Det blir intressant att se hur Apple agerar under 2019. Eftersom en så stor andel av omsättning såväl som vinst härrör från iPhone-försäljningen och man i väst verkar ha nått taket för vad som går att sälja, så återstår ju antingen att erövra Kina och Indien, eller utöka med någon ny kassako. Bevisligen går det trögt i Kina.
Att höja priset ytterligare får ses som svårt, speciellt som högkonjunkturen börjat svalna. Att sänka priserna är också svårt då vinsterna bland tillverkare som säljer enklare telefoner är mikroskopiska i jämförelse med Apples vinstmarginal. Det finns förmodligen inte så mycket att hämta om det är vinst man är ute efter genom att sänka priserna. En större marknadsandel bryr sig nog inte Apple om om det sker på bekostnad av vinstmarginalen.
Bara ett exempel på skillnaden: Xiaomi can’t beat Apple in India even after selling 10 times more phones
Är det någon utöver Samsung och Huawei som för närvarande gör större pengar på smartphoneförsäljningen? Kinesernas marginaler är minst sagt blygsamma - Xiaomi verkar ha runt 6%. Huawei har säkert större marginaler på flaggskeppen förstås.
Vad utöver iPhone kan Apple tjäna pengar på de närmaste åren om iPhone-försäljningen förblir oförändrad? Till skillnad från Amazon, Google, Microsoft m.fl. är Apple väl för närvarande rätt begränsade till:
*iPhone & iPad
*Mac-datorerna
*Apple TV
*Wearables
*iTunes / App Store (vilket ju är tätt knutet till hårdvaran - få betalar för Apple-tjänster som inte har Apple-hårdvara)
Last edited: 5 januari 2019
Droid96 och Kristy gillar detta.