Diskussion: Apple sänker sin prognos för 2018 - "Peak iPhone"?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av bernard, 3 jan 2019.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 276
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Noterar att även Sonys TV-apparater har stöd för Airplay: Sony is adding Apple’s AirPlay 2 and HomeKit to its Android TVs

Precis som vi efterlyste tidigare i tråden verkar Apple redan ha vidtagit åtgärder för att bredda ekosystemet så att det omfattar fler aktörer, vilket förstås gör deras egna produkter mer attraktiva/mindre begränsade.

Frågan är om det är Apple som gått till Sony och Samsung, eller vice versa. Sony, Samsung mf.l. har väl egentligen inget större incitament i att ge stöd för Apple-standarder, speciellt inte om det kostar dem pengar för licenser?

Ett tag ryktades det om att Apple skulle släppa en egen TV, men med tanke på hur många TV-tillverkare som nu verkar ge stöd för Apple-standarder är det väl något man kan lägga på hyllan.

eastbound gillar detta.
  2. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Allt detta kanske resulterar i sänkta priser hos alla. Även om samsung och andra androider redan har ”låga” priser. Ska bli intressant och se releasepriserna på s10 i feb.

Kingson gillar detta.
  3. Droid96

Droid96 Guest

Jag tror att releasepriserna kommer vara oförändrade för att mjölka ur så mycket som möjligt från fans som vill vara först med det senaste sen kommer de arbeta aktivt med kampanjer. Men vi får se.

4. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Blev sugen på att köpa en Samsung när jag såg hur deras nya UI ser ut. Tyckte för första gången att det såg helt ok ut!

5. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    You wish bro!

6. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Självklart :)

7. Droid96

Droid96 Guest

Jag är inte såld, tycker att det är på tok för mycket deadspace i många vyer. Visst vill man ha ett interface som kan hanteras bra med en hand, men om man designar såhär så är det ju bättre med en mindre skärm:

Samsung_One_UI_1.jpg

Men jag ska inte dissa förrän jag testat och eftersom min Note 9 inte ska nånstans så kommer jag garanterat att testa när det släpps skarpt :-)

Oops. Off-topic. Vi kan ju undvika att skapa en subdiskussion om detta här.

Kristy och bernard gillar detta.
  8. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Tycker det är helt rätt att gå för användarvänlighet i exemplet ovan och i andra scenarion där helskärm känns överflödigt och bara bidrar till fingergympa. Du har ju fortfarande tillgång till helskärm för video, spel etc, så jag menar skärmens storlek kommer nog till användning till det mer väsentliga.

eastbound gillar detta.
  9. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Planerade/planerar att fasa ut visa Appleprylar i arsenalen men fick en iPhone XS från jobbet. Trevlig premiumkänsla i telefon men blir lite irriterad att min oneplus 6 med Gcam tar jäkligt mycket bättre bilder än XS som kostar det dubbla. Och dom här stage/ljussättningen som finns i porträttläget är skrattretande illa. Sen verkar det som att wifimottagningen är sämre än på min iPhone 5S... Mjukvaran i porträttläget är ju egentligen skitsamma det är ju bara att skita i att använda det om man inte tycker om det. Men jag räknade inte med att jag skulle vara besviken på wifi/kamerakvalitet dom pengarna. För att återkoppla detta till ämnet så borde ju Apple kanske oroa sig när dom är på väg att tappa en fanboy som mig...

10. Droid96

Droid96 Guest

Det är antingen något fel på din Xs eller så har du annat tycke och smak än mig.

Jag hade en Oneplus 6 för ett år sedan och det är inte en kamera som jag skulle placera på topp 15 (där Xs är #1 och Pixel 3 #2).

Inget fel att tycka olika men Apple behöver knappast vara orolig pga kamerans kvalitet.

11. Yoko666

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Så klart subjektivt.
    Tänk på att det är Gcam-mjukvaran jag använder, Oneplus egna kameramjukvara är nog inte bättre än Apples. Gcam ju inte unik mjukvara för just oneplus. Hårdvarumässigt är säkerligen oneplus' kamera långt långt efter XS men ändå presterar den bättre bilder, enligt mig.

Och för gemene person kommer säkerligen XS' kamera fungera jättebra. Men en nörd som jag, som gick från en 7 plus, tycker inte att jag ser någon markant förbättring.

Ska dock nämna att jag inte hunnit testa att filma något vettigt med den. Där brukar iPhone enligt mig alltid prestera bättre än alla androider.

eastbound gillar detta.
  12. Droid96

Droid96 Guest

Som sagt, det är något fel på din Xs. Lämna in för reparation :-)

Yoko666 gillar detta.
  13. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Wifimottagnibgen håller jag med om är betydligt mycket sämre. Menar inte att jag får dålig WiFi, får maxsignsl överallt men då har jag totalt 7 ggoogle wifis i hemmet. 6S hade bättre mottagning då tycker jag. Likadant var det med X. Likadant med nyare mscbook har jag märkt...

14. Droid96

Droid96 Guest

Jag märker ingen skillnad mellan Xs Max och X, har dock ej testat lilla Xs och den kanske är sämre än Max så förbehåll där. Jag märkte en viss försämring mellan 6S+ och 7+, men efter 8+ tycker jag att det blev bättre igen och sen har det varit bra på X och Xs Max.

15. Yoko666

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Den har svårt att hitta wifinätet i köket, visserligen är det längst infrån routern men inga andra prylar har problem där. Visst går inte utesluta att det är något fel på enheten. Men gällande kameran tror jag inte det är fel. Den tar inte ”dåliga bilder” förväntade mig bara att dom skulle vara bättre ;)

16. Droid96

Droid96 Guest

iPhone Xs tar naturliga bilder som kan se lite gråa och tråkiga ut i jämförelse med t.ex. Pixel 3 eller andra kameror som använder Googles GCAM/HDR+. Det är tycke och smak som avgör om man föredrar realistiska fotografier eller mer tillfixade/efterbehandlade. Kolla gärna mitt test mellan Xs Max och Pixel 3 så ser du tydligt vad jag menar.

dannejanne, Kristy, Yoko666 och 1 annan gillar detta.
  17. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 283
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Den första iPhonen var en så stor grej, en sak som bara kanske händer en gång var trettionde år inom konsumentelektronik. Så Apple har levt gott på den succén i nåt decennium.
    Men det verkar vara på alla marknader iPhone försäljningen rasar inte bara Kina pga handelsbråk och liknande:
    iPhone shipments in India dropped as much as 50 percent in 2018: Counterpoint

Så jag tror det kan vara en trend som kan vara ett antal år. Inte bara en tillfällig vägbula och sen ”business as usual”. Påverkar visserligen många andra tillverkare också. Men de faller ofta tillbaka till en lågpristrategi som Samsung som nu gör en ny M serie riktat till Indien.
    På det sättet känns Apple mer sårbart i och med de har ingen egentlig budget plan eller strategi på samma sätt.

Inte så att iPhone kommer försvinna. Men jag tror vi ser början på Apples expansion på andra områden som med de nya TV avtalen.
    Sen om Tim Cook och nuvarande ledning är rätt personer för det framtida Apple? Ja det får tiden utvisa.

18. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Där håller jag inte med dig alls, iofs om nån skickar ett foto så öppnar jag mobilen ändå, för oavsett skärm form på klockan så är det ingen bra upplevelse att se på bild/video. Ang text så ser jag inga som helst problem med att att läsa ett mess på min frontier. Så sjukt mycket vackrare med en rund klocka. I mina ögon ser apples variant riktigt jävlig ut. Men vi alla tycker olika, så är det

Honda gillar detta.
  19. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Tycker användarupplevelsen är precis likadant mellan rund klocka eller fyrkantig, tyvärr ser apple watch mer it som en leksak tycker jag, den är inte snygg men sen tycker jag inte iphones är speciellt snygga heller. :)

jnsson och eastbound gillar detta.
  20. Droid96

Droid96 Guest

Håller med om estetiken - rund är snyggare. Håller med om att Apple Watch ser väldigt ”techy” ut och inte så classy. Men för mig som inte bryr mig om hur det ser ut så är det 100% användarupplevelse som gäller och då är ju Apple Watch många år framför konkurrensen.