Diskussion: Apple-eventet "What's next" - nya iPhone (12/9)

Discussion in 'Apple Allmänt' started by bernard, Sep 12, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Vill man ens ha Xr med den låga upplösningen? [emoji848]

Tar då hellre en X [emoji12]

drewN, Kristy, dannejanne and 2 others like this.
  2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Xr är för mig en nedgradering från X. Obegriplig strategi från Apple. Hoppas faktiskt ärligt att de tappar försäljning här i Norden i alla fall så att de kanske får en signal att det de gör nu är inte OK.

Kristy and tswfootball like this.
  3. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

The-bog-standard-old-mobilköpare bryr sig nog inte. The-bog-standard-old-iPhoneköpare lever nog lite i ett iPhone-vakum så de jämför med sina tidigare iPhone. Tycker inte 326ppi är så dåligt och LCD är ju helt okej med. Synd för det borde verkligen ställas högre krav. Om du tar premium betalt så räcker det inte med att produkten är okej. The Verge skrev ju i sin recension av de senaset Sony-hörlurarna att eftersom det är en premiumprodukt så måste dom leverera premium, och hänvisade till att de nu använde USB-C. Samtidigt släpper Apple en hel serie svindyra produkter utan USB-C och en telefon för nästan 10k utan OLED och med "låg" upplösning. Den aluminiumramen kommer nog inte heller va snygg efter några månader misstänker jag. Om det är samma som de använde på sina billigare klockor så är ett väldigt fragilt material av mina erfarenheter.

Men USB-C är nog det som kommer störa mig mest. Samma laddare som jag har till min dator kan jag använda till allt. Då hade Apple kunnat göra hörlurarna USB-C så kunde jag använda dom på min dator med. Dom lightning-lurarna är ju helt värdelösa till min dator.

4. Droid96

Droid96 Guest

Tvärtom, aluminiumramen är väldigt stryktålig till skillnad mot brushed metal på X/Xs som får mikrorepor direkt.

5. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Tänker du på aluminium varianterna av apple watch då? :)

6. paulreedsmith

MINA ENHETER

Exakt. Har haft 2 och de har ganska direkt fått jack och skador. Har stainless versionen nu och den har massa microrepor, men inget annat. Patina heter det väll :)

7. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Osäker på om jag kommer välja stainless eller aluminium. Tänkt nog ändå köpa watch 5 när den släpps. Min watch 3 space gray i aluminium ser fortfarande bra ut. Lite repor bara men inget som stör. Önskar bara de vägde lite mer. Kanske värt lägga 2k ungefär extra eller vad det är och få space gray i stainless :)

8. nictc

nictc Senior Droid Medlem

Telefon:
    iPhone 8+

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8+
    XR ljusblå är väldigt snygg men är den så kass som ni säger så är det bara och skippa man kommer säkert ha något skydd/skal som täcker baksidan ändå.

9. paulreedsmith

MINA ENHETER

Jo jag kommer skaffa en guld stainless. Men kommer vänta ett tag och hitta en begagnad för runt 5k hoppas jag.

10. paulreedsmith

MINA ENHETER

Hahaha vem säger den är kass? För dyr bara. Borde kosta runt 6-7k. Men skulle själv alla dagar i veckan lägga pengar på en begagnad iPhone X istället för en XR.

dannejanne and jnsson like this.
  11. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi börjar nå "peak smartphone". Det såldes 1,4 miljarder smartphones 2016, 1,5 miljarder 2017. Tillväxten har avstannat; i princip alla i väst har en smartphone. Visst finns det tillväxtregioner, men det går betydligt långsammare än tidigare.

Apple sålde ca 220 miljoner telefoner under 2017. Gissningsvis är de rätt nöjda med den siffran. De kan välja att sälja mer om de sänker priserna, men frågan är om det är en lyckad strategi.

Tillverkare som Oppo gör ungefär USD 14 i vinst per såld telefon, Xiaomi gör runt USD 2 per såld enhet. Apple gjorde runt USD 155 per såld enhet 2017. För att nå samma vinstmarginal som Apple behöver Xiaomi alltså sälja 77x fler telefoner (17 miljarder stycken :eek:).

De gamla jättarna har ställt om då de inte vill vara med i lågprisracet/inser att de inte kan överleva på så låga marginaler i längden, men de har inte heller samma lojala kundbas som Apple verkar ha/eller kan "låsa in" kunder genom tillverkarspecifika ekosystem. Sony, LG m.fl. gör rätt stora tapp för varje år som går.

Sedan finns det så klart en gräns någonstans för när man tappar mer än man vinner, men finns det ~200-500 miljoner människor som är villiga att spendera 10k+ på en telefon är det nog en bättre strategi att inrikta sig på dessa än att försöka nå så höga marknadsandelar som möjligt. Det vill säga om man skall se saken ur Apples perspektiv.

Xiaomi själva menar att de inte kan överleva på enbart sin hårdvara med de låga marginaler de har, och kommer därför försöka ställa om till att i första hand bli ett i tjänsteorienterat bolag som lever på mjukvara.

Last edited: Sep 15, 2018
  12. paulreedsmith

MINA ENHETER

En sak som alltid roat mig med telefoner är försäljningen av de allra dyraste modellerna. I min klass har typ 80% de dyraste produkterna som finns i kategorin. Folk har iPhone X, S9or etc. Men 80% har inte senaste 15" Macbook pro, XPS eller Razer Blade datorer. Hela den avbetalningsgrejjen som är en stor del av det, men ändå.

13. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Fasen också.... :teeth: Får fundera lite till, var längesen jag köpte en telefon på avbetalning men det här var en bra deal.

14. nictc

nictc Senior Droid Medlem

Telefon:
    iPhone 8+

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8+
    De är ett riktigt nice pris. ;l

15. RKXYZ

RKXYZ Adult Droid Medlem

Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    EMUI 12 / Android 10
    @bernard@bernard Eventet hette "Gather round" ;)

16. alexelrey

alexelrey Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO
    Frågan är om det är värt i slutändan, 3 har väl ingen jättebra täckning som jag fattat det, jag tvekar på om jag ska dra en eller inte

17. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja folk kommer bokstavligt bita i det sura äpplet och köpa till vilket pris som helst. Dom ska ha sin iPhone så enkelt är det.. Blir inte så kännbart när det är på krita så det är beroende av operatörerna för att dela upp betalningen. Priserna kommer ju också sjunka..

18. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Jag har inget emot exempelvis iPhone XR som sådan. Men lyssnade på den senaste Android Podcasten där de tror att XR ska bli en slags succé utanför USA. De verkar dock helt omedvetna om Apples prissättning i andra länder.

Även Mac sajter tycker att nu börjar de bli väl så dyrt. Visst Apple är ett premiummärke men jag tror statusen iPhones hade för en 4, 5 år sen trots allt är förbi:
    Vad hände? Apple pris-smockar Sverige med nya Iphone

Men man får väl se hur det går. Många i min bekantskapskrets är inte iPhone fans som sådana utan de har fått dem som arbetstelefoner. Där är väl Apples styrka de har ett starkt grepp om företag, myndigheter etc..

19. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Där jag bor (Göteborg) funkar 3 kanon, har haft 3 i omgångar genom åren och aldrig varit missnöjd. Förutom att 3 har de i särklass mest irriterande säljarna, att gå in på en 3-butik är typ som att gå på bazar i Egypten. Hehe

alexelrey and Gustav Karlsson like this.
  20. Skinnbanjo

Skinnbanjo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Japp, det är iphone och inget annat som gäller på företaget. Antagligen för att Apple har bäst MDM och rejäla marginaler som de kan justera ner när de känner för att ge konkurrensmässiga priser. Skulle aldrig i livet köpa en för fullpris med egna pengar. :money:

Thread Status:
Not open for further replies.