Diskussion: Apple sänker sin prognos för 2018 - "Peak iPhone"?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av bernard, 3 jan 2019.

  1. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Det är det som är problemet och som analytiker varnat för sen tidigt 2018 men det verkar inte finnas någon plan, inte som man gått ut med iallafall. Och här är vi nu som Chris Härenstam brukar säga. ;)

    Finns ingen anledning för någon att hoppa på det när Tidal, Spotify samt Google/Youtube Music finns.
     
    eastbound, Kristy och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är sant. Det är ett bra exempel, men Apple var rätt sent ute med den satsningen:

    Apple Music har "bara" 10 miljoner+ installationer enligt Google Play, vilket kan jämföras med:

    YT Music: 100 miljoner+
    Spotify: 100 miljoner+
    Deezer: 100 miljoner+
    Amazon Music: 100 miljoner+
    Tidal: 5 miljoner+


    Intäkterna är nog rätt blygsamma, men visst kan de expandera med fler tjänster på samma sätt. De behöver dock erbjuda något unikt som andra redan etablerade aktörer inte redan gör/vara först med något nytt; annars blir det som med Apple Music tufft att slå sig in på marknader utanför det egna ekosystemet.
     
    eastbound och Kristy gillar detta.
  3. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Den som lever får se, vore tråkigt om Google fick monopol på allt, det är bättre att flera tävlar för att driva utvecklingen.
     
    P.F, Kristy och katho gillar detta.
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Definitivt, och att vilka tjänster som helst kan användas på vilken plattform som helst. :)
    En sida blockar det mesta idag (Apple, se Apple Watch/Apple Pay/Google Pay/Samsung Pay t.ex.), öppna upp!
     
  5. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Blockar bara åt ena hållet, nästan allt finns på Appleplattformen men Apples tjänster finns inte på andra sidan förutom Music då.

    Hade ni velat ha Apples tjänster i Google Play?
    Apple Pay
    Apple itunes filmer
    iCloud
    Osv...

    Jag hade velat ha en Apple Watch som fungerade med android, det kan jag säga direkt. Även filmerna man hyrt och köpt på itunes hade varit bra att kunna använda direkt i Android,
     
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Javisst, jag har fler Apple-enheter än Android-enheter så varför inte. Valfrihet. :)
     
  7. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Jag har nog 8 androidenheter och tre Apple men använder nog apple 90% av tiden.
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Apple bygger produkter, de är ingen tjänsteleverantör som Google. Apple Music är ett undantag eftersom kunder som byter till Android ska få lyssna vidare på sin inköpta musik.

    Apple kommer inte öppna upp för det går inte linje med deras produktfilosofi. Jag personligen tycker att det är rätt strategi. De ska gå all-in på att göra de bästa produkterna (som helhet, inte bara mjuk- eller hårdvara), inget rörigt mishmash. Det finns gott om öppna ekosystem för de som gillar att byta ofta.
     
    Kristy gillar detta.
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Ja då får man sikta in sig på att få in intäkterna på befintlig användarbas. Några idéer på hur det ska gå till? Apple verkar inte veta.
     
    eastbound gillar detta.
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Apple behöver nya typer av produkter. Antingen ge sig in i konkurrensen på ett befintligt område där de inte existerar idag (bilar?). Eller innovera och uppfinna något helt nytt, som de gjorde med iPhone.
     
    Kristy gillar detta.
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Ännu en mättad marknad, jag är skeptisk, men vi får se. :)
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja. Men innovationsförmågan på Apple lyser med sin frånvaro så nåt nytt spännande är nog att hoppas på för mycket.

    Men de är duktiga på produktutveckling så de får gärna ge sig in i nån befintlig bransch för min del. Men vad. Ingen aning.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det händer ändå en del med Apple Watch. Trenden pekar ju mot att vi i högre utsträckning kommer använda wearables på bekostnad av tiden vi spenderar framför telefonen.

    Telefonen kommer förstås fortsatt att förbli en central enhet, men i takt med att wearables blir mer avancerade blir det inte lika viktigt att ha med sig telefonen vid alla tillfällen, eller i alla fall ägna den lika mycket tid.

    En variant på Google Glass som är välfungerande hade varit roligt, utöver fortsatt utveckling av Apple Watch (...men det är så klart givet).

    Det finns nog en del att göra med Apple Watch tex vad gäller biometriska sensorer.
     
    Last edited: 6 jan 2019
    katho och Droid96 gillar detta.
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, Apple Watch är spännande och den medicintekniska utvecklingen av den kommer nog bli viktigare och viktigare framöver.

    EKG-funktionen är ju smått revolutionär.
     
    Kristy gillar detta.
  15. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Så varför inte göra den tillgänglig för ~3 miljarder Android-användare. Måste nog skicka ett mail till Tim. :P
     
    Kristy gillar detta.
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    För att det blir en mindre finslipad produkt då.
     
  17. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Knappast, varför skulle funktionen i Apple Watch försämras med iOS för att den görs tillgänglig på en annan plattform?
    Fungerar Samsung Gear/Garmin/Xiaomi/Fitbit-klockor sämre med Android-enheter för att dessa också fungerar med iOS?

    Protektionism har ju alltid funkat historiskt, eller inte.
     
    eastbound och jnsson gillar detta.
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    En klocka som ska fungera med allt blir inte lika helgjuten som en som är optimerad för ett tight ekosystem, tyvärr.

    Apple vill ju att klockan ska ge samma användarupplevelse oavsett vilken telefon den är kopplad till.
     
    Last edited by a moderator: 6 jan 2019
    Kristy gillar detta.
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Just med klockorna fick Apple ett stort försprång, men även där börjar konkurrenterna knapra in:
    Analysfirma: Apples marknadsandel i smartwatchsegmentet minskar

    Finns modemärken som går hårt in för det området med WearOS som Fossil:
    Smart Watches - Fossil

    Funkar såväl med iPhone som Android. Visst kan jag förstå tankesättet Apple har med sina klockor, men att utesluta en stor grupp android användare kanske inte är en hållbar strategi i det långa loppet.

    Så jag skulle inte bli förvånad om de ändrar sig framöver. Men det får tiden utvisa.
     
  20. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hade kunnat tänka mig att ha en Apple Watch, bara för att det är kul med prylar. Tyvärr tycker jag den är så bedrövligt ful! Fyrkantig med rundade hörn på en klocka? Blä, ser ju ut som en gammal tjocktv. Antar att det är svårt att göra runda skärmar. Kollegan har en Samsung-klocka och den tycker jag är snäppet snyggare. Dock har han väldigt små händer så den ser ut att vara lika stor som en snusdosa typ hehe.