Diskussion: Apple sänker sin prognos för 2018 - "Peak iPhone"?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av bernard, 3 jan 2019.

1. Droid96

Droid96 Guest

Man kan köpa något och samtidigt tycka att det är för dyrt. Det finns ingen motsägelse i det. Din IQ är det nog inget fel på.

kissidor och 181wolf gillar detta.
  2. kajsthlm18

kajsthlm18 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Tolkar jag det rätt så har inte försäljningen minskat särskilt mycket utan man når inte den satta prognosen. Marknaden för smartphone är mättad. Större, bättre skärm, bättre kamera är inget som övertalar folk längre. Dessa uppgraderingar har mer eller mindre blivit tråkiga.

Ett exempel är airpods, Apples kanske mest hypade och bäst säljande produkt under 2018? Folk köpte Airpods istället för att uppgradera sin telefon eftersom det först nämnda var mer spännande. Det var en välgenomtänkt produkt med en lösning som gör trådlösa hörlurar mindre besvärliga. Tror version två kommer sälja lika bra eller bättre om de ser till att släppa varianter som passar allas öron :).

Kristy gillar detta.
  3. Slimey

Slimey Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    638
    Får man lov att sticka ut hakan lite och säga att [efters]om det är den minskade iPhone-försäljningen som orsakat vinstfallet så kanske vinsten är på väg att normaliseras lite från absurt höga nivåer?

Apple har nått pristaket för hur mycket man kan ta för en toppmobil 2018 (och några år framöver). Istället för de senaste och dyraste modellerna så väljer en växande majoritet av de som köper ny Iphone äldre modeller, eller avstår helt från köp då deras befintliga iphones fortfarande håller (kanske kostar på den ett nytt batteri).
    Är man inte inlåst i Apple-träsket utan kör Android så har nog chansen att nästa mobil är en Iphone minskat, när man sett vad man får för pengarna på annat håll.
    Vill man behålla sina marknadsandelar så skall man nog lansera en billigare modell nästa år, eller iaf inte höja fortsätta lanseringspriset.

4. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 285
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    De sägs satsa hårdare på Indien med mer tillverkning där framöver:
    Apple will reportedly start assembling its premium iPhone models in India

Kan möjligen tycka att den satsningen borde ha hänt redan för tre år sedan. De har haft en begränsad tillverkning där tidigare men bara äldre modeller. Om de hade gått in för fullt kanske de skulle haft en marknadsandel på säg 10% nu ligger de bara på runt 1% i Indien. Kanske Android nu har blivit för dominant så trenden är svår att vända?
    Men det finns ju en rätt stor medelklass som har råd med iPhones där.

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 341
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kanske, men vad jag tycker mig uppfattat är att i Indien så är de mer prismedvetna, så jag tror Apple behöver sänka priserna i Indien ifall de ska få fart o sälja där

6. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Är en del i Indien i jobb (är ingenjör). Där har Apple uppförsbacke! Såg nästan bara OnePlus, Xiaomi och Motorola när jag var där. Jag blev retad för min iPhone där hehe. Däremot såg jag några iPhones på Mall of India i Delhi, där var det ganska många rika människor (kvinnor främst) som körde Range Rovers eller Landcruisers osv.

Edit: Alla kör ju två sim-kort där också eftersom dom har data på separat abonnemang.

Johnh3 gillar detta.
  7. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 285
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Precis. De har vad jag förstår väldigt höga import skatter på mobiler där. Så lokal tillverkning eller montering är ett sätt att komma undan det. Nu ska ju visserligen Apple göra det men väl så sent.

8. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 341
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det också. Sedan är det ett krav (nåja nästa för alla iallafall vad jag förstått) att ha stöd för dubbla SIM-kort

9. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 285
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    De har väl riktigt dual sim i Kina modellerna. I vart fall på de senaste modellerna.
    I Europa och USA är det e-sim+ett vanligt sim kort plats.
    Så den saken borde inte vara nåt problem för Indien om det gick att göra för Kina.

10. M203

M203 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    267

MINA ENHETER

Tror prissättningen är ett stort problem. Peak iphone är inte omöjligt. Har både iphone (jobbet) och android (privat) och för mig skulle det vara omöjligt att köra iphone privat. Känns så otroligt begränsad. Men det är ju en egen reflektion, i stort tror jag det är priset.

I övrigt är det intressant att se hur akterseglade Apple är gällande röstassistenter. Amazon och Google öser ut sina i bundles. Home hub och två mini i USA för inga pengar alls. Andra delar av Apple går bra, men utan Jobs verkar det i stort ha stannat av.

11. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 341
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jo, kina modellen, men vad jag förstått ska den inte säljas i Indien utan bara i Kina

12. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 285
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Kan också tycka att det kanske är dags för Apple att vara mer aktiv med sin stora kassakista. Möjligen investera/köpa företag m.m.. för att minska sitt beroende av mobilerna som Paul Thurrott och Brad Sams är inne på:

View: https://www.youtube.com/watch?v=MEHzvR6BRRU

13. nimren

nimren Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    937
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Jag har varit "fanboy" eller vad man ska kalla det sedan iPhone 3GS och har sen dess bytt vartannat år och har då haft S-modellen. Ägt Air och Pro i Mac och ett antal iPads och har nu iPad pro (inte senaste böjda versionen). Efter iphone 7 så köpte jag aldrig iPhone 8 eller X. iPhone X ville jag inte ha då jag inte gillade face-id grejen då jag gillar faktiskt fingeravläsare och dels för att den blev förbannat dyr! Jag köpte mig istället Samsung S9+ som jag hade från September tills nyligen. Priserna på iphone XS går ju inte ens att rättfärdiga, inte ens med ett abonnemang. Jag kan som max ge 9.000 för en telefon, kan även tänka mig att sträcka mig till 10.000 men thats it. Jag tror folk börjar inse att det är alldeles för sjuka priser på nya iphones + att om man inte bryr sig vad för OS man har så kan man hitta mycket bättre telefoner prestandamässigt för halva priset mot vad en iPhone XS (max) kostar idag. Glappet mellan telefoner börjar bli mindre och mindre och OnePlus är ett bra bevis på det. Jag tror att många iPhoneägare börjar inse detta och därav märks det i antal sålda produkter. Detta är bra, det kan nog vara en väckarklocka för dom.

Nu kan man hitta oöppnade XS Max, 256 för dryga 10.000 på blocket (hur jag köpte min, android gick inte längre).

Last edited: 3 jan 2019
  14. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Problemet är att aktieägarna förväntar sig avkastning på de pengar som ligger i Apple. Apple ger en rätt blygsam utdelning; merparten av pengarna kommer från vinst på att aktien stiger: Apples vd passar fråga om höjd utdelning

Uteblir försäljningen och ökar inte intäkterna minskar aktieägarnas intresse så länge Apple inte kompenserar genom att utöka utdelningarna.

Om Apple sänker priserna på telefonerna eller säljer mindre, exempelvis för att tänka mer hållbart, kommer aktieägarna dra öronen åt sig. I alla fall om det betyder mindre vinst.

Indiens medelklass är fortfarande liten jämfört med Kinas. Medelklassen i Indien också fattigare än medelklassen i Kina: India’s missing middle class

(Medelklass är oftast ett relativt begrepp, så det är lite knepigt att tala om den i allmänhet).

Indien är så klart en tillväxtmarknad, men har fortfarande mycket långt att gå. Det går naturligtvis att sälja dyra telefoner i Indien också, men det blir inte i närheten av volymerna man kan sälja i Kina för närvarande. Dessutom tillämpar Apple inte någon regional prissättning i nämnvärd utsträckning, så man behöver kunna sälja till på samma pris som på hemmamarknaden. Dvs jämfört med tex Xiaomi som har en lite annorlunda modell med större skillnad mellan olika regioner i sin prissättning.

Det är Xiaomi och HMD som plockar andelar i Indien just nu, och det är inte på flaggskeppen med hög marginal. Apple lever i stor utsträckning på vinstmarginalen man har på telefonerna (60% av intäkerna kommer från iPhone-försäljningen), så den kommer Apple nog inte vara villiga att kompromissa med genom att förändra affärsmodellen / sälja större volymer av en enklare produkt.

OnePlus går också bra i Indien (tror jag, mycket på deras Twitter handlar om Indien), men det är för en aktör som på global basis säljer en miljon telefoner om året. Det är så få enheter att det nästan hamnar inom felmarginalen för Apples del, som ju under 2018 sålde uppåt 220 miljoner enheter.

Xiaomi sålde som exempel under sina första tre månader 700 000 Pocophone F1 i Indien: Xiaomi sells 700k Pocophone F1s in a little over three months.

Det är inte så mycket för ett land på 1,4 miljarder innevånare, och då var ju priset i Indien mycket konkurrenskraftigt också.

Last edited: 3 jan 2019
    eastbound, Kristy, Droid96 och 1 annan gillar detta.
  15. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 341
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    @bernard@bernard Det var inte ett litet dropp på Apple kursen
    Screenshot_20190103-225433.jpg

16. Droid96

Droid96 Guest

Tänk på att y-axeln börjar på 140 och inte 0, men ja, raset är kännbart. Väldigt bra köpläge på Apple-aktier just nu.

Vilken telefon skulle det vara?

Kristy gillar detta.
  17. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 341
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jo men med tanke på att den öppnade på 143 idag, men stängde igår på 157 så är det ett rejält dropp ändå :)

18. Droid96

Droid96 Guest

Ja. Är glad att jag inte håller på med aktier längre.

19. nimren

nimren Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    937
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Oneplus 6 tex.

20. Droid96

Droid96 Guest

Där ser man. Jag väljer att inte ta den diskussionen för det är off-topic :-)