Vi börjar nå "peak smartphone". Det såldes
1,4 miljarder smartphones 2016, 1,5 miljarder 2017. Tillväxten har avstannat; i princip alla i väst har en smartphone. Visst finns det tillväxtregioner, men det går betydligt långsammare än tidigare.
Apple sålde ca 220 miljoner telefoner under 2017. Gissningsvis är de rätt nöjda med den siffran. De kan välja att sälja mer om de sänker priserna, men frågan är om det är en lyckad strategi.
Tillverkare som Oppo gör ungefär USD 14 i vinst per såld telefon,
Xiaomi gör runt USD 2 per såld enhet. Apple gjorde runt USD 155 per såld enhet 2017. För att nå samma vinstmarginal som Apple behöver Xiaomi alltså sälja 77x fler telefoner.
De gamla jättarna har ställt om då de inte vill vara med i lågprisracet/inser att de inte kan överleva på så låga marginaler, men de har inte heller samma lojala kundbas som Apple har.
Sedan finns det så klart en gräns någonstans, men finns det ~200 miljoner människor som är villiga att spendera 10k+ på en telefon är det nog en bättre strategi att inrikta sig på dessa än att försöka nå så höga marknadsandelar som möjligt.
Xiaomi själva menar att de inte kan överleva på sin hårdvara, och kommer därför försöka ställa om till att i f
örsta hand bli ett tjänstbaserat bolag som lever på mjukvara.
Click to expand...