Diskussion: Apple-eventet "What's next" - nya iPhone (12/9)

Discussion in 'Apple Allmänt' started by bernard, Sep 12, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nimren

nimren Senior Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Håller med, har sett otaliga hyllningar mot just Apple och dess produkter från the Verge. Skönt att se att dom sågar Apple nån gång.

2. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Men dom sågade den ju inte... Det var bara att kameran kanske inte levde upp till hypen.

Jag avbokade för övrigt min XS, kan bara inte försvara bytet från X till XS. Får suga på karamellen ett tag till, kanske blir det en Max sen?

paulreedsmith likes this.
  3. nimren

nimren Senior Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Ser ingen ide att byta från X till XS, är väl knappt nån skillnad? Bättre vänta till nästa år då så du får en ny generation iPhone istället för en mellan-iphone som nu.

4. Kalven

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Alltid kul att byta telefon, det kan nog de första medlemmar på Swedroid skriva under på! Blir nog en OnePlus 6T eller Pixel 3 nu istället.

gneken likes this.
  5. HenrikLundqvist

HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Yes, i deras podcast hyllar de Pixel 2 XL och dess kamera jämt & ständigt (med all rätt iofs).

6. Kalven

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ja absolut att kameran hyllas, men i övrigt är de otroligt förtjusta i Apple. Därav smeknamnet iVerge antar jag.

jnsson likes this.
  7. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Låter vettigt. Kommer nog behålla min S8. Vet verkligen inte hur jag ska klara mig utan Samsung pay, truecaller, storleken, USB-C.

8. Droid96

Droid96 Guest

Hans Pixel 2-bilder är tagna med det mest aggressiva HDR-läget som jag tycker ser helt onaturligt ut (föredrar mittenläget på Pixel). iPhone Xs presterar mer realistiska bilder med färre artefakter (förutom smoothing som är mindre på Pixeln) i samtliga av hans testbilder och det är glädjande att se hur mycket bättre mörkeregenskaperna har blivit.

Om en reviewer säger att hen gillar lite mer onaturliga bilder (som han säger) så vet man ju direkt att det är tycke och smak som avgör.

9. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

En hel del kan man ju objektivt säga vad som ger bäst bildkvalitet, men det är också så att i slutändan så handlar det mycket om hur man vill att det ska se ut. Det finns exempelvis tydlig skillnad på asiatisk, europeisk och amerikansk uppfattning om hur bilder ska se ut om man generaliserar. Så att fastslå med absolut säkerhet vad som är bäst går givetvis inte.

Honda likes this.
  10. Droid96

Droid96 Guest

Ja, det är basics.

Den stora vattendelaren är om man gillar överdrivna bilder med kraftig HDR eller om man föredrar mer korrekt återgivning.

Trenden just nu är det förstnämnda och ska man få fina betyg av reviewers (överlag) ska man producera bilder i stil med P20 Pro eller Pixel 2 med det extrema HDR-läget.

Jag personligen tycker att såna bilder ser fejk ut. Man ser verkligen hur de olika exponeringarna slagits ihop med ganska slarvig maskning som ger glow i kontrastrika områden (runt byggnader, träd med mera).

Därför tar jag alltid reviews med en nypa salt och bedömer bilderna själv. Ser redan på Vergeklippet att Xs presterar mycket bra.

Ser fram emot fredag.

Kristy, R3b0rn, drewN and 4 others like this.
  11. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Intressant att bilden på hundarna var S9. Min S8 är riktigt bra i de lägena med, så är inte förvånad. iPhone verkar sämre på det. Inte testat X men iPhone 7 och 7 plus tar foton som blir "blown out" (kanske det heter?) när solen ligger på i vissa vinklar.

Har gillat Samsungs stil gällande kameran sen S6 mer än iPhone, så om iPhone blir mer som Samsung så passar det mig.

12. dermike

dermike Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
  13. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja de har mer ögon på sig nu så de lär inte medvetet våh
    Mitt stora problem med kamera reviews är att det sällan tar hänsyn till att de fina olika lägen finns ju vivid colors Eller natural etc om man nu vill ha det. Sedan att tillverkare tenderar att ha vivid som standard är en sak men hade gärna sett att de växlade mellan olika modes i kamera testerna för att ge en mer nyanserad bild av kameran.

Kristy likes this.
  14. Droid96

Droid96 Guest

Kamerajämförelser.

Så bra är kameran i iPhone Xs

Lovande måste jag säga. Äntligen en iPhone som tar bra bilder i mörker (X är absolut sämst på just detta i testet, Oneplus 6 är bättre, Xs näst bäst och Note 9 bäst). X, Xs och OP6 har naturligare färger än Note 9. X/Xs har minst artefakter från HDR och post processing. Oneplus 6-bilderna ser hemska ut med sin överskärpning, precis som det exemplar som jag själv hade och returnerade.

15. Ara

MINA ENHETER

Titta på bilden med cykeln, tältet och skyltfönstret. Oneplus 6 är den kamera som överlägset är bäst på att fräta ut himlen så lite som möjligt i spegelbilden. Dynamiska omfånget ifrån OnePlus 6 är sannerligen imponerande.

Last edited: Sep 19, 2018
  16. Ara

MINA ENHETER

Jag har tittat noga på bilderna tagna i svagt ljus och jag ser inte det du ser. X bilderna är riktigt dåliga, där är vi överens. Men vad gäller Xs vs OnePlus 6 så tycker jag att de är på samma nivå, det är väldigt lika. Note 9 är bäst precis som du skriver.

Last edited: Sep 19, 2018
  17. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Korrekt färgåtergivning ser ganska tråkigt ut. Ser bätte ut med. Överdrivna färger även om tex gräset inte är lika grönt I verkligheten men ja bra balans mellan korrekta färger och lite extra pop är nog vad jag föredrar. Vill man ha bilderna du efterfrågar finns alltid det manuella läget..

Hur som helst jag tycker det blir fånigt när man jämför mobil kameror vad man jämför är ju också olika konfigurationer i mjukvaran blir fånigt att säga att den och den kameran har ner överdrivna färger osv de går ju alltid ställa in sådant Man skulle ju kunna ta en bild sedan konfigurera varje kamera för are we så lila ut som möjligt sedan a/b.

Auto läget kan ju inte ge allt på en gång.

Tycker första gången man öppnar kameran borde de va någon typ av setup guide där man kan välja tex mellan 4 bilder vilket man gillar bäst sedan väljer man då en av bilderna man gillar bäst och då blir det ens "default" läge.

18. Ara

MINA ENHETER

I OnePlus 6 pro-läge så kan man spara sina inställningar så man har de varje gång man vill. Man kan spara flera olika.

19. Droid96

Droid96 Guest

Eller så är det som du själv skrev ett par inlägg upp - det finns inget facit och vi gillar olika. I mitt bildarkiv är dagsljusbilder vanligare än mörkerbilder och den automatiska överskärpning som OP6 gör förstör bilderna för mig. Att andra gillar det har jag inga problem med, men automatiska modifikationer som inte kan återkallas i efterhand är no-go för mig. Postade mina egna jämförelsebilder i OP6-forumet som visade på samma problem.

Men vi kan absolut enas om att OP6 presterar bättre än X i mörker.

Men låt oss inte göra detta till ytterligare en tjafstråd om OP6-kameran. Var inte min mening att trampa någon på tårna. Tack.

Ara, kissidor, Kristy and 1 other person like this.
  20. Crown

Crown Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Där fick man svart på vitt ja, har själv tänkt på att min X är dålig i mörker faktiskt. Minns inte ens att min f.d. 6s plus var så dålig, men den var säkert värre bara att jag glömt...

Hur som helst intressant att det var så stor skillnad på XS, fick nämligen inte uppfattningen att man gjort "så" mycket med kameran i jmf med X.

Thread Status:
Not open for further replies.