Diskussion: Apple sänker sin prognos för 2018 - "Peak iPhone"?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av bernard, 3 jan 2019.

1. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 301
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den här biten var rätt intressant ur länk #2:

Med 45 miljoner telefoner per kvartal blir slutsiffran 180 miljoner enheter.

Det verkar vara främst iPhone XS Max som drar ned prognosen en aning. Frågan är om det är storleken på telefonen eller priset som gör att man inte når den nivå man planerat på just den modellen.

Last edited: 4 jan 2019
    katho gillar detta.
  3. nimren

nimren Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    937
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Dock pratar jag om att ifall man inte bryr sig om vilket OS man kör så är oneplus en riktigt bra kanditat till mer än dubbelt så billigare än 256Gb jämfört med en 256gb iphone xs max. Sen har man olika preferenser på OS så klart och köper efter det. Jag testade android i 4 månader och det gick inte så idag kör jag xs max. Brorsan har kört oneplus 6 länge nu och den är förbannat snabb.

4. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

XS Max mest, men samtliga nya enheter, XR/XS/XS Max är min tolkning.

2017 snittade Apple 53 miljoner enheter/kvartal.
    Q1: 50,8
    Q2: 38,5
    Q3: 46,7
    Q4: 77,3
    Totalt: 213,3

2016 snittade man 53,85 miljoner enheter/kvartal.
    Q1: 51,2
    Q2: 40,4
    Q3: 45,5
    Q4: 78,3
    Totalt 215,4

bernard gillar detta.
  5. kajsthlm18

kajsthlm18 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Jag tror inte många kommer att lämna IPhone på närtid, många som investerat i ekosystemet och gillar att operativet bara fungerar som det ska utan att anstränga sig. Däremot kommer folk kanske inte uppgradera till en ny telefon varje år som man gjort tidigare pga att det var någon form av status grej att ha den senaste iPhonen. Det finns inget nytt som lockar.

Googlade lite på löner i Indien, hamnar du på ett topp jobb så kan du landa på en årslön på 400k efter några års erfarenhet och det klassas som upper-middleclass och den skaran är inte så stor i Indien. Men även då så lägger man inte ut 1/4 av sin årslön på en telefon, inte ens i västvärlden :D

När jag kollar på Oneplus så försöker de skapa en status symbol som iphone i Indien genom att betala kändisar att använda sin telefon i offentliga miljöer och det i kombination med priset gör att telefonen går bra där tror jag..

Apple som har mer eller mindre samma pris på luren globalt kommer det kommer nog bli svårt att ta marknadsandelar i Indien på ett bra tag. När det kommer till iphone så är det flaggskeppet som gäller, man köper helt enkelt inte den billigare modellen när man kan få ett flaggskep hos Android för samma pris dvs om man inte redan är van vid iOS och har ett fungerande ekosystem.

Kristy och bernard gillar detta.
  6. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Så är det nog. Just för Indien är det viktigt att få lokal tillverkning pga deras protektionistiska regelverk. Inte för att iPhone blir billigare i sig. Men den blir inte orimligt dyr genom att det är fördelar med tillverkning där så man slipper extra onödiga påslag så en iPhone XS som nu går på 25.000 kronor kanske kan säljas för 12.000 kr istället. Alla HMD Global/Nokias mobiler tillverkas inom Indien av den anledningen också.

Inte ens överklassen tror jag vill betala 25.000 kr för en mobil.

Sen tycker jag att Apples inbytesprogram inte är helt optimalt heller. Du får fullt inbytespris om du byter in en helt felfri iPhone 7 exempelvis. Men minsta repa så får du naturligtvis mindre för enheten. Men om man har en iPhone 7 i nyskick varför alls byta in den mot en XR? Dessutom lockar du bara de redan frälsta och inte så många Android användare på det sättet. Eftersom inbytesprogrammet endast gäller iPhone.

De borde ha prissatt XR på runt 600 till 650 dollar på en gång istället, då tror jag den som annars hade köpt en Android enhet åtminstone funderat ett extra varv om man ska testa iOS. Men skulle Apple göra det nu så blir väl de som har köpt en XR tidigare sura å andra sidan..

kajsthlm18, Kristy och bernard gillar detta.
  7. fontis

fontis Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Prissätttningen är självklart ett stort problem, tror nog att Tim Cook inte nämnet det officiellt utåt eftersom det hade varit ett svaghetstecken samt påverkat aktiepriserna ännu mer.

Ser man till telefonerna så.. det har inte varit så mycket innovation sedan 6S egentligen. Och det är svårt att motivera en uppgradering. Hade en 6S som pajade och tänkte köpa årets modeller men priserna vs det man får ut av det kändes helt... absurt. Blev en äldre modell istället, som bibehåller funktioner jag är ute efter utan att kompromissa för mycket.

Förstår inte deras produktlansering heller. Apple har gått "lite för långt" i sin markup, men om man känner dem och deras M.O. rätt så kommer dem knappast sänka. Blir väl som pre-Steve Jobs eran igen, fram till nästa Steve Jobs dyker upp och fixar företaget.

8. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

iPhone 7 och 8 nu bannade i tyskland. Inte så goda nyheter för Apple.

9. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

De säljs för tillfället inte hos Apple-Stores i Tyskland, går och köpa i övriga butiker dock.

10. Droid96

Droid96 Guest

Det beror på hur domstolen dömer i patenttvisten. Apples case är starkare än Qualcomms tycker jag, och ser man på tidigare domar är nog chansen/risken (beroende på om du är Apple eller Qualcomm) ganska stor att Apple vinner och får de 1,6 miljarder dollar som Qualcomm fått panta för att få till säljstoppet.

Många analytiker tolkar detta som ett desperat agerande av Qualcomm till följd av att de inte längre får samma ordermängd från Apple. Det kan tyvärr slå ganska hårt mot Android-marknaden om Qualcomm får ekonomiska trångmål pga detta.

11. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dock så ska de slutas säljas i övriga butiker också enligt domen men än så länge går det o köpa i andra butiker, frågan är hur länge. Apple pulls iPhone 7 and 8 from store shelves in Germany, thanks to Qualcomm
    "The ban also forces Apple to pull the infringing iPhone models from third-party German stores.
    However, this is a huge undertaking and, as one would expect, the iPhone models in question are still available at plenty of German retailers both online and physical."

12. Droid96

Droid96 Guest

Observera att det inte är någon dom än dock, det är en aktiv tvist som vi inte sett utgången på än.

13. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag skulle kalla det en dom, så som det är skrivet här "Towards the end of December, a German court determined that Apple infringed on chipset-maker Qualcomm’s intellectual property for power savings in smartphones. In response to this, the District Court of Munich ordered Apple to pull iPhone 7 and iPhone 8 models from its store shelves in Germany."

14. Droid96

Droid96 Guest

Ärendet är överklagat så det kan lika gärna sluta med att telefonerna får säljas igen.

Ganska komiskt hela grejen. Apple har ju betalat för tekniken för strömbesparing som används, men en liten formalitet gör att licensavtalet är ogiltigt och därför kan Qualcomm stämma Apple för patentintrång.

Undra hur många på Apple/Qualcomm som sitter och letar efter såna här fel dagarna i ända för att kunna göra en stämning. Ganska patetiskt att lägga tid på sånt. Apple och Qualcomm borde försöka lista ut hur de ska väcka liv i en sömnig bransch istället.

Kristy gillar detta.
  15. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, det är jag inte förvånad över. Det är dock fortfarande en dom (som du sa att det inte var) som dock blivit överklagad, men så länge är den bannlyst

eastbound och katho gillar detta.
  16. Droid96

Droid96 Guest

Japp, det stämmer. Fel uttryckt av mig. Menar att den inte vunnit laga kraft än och tvisten är pågående. Det ännu inte är avgjort om detta faktiskt är ett intrång eller inte.

Men de hittar nog nya saker att tvista om. Tyskland är ett bra land att driva patenttvister. Se bara på historien om Håkan Lans.

Last edited by a moderator: 5 jan 2019
  17. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Jag tror Qualcomm kan tjäna på det här kortsiktigt. Men på lång sikt tror jag företag om möjligt undviker att ha att göra med en firma som stämmer allt och alla hela tiden som en affärsidé.
    Apple tror jag går "all in" för Intel istället eller gör helt egna processorer i slutändan. Ungefär på samma sätt som Huawei eller Samsung.

Egentligen ser jag inga fel med Apples produktutbud eller tjänster. Men Tim Cooks utspel verkar inte ha lugnat analytiker. Han var väl delvis inne lite på det själv som att telefonoperatörer är mindre benägna att subventionera mobiler som förr om åren. Så då är vi tillbaka lite till utgångspunkten att iPhone börjar bli för dyra för flertalet konsumenter:

View: https://www.youtube.com/watch?v=PSYBtoTcxTY

Kristy och katho gillar detta.
  18. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Naturligtvis inte eftersom han inte sa hur Apple ska fixa problemet man satt sig i. Som varit välkänt..

19. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Det många här bortser ifrån när det gäller Apple är andrahandsvärdet.

Köp en toppandroid för 9000:- så för du 4000:- efter ett år och nästan ingenting efter två år.

Köper du en Apple för 12000:- så får du kanske 8000:- efter ett år och 4000-6000:- efter två år.

Dvs det kan bli billigare med en Apple-lur trots prislappen!

Senaste Ipaden jag köpte kostade 7300:- och jag fick 5000:- för den efter 1,5 år.

Fille84, Timpppa, galaxy81 och 3 andra gillar detta.
  20. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Har nog aldrig sålt en telefon som jag använt så...

eastbound, Haru och katho gillar detta.