Diskussion: Apple sänker sin prognos för 2018 - "Peak iPhone"?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av bernard, 3 januari 2019.

1. nimren

nimren Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    937
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Jag hade aldrig kunnat ge över 10k för en mobil, för mig är det helt sjuka pengar. Lyckligtvis kunde jag köpa mig en sprillans ny XS max för 10k som är 256GB. Hade Samsung S9+ innan som jag gav 8k något för och fick den såld för 7, vilket jag tyckte var ett överpris att sälja men jag klagar inte.

bernard gillar detta.
  2. Ompan

Ompan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    644

MINA ENHETER

Det har historiskt sett berott på att iphone inte sjunkit i pris vilket innebär att de som inte vill betala fullt pris lär leta efter begagnat. Däremot har vi i år sett att även Apple har fått sänka priserna lite vilket självklart kommer att påverka andrahandsmarknaden.

3. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Blev bara lite nyfiken, hur fick du till det priset för en xs max med 256gb?

4. Droid96

Droid96 Guest

Begagnad

5. kajsthlm18

kajsthlm18 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Apple har alltid haft bra andrahandsvärde och de som köper deras produkter för överpriser vet att varan inte kommer att köpas av någon annan för lägre pris. Så där har iaf Apple lyckats motivera det dyrare priset jämfört med t.ex Samsung.

Om man är som du som använder produkt hela denna livslängd behöver inte tänka på det men jag tror att många ändå byter telefon efter 1-2 år och då är det ändå bra att ha bra andrahandsvärde än att låta luren ligga hemma.

Jag minns när Expert gick i konkurs och de sålde ut alla Apple prylar i butiken, innan man kom in i butiken så köpte Apple upp alla deras varor för att de inte ville att deras varor säljas ut för billigt.

6. nimren

Mottagna gillanden:
    937
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Nej den var fortfarande i obruten förpackning. Men det är en annan femma. Klagar dock inte :)

7. nimren

Mottagna gillanden:
    937
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Du skriver till 15 pers som säljer obrutna iPhones i förpackning och ställer dom mot varandra och tar den som kan gå ner mest i pris.

8. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4.346

MINA ENHETER

Men hur hjälper det Apple och vinstvarningen?

9. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Sprillans ny skrev han förvisso!?

10. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Då förstår jag.

11. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Inte ett dugg men förklaring till varför man kan byta iPhone ofta trots att de är dyra.

12. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.301
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det blir intressant att se hur Apple agerar under 2019. Eftersom en så stor andel av omsättning såväl som vinst härrör från iPhone-försäljningen och man i väst verkar ha nått taket för vad som går att sälja, så återstår ju antingen att erövra Kina och Indien, eller utöka med någon ny kassako. Bevisligen går det trögt i Kina.

Att höja priset ytterligare får ses som svårt, speciellt som högkonjunkturen börjat svalna. Att sänka priserna är också svårt då vinsterna bland tillverkare som säljer enklare telefoner är mikroskopiska i jämförelse med Apples vinstmarginal. Det finns förmodligen inte så mycket att hämta om det är vinst man är ute efter genom att sänka priserna. En större marknadsandel bryr sig nog inte Apple om om det sker på bekostnad av vinstmarginalen.

Bara ett exempel på skillnaden: Xiaomi can’t beat Apple in India even after selling 10 times more phones

Är det någon utöver Samsung och Huawei som för närvarande gör större pengar på smartphoneförsäljningen? Kinesernas marginaler är minst sagt blygsamma - Xiaomi verkar ha runt 6%. Huawei har säkert större marginaler på flaggskeppen förstås.

Vad utöver iPhone kan Apple tjäna pengar på de närmaste åren om iPhone-försäljningen förblir oförändrad? Till skillnad från Amazon, Google, Microsoft m.fl. är Apple väl för närvarande rätt begränsade till:

*iPhone & iPad
    *Mac-datorerna
    *Apple TV
    *Wearables
    *iTunes / App Store (vilket ju är tätt knutet till hårdvaran - få betalar för Apple-tjänster som inte har Apple-hårdvara)

Last edited: 5 januari 2019
    Droid96 och Kristy gillar detta.
  13. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

14. bernard

Mottagna gillanden:
    47.301
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Under Q4 2018 drog de in 10 miljarder på tjänsterna vs 37 miljarder USD på telefonerna:
    While iPhone sales remain stagnant, Apple services hit $10 billion in revenue

Jag tror de kommer behöva se sig om efter nya intäktsströmmar eftersom spenden på deras tjänster är knuten till deras hårdvara (i motsats till exempelvis Google, där många fler aktörer är inblandade med en större bredd på hårdvaran). Det har till exempel länge talats om att Apple kan komma att bli en utmanare till Tesla.

Last edited: 5 januari 2019
    Kristy gillar detta.
  15. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Fjärde kvartalet omsatte de 600 miljarder kronor vilket är en uppgång på 20% mot året innan och de hade en vinstmarginal på runt 37%.
    Det är inte direkt så att Apple håller på att dö.

Apple music finns nu även i din Android så deras tjänster med god marginal kanske sprider sig.

Apple TV är på snabb uppgång också, fler och fler streamingbolag sätter den som hårdvara, tex Canal + (inte svenska canal digital även om de råkar ha en app till den)

16. bernard

Mottagna gillanden:
    47.301
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, Apple har så mycket pengar att de kan driva verksamheten i tio års tid utan att göra en krona i vinst. De har ~300 miljarder dollar i kassan och behöver 20-30 miljarder dollar årligen för att driva verksamheten. Ingen har påstått att Apple är på väg att dö.

De kan för all del ligga kvar på 215 miljoner sålda iPhones om året och nöja sig med det så länge det går, men jag tror knappast att de kommer sitta still i båten. Frågan är därför vad de kan tänkas hitta på för att fortsatt öka vinsten.

Amazon som började med e-handel har blivit en molnjätte och Google har ju som bekant blivit till Alphabet som sysslar med allt möjligen (även om lejonparten av vinsten precis som för Apples del fortfarande kommer från kärnverksamheten).

Kristy och katho gillar detta.
  17. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4.346

MINA ENHETER

Tjänster, tjänster och åter tjänster. Frågan är bara vilka tjänster. Cook sa inte ett knyst om det, men det funderas nog febrilt på det just nu för nästa tillfälle när man måste kommunicera. Att skylla på Kina och batteriutbyten var, ja, pinsamt.

18. bernard

Mottagna gillanden:
    47.301
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, visst. Man har en stor användarbas, men så länge man endast erbjuder tjänster knutna till ett eget ekosystem kan man ju inte växa mer än vad hårdvaruförsäljningen tillåter.

En person som inte äger en iPhone eller en Mac betalar inte för iCloud (i alla fall inte i dagsläget).

En person som äger en iPhone kan däremot mycket väl betala för Google Drive/One, Dropbox, Onedrive etc.

eastbound, Kristy och jnsson gillar detta.
  19. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Problemet de har med iPhone är för högt pris och Kina, de har dock 73% av marknaden i Kina för telefoner över 600 dollar men har tappat stort då det segmentet minskar kraftigt.
    Jag tror att nästa års modeller är billigare.
    Sedan har de saknat dual-sim vilket de nu har i Kina (inte e-sim som här), det är viktigt i fler länder men det finns endast på Apples dyrare lurar, det måste de lösa på de billigare.

20. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Nej men Apple Music finns för android exempelvis.