Diskussion: Apple-eventet "What's next" - nya iPhone (12/9)

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av bernard, 12 september 2018.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det som underlättar priset lite är att jag nu för tiden bara byter varannat år, typ.

Om den räcker dubbelt så länge så kan den faktiskt kosta mer.

Dessutom får man tillbaka en rejäl slant i andrahand

Självklart tycker jag det är svindyrt också [emoji13]

2. Droid96

Droid96 Guest

iPhone är den mest prisvärda mobilen fortfarande om man räknar på livslängd. Det är ju dock sällan ett argument för oss som lider av mobilbytarsjukan, förutom att andrahandsvärdet på en Xs Max lär vara bra.

3. pacmeyer

pacmeyer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Ja det där tänker man inte på så ofta, inte jag i alla fall som oftast bytt telefon varje månad typ. Men ska man investera för att ha en telefon 2-3 år är iPhone nog ”billigare” i längden. Kanske inte för 18.4K men de billigare modellerna i alla fall. Du får ju tillbaks säkert över halva nypriset trots att den är 2 år gammal sen. Man får ju för tusan ett par tusen för en ip7+ med sprucken skärm!
    Bästa dealen är nog egentligen att avvakta nån månad efter release och sen köpa en oöppnad på blocket (om man vågar). Det är väl som med nya bilar, bättre låta nån annan ta nyprissmällen och sen köpa bilen när den gått 1000 mil
    Men oavsett så tycker jag att prissättningen börjar barka iväg även för att vara Apple. Det kan inte vara hållbart för dem i längden??

4. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Hade jag varit utan familj (som alla vill ha en iphone) hade jag inte direkt haft problem med en telefon för runt 10k. Men snart kommer det inte finnas några ”billiga” iPhones att köpa. Om en hel familj ska uppgradera idag blir det väldigt mycket pengar.

Inte lätt att motivera att ens tonårsbarn ska ha förra eller äldre version, speciellt inte när farsan ska ha den senaste :)

Last edited: 16 september 2018
    Englund81, Kristy, easycure1974 och 1 annan gillar detta.
  5. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Det problemet känner jag igen. Tre ungar som inte fattar varför de ska få ha kvar sina gamla lurar när farsan köper en Xs Max :)

mange76 gillar detta.
  6. Droid96

Droid96 Guest

Vi får hoppas att Apple fortsätter sälja gamla modeller till låga priser. I skrivande stund får man en iPhone 6 för 3688:- på Netonnet med full garanti. Detta är nya enheter som Apple producerar just för att kunna erbjuda en billigare telefon. Om två år kanske det är en iPhone 7 som du får för det priset.

Duger fint för ungarna, de behöver inte det senaste.

Puttesson gillar detta.
  7. tswfootball

tswfootball Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    530
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Känns ändå sjukt mycket för en 4 år gammal telefon.
    Även Apple kommer väll sluta skicka uppdateringar till den snart(om de inte redan gjort det?)

jnsson och Ara gillar detta.
  8. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    iOS 12 som kommer nu den 17 september har stöd för iPhone 5s och nyare. Det är ändå en fem år gammal telefon, som kommer få uppdateringar i ungefär ett år till. Kan tänka mig att iPhone 6 får uppdateringar i ungefär två år till iOS 12 + iOS 13.

Kristy och tswfootball gillar detta.
  9. Droid96

Droid96 Guest

Onej, den får säkert iOS 13 också. Alla telefoner från och med 5S får iOS 12. Apple är helt suveräna och totalt oöverträffade på livslängd.

Kristy gillar detta.
  10. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Nu är ju inte uppdateringar det samma som livslängd och det är ju välkänt att Apple sänker prestandan vid uppdateringar på äldre modeller

Det är heller inte så att äldre iphone modeller får allt i uppdateringarna som nyare modeller får.

Last edited: 17 september 2018
  11. Droid96

Droid96 Guest

Det är så fel det kan bli. iOS 12 gör gamla mobiler snabbare.

12. Ara

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Apple har själva erkänt att de medvetet sänkt prestandan i flera modeller. Detta är välkänt.

Oceanic gillar detta.
  13. Droid96

Droid96 Guest

Det är gammal information. Det stämmer att Apple la in en nerklockningsfunktion i iOS 9 för telefoner vars batterier inte längre levererade tillräckligt med ström för maximal prestanda. Efter det har de erbjudit sina kunder att byta batteri för halva priset vilket återställer prestandan till normal nivå. I och med iOS 12 satsar de extra mycket på att gamla modeller ska prestera bättre och det funkar verkligen. Installerade det på min fyra år gamla 6 Plus för några dagar sedan och den känns nästan lika snabb som min iPhone X. Grymt imponerande.

Kristy och Honda gillar detta.
  14. Ara

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Det är möjligt att Apple blivit bättre men historien är inte imponerande på något sätt. Många har upplevt kraftigt försämrad prestanda när de uppdaterat sina gamla iphone.

Oceanic gillar detta.
  15. Droid96

Droid96 Guest

Att mobiler blir långsammare när de får ny och mer avancerad mjukvara är knappast unikt för iPhones. Det drabbar alla telefoner och tillverkare.

Jag har ägt iPhone sedan första modellen släpptes i Sverige (3G) och med undantag för iOS 11 som var en problematisk release så har jag inte haft några problem med långsam prestanda efter uppdatering. iPhone 6 Plus har jag haft sen den var ny och den har aldrig varit direkt långsam, även om jag märkte att den blev lite segare med tiden. Batteribyte gav den nytt liv och prestanda utan att jag rörde mjukvaran, dvs det var inte tal om "att göra telefonen långsammare för att sälja nya" utan en nerklockning för att bibehålla stabiliteten i enheten i takt med att batteriet åldras. Inget företag är så korkat att de gör sina produkter sämre för att försöka sälja nya. Det säger sig självt att man säljer mer om man har nöjda kunder än missnöjda.

Apples sätt att hantera "batteriskandalen" är förtroendegivande tycker jag. Transparens mot kunderna genom att direkt erkänna att det förekommer en nerklockning och en teknisk förklaring varför. Ny funktion för att se batterihälsa och halva priset på byte. Kan inte hanteras mycket proffsigare tycker jag.

16. Ara

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Jag vill bara ge en mer nyanserad bild än din beskrivning där det är suveränt och helt fantastiskt.

17. Droid96

Droid96 Guest

Din "nyanserade bild" är ju inte ens baserad på egna erfarenheter (som det mesta du skriver om här på forumet). Men visst har det funnits problematik, konstigt vore det väl annars. Det relevanta tycker jag är hur en tillverkare hanterar problem som dyker upp, inte att de är felfria.

18. Ara

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Mina erfarenheter är inte intressanta i sammanhanget, jag är bara en person. Det intressanta är vad den stora massan upplever.

Du skrev tidigare att det var suveränt och nu säger du att de inte är felfria. Bra, då har vi nyanserat bilden.

Oceanic gillar detta.
  19. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4.328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    transparenta skulle inte jag vilja kalla det utan de blev mer eller mer tvingade att lägga kortet på bordet när dom blivit ertappade med byxorna nere.
    Så att försvara Apples historia gällande uppdateringar som. Marknadsförrts som att öka prestandan men istället sänker den medvetet det under många många år är för mig svårt att förlåta. De är sjukt skamligt. Många blev tvugna att köpa ny telefon pga hur sega telefonerna blev efter uppdateringarna hade varit billigare att byta batteri. Tror de flesta hade valt att byta batteri och få snabb mjukvara istället för nedklockad processor i smyg.

Kristy, Skinnbanjo, inact_0036 och 2 andra gillar detta.
  20. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Personligen har jag haft väldigt mycket problem med mina iphones och apple produkter. Vad vill jag ha sagt ned det? Jo, att ingenting är perfekt. Iphones är grymt jävla amazing, android är helt jävla amazing. And that is fact. [emoji1][emoji1][emoji1]

tswfootball och Ara gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.