort och då är ni rädda för dåliga betyg och få användare som kommer vara villiga att betala för den, men jag kommer att bevaka den med glädje, men som jag sagt tidigare så känns det som om man inte skall stödja Er.

    Nu är det som sagt bråttom och om utvecklingen av Er app pågår i egen regi så är det väldigt högt ställda förväntningar och en tidspress på utvecklarna som gäller nu.

    På Er egen hemsida står:
    Skulle gärna vilja veta mer om vem som står bakom användaren Hockeyligan.se så ett namn och en officiell titel hade varit uppskattat.

    /erlandsson
     
  6. Hockeyligan.se

    Hockeyligan.se Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det ligger oerhört mycket tid och arbete bakom det statistiksystem (som tillhör Hockeyligan) som används i Elitserien i dag, oavsett var innehållet presenteras. Att därmed bevaka hur informationen sprids och av vem är naturligtvis intressant för oss.

    På samma sätt agerar andra verksamheter. Om någon utan tillstånd gjort en egen app, tagit innehållet från en tidning och publicerat det via sin egen informationskanal hade tidningen protesterat och haft all anledning att göra det. Statistiken vi har är minst sagt unikt producerat material med mycket arbete bakom, det är inget allmängods.

    Hockeystats (och andra liknande befintliga appar) har inte tillstånd att använda statistiken, i dagsläget.

    Utvecklingen av vår egen app har i grund och botten ingenting med den här diskussionen att göra, vi bevakar löpande namn och innehåll på olika platser. Ni ska oavsett det med rätta ha höga förväntningar på vår kommande app, eftersom vi själva har det. LIVE-delen är en central funktion i den, plus att det kommer en hel del annat runt omkring. Appen kommer att vara gratis.

    Erlandsson: Inga problem, jag skrev redan i första inlägget här i forumet vem jag är. Undertecknad är Tobias Josefsson, även ansvariga för mediarättigheter och marknad är inblandade i diskussionerna.
     
    erlandsson gillar detta.
  7. carnaval

    carnaval Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    563
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Men varför krångla till allt?
    Seds app är inget som skadar erat älskade varumärke. Snarare tvärtom.
    Det bästa ni hade kunnat göra var att istället sticka till honom en slant och tacka så mycket hjälpen, fram tills ni har eran egen redo.

    Men det kanske ni också har insett nu när ni märker hur upprörda alla hockeyfans har blivit.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  8. andysign

    andysign Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    1 824
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    +1!
     
  9. KaninenSnuffe

    KaninenSnuffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ok, jag kan iofs förstå att Ni vill ha kontroll även i hur statistiken sprids och förädlas/presenteras, men kan Du förklara varför Ni plötsligt vänt i frågan?
    Är tanken att Hockeystats ska vara den enda tillåtna appen tills vidare, fram tills Er egen app blir klar?
    Jag själv, som är en hockeytokig individ som haft säsongskort i över 10 år, tycker ju att Ni har större problem att tas med i hockeyn än just detta...
     
  10. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Det där är ju bara fånigt. Lägg dig inte på en sådan nivå nu. Vill du inte använda den kommande appen kan du ju bara strunta i att ladda ner den. Att sätta en etta i betyg bara för att visa sin ståndpunkt är bara töntigt.
     
    Esse gillar detta.
  11. Hockeyligan.se

    Hockeyligan.se Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    KaninenSnuffe: Vad menar du med "vänt"? Vi har aldrig uttryckligen gett tillstånd för varken det ena eller det andra, därför är det svårt att vända... :)

    Diskussioner förs med olika app-makare utifrån samma utgångspunkter.

    Själv är jag dock mer inblandad i något betydligt roligare, det vill säga utvecklingen av vår egen.
     
  12. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Folk får ju givetvis tycka vad de vill om situationen, dock gör Hockeyligan inget fel!

    Men idag fick jag meddelande om uppdatering av appen, kanonkul. Jag hade hoppats på en fin widget till en utmärkt app. Men då visar det sig att tjänsten är stängd. Hur länge förväntas det vara stängt?
     
  13. KaninenSnuffe

    KaninenSnuffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Med vänt menar jag att Ni först krävde att Elitserien skulle tas bort ur appen Hockeystats, men sedan att Ni tillät den igen utan att visa lagens logotyper.

    Så länge Ni inte har en egen app förefaller det en smula märkligt att de andra som varit snabbare än Er ska tvingas stänga ner sina appar.

    Sen hoppas jag Ni inte tycker det är för "roligt" att deltaga i utvecklandet av Er app. Jag skulle hellre se det roliga i att den lanseras!
    När är planerad release?

    /KS
     
  14. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Vad händer med Agile Solutions app? Fortfarande nerstängde pga krav från Hockeyligan...
     
  15. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Den här skojjiga tråden hade jag missat :)

    Kul att hockeyligan faktiskt är här och diskuterar saken, men jag hoppas det löser sig, hockeystats är en fantastiskt applikation som är ett bra komplement till när det är bortamatcher och man inte ser matchen på plats :). Speciellt med tanke på att hockeyligan inte snytit ur sin egen än, och att släppa den lagom till slutspelet känns ju ganska meningslöst faktiskt. Då kan man lika bra vänta till nästa säsong och utveckla den vidare.

    Sen håller jag inte med hockeyligan på en hel del andra punkter, men det har inte så mycket med appen att göra ;).

    Om nu inte hockeystats får visa kvällens statistik så meddelar jag att Djurgården vinner mot Linköping med 4-2 ikväll. , så ni slipper undra :D
     
  16. Spix

    Spix Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är en av "de seriösa människor" som jobbar ideellt med att föra statistik åt hockeyligan och "min" förening under elitseriematcherna, och jag tycker hockeyligans hantering kring appen hockeystats är fruktansvärd dålig. Så dålig att jag faktiskt helt tappat lusten att bidra mer. Jag är som tur var inte bunden av något avtal, så nu tänker jag inte spendera en minut till i statistikbåset så länge situationen är som den är.

    Tyvärr drabbar väl detta mest mina statistikmedarbetare och föreningen i fråga, men eftersom det i grund och botten är hockeyligan jag jobbar åt så får det bli så...
     
  17. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Men lugn och fin nu, nu har Hockeyligan släppt lite på det där och Hockeystats är igång igen. Om det är tillfälligt eller inte vet INGEN AV OSS, så innan vi plockar fram motorsågen igen så kan vi väl bara vara nöjda med att allt fungerar som det ska nu?!

    När det gäller din situation, Spix, så är i alla fall min känsla att det ligger nåt mer bakom än bara den här app-historien.
     
  18. KaninenSnuffe

    KaninenSnuffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte om Du läst igenom vad Hockeyligan säger, men det går alltså ut på att de har tagit fram ett statistiksystem, där sedan hockeyintresserade (gissar jag) jobbar ideellt under matcherna o matar in data. Om jag inte minns fel är det upp till sex personer på varje match som har till uppgift att registrera data.

    Hockeyligan vill sedan ha betalt när appar o siter på nätet förädlar/presenterar statistiken.
    På bomullsplantagerna i USA kallades det inte för ideellt arbete utan slaveri på den tiden.

    Nu påstår jag inte att Hockeyligan är slavdrivare, men faktum är att folk matar in datat utan ersättning, det har jag hört förut, men att HL sedan tar betalt för utdatat.
    Nu vet jag inte om det är detta Spix menar, men det är iaf min åsikt att HL är ute på djupt vatten i denna fråga.
    /KS
     
  19. Hockeyligan.se

    Hockeyligan.se Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Snuffe: Det handlar inte om ideellt arbete, men antalet personer stämmer i stora drag. Ansvaret för inmatningen ligger i dag hos företaget Mediatec, som bland annat även har hand om TV-sändningarna.

    Reportage: http://www.hockeyligan.se/index.php?article=4694
     
  20. KaninenSnuffe

    KaninenSnuffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ok HL, då ber jag om ursäkt att jag skriver felaktigheter!

    Hur går det med Er app?
    När ska den vara klar?
    Släng ut lite skärmdumpar här, så ska vi kommentera o tycka till!

    /KS