Apple ska stoppa samtliga samsung

Diskussion i 'Allmänt' startad av borjeboy, 19 aug 2011.

1. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Samsung tycker tydligen att Apple gör fina ikoner med. Det är inte en så stor grej men lite roligt är det, man kan ju bara inte ta konkurrenters ikoner i misstag ;)
    (Edit: Var lite för snabb. Det är tydligen inte helt säkert att det är Samsung som har lagt upp ikonerna, det kan också va så att det är själva butiken som har lagt upp det innan Samsung flyttade in)

Last edited: 24 sept 2011
  2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Fast roligt är det allt :D

3. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
  4. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Väldigt många McDonaldsikoner, och då kommer genast frågan: vad tusan gör McDonaldsappen?

5. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
  6. xclusiv8

xclusiv8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

När apple får inspiration av andra då är det att innovera en gammal produkt. När någon får inspiration av apple då kallas det stöld...

7. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Blir så trött... Visst, samsung är jävligt bra på att smygkopiera apples produkter.. Men det är ju inte DETTA som apple stämmer för, utan grundläggande funktioner som fanns långt innan iphone..

Och ni som tror att folk får en negativ attityd till apple nu har väldigt fel, folk TROR verkligen att alla kopierar apple och att apple alltid är först med allt, sedan kommer resten, snarare är det tvärt om.

Som en kompis som testade min telefon och märkte att man kunde få upp senaste programmen genom att hålla inne "home". "Fan vad google kopierar apple, kan de inte hitta på något själva??..." Ja du, android har haft multitask i några år nu och iphone fick det nyss, snarare apple som stulit från google.

Och när han såg att man kunde dra ned statuslisten utbrast han "ofta de kopierat apple innan apple ens lanserat nya iOS.."

Apple kopierar och hämtar idéer mer än vad de hittar på själva. Grejen är ju att de utan problem kan sno statuslisten från android och få det till deras egna grej, vart efter alla klagar på att google kopierat från apple.

Jag kan bara inte förstå att en telefon kan bli en sån mode-grej att folk betalar dubbelt så mycket för en lur med hälften så mycket funktioner och hälften så snabb hårdvara. "Jag behöver inte alla krångliga funktioner i android ändå" är ett vanlligt argument. "Yes, och jag behöver ingen snabb bil, så jag köpte en Volvo 240 för 2 miljoner kronor istället för en Ferrari "....

Man blir livrädd över hur många människor som faktiskt enbart är robotar utan egen vilja, de gör som de "ska". De betalar dyrt för en dålig telefon för att det är inne, de röstar på moderaterna när det ät populärt att göra det och på socialdemokraterna när man skall göra det...

Är folk så korkade att de inte klarar av att tänka och resonera själva, eller har se så dålig självkänsla att de måste göra PRECIS som alla andra? Bägge alternativen är djupt tragiska....

Så, nu har jag fått skriva av mig:) Bara att vänta på när stämningarna börjar hagla mot apple, apple dör garanterat snart, mode håller inte för evigt.

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

Hund gillar detta.
  8. Maverickgoose

Maverickgoose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Grupptryck är farligare än man kan tro.
    Jag känner EXAKT likadant som dig, och jag förstår verkligen inte hur vissa människor tänker ibland?

Ett extremt irriterande exempel är att ~20% av de som röstar vid varje val bestämmer sig när alla vallöften börjar haglar in.
    Om man inte vet vad man ska rösta på, ge då fan i det och låt oss seriösa människor göra det åt er.

Eller klassikern.
    -Vad röstar du på?
    *Socialdemokraterna.
    -Varför då?
    *De verkar bra & så samt att många jag känner röstar på dem.

Kommer ni ihåg "duntäcke-skandalen", samma sak där.
    Svininfluensan? Jepp.....

Ibland kan man undra om jag är den enda vettiga människan i Sverige, alla verkar vara så jävla korkade och godtrogna.

"Köp volvo, det är tryggt".
    Riiiight Svensson.:neutral:

9. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Snarare beror det på att människor är lata och väldigt få orkar engagera sig i något annat än sig själva. Brinner man inte för det är det lättare att lita på andra utan att själv skaffa sig insikt.
    Precis som Nofx sjunger i en låt "Majority rule don't work in mental institutions".

Eller för att slarvigt citera Hitler: "Upprepas en lögn tillräckligt många gånger börjar folk att tro på den".

Som alltid så hjälper man inte fåren till hagen genom att stirra på dem och skaka på huvudet.

10. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Ja man undrar ju ibland hur de tänker, en del vräker ju ur sig att Android är telefoner för fattiga människor. Men jag har inte träffat en enda människa som cashat sin iphone kontant ;)

Bara massa bindningstider.

Jag har slutat köra med bindningstid helt sen 5-6 år tillbaka :)

11. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Sånt blir jag irriterad på med... Är alla som inte köper en telefon för 10.000kr, utan hellre lägger pengarna på något annat fattiga? Right, alla som inte kör porsche är sjuk fattiga med... Varför köpa en dyr sportbil om man inte är intresserad?

Att man köper den dyraste telefonen, när det finns telefoner som kostar hälften så mycket men trotts det är dubbelt så snabba, det är inte tecken på att man är rik utan snarare korkad. Jag kan förstå att vissa föredrar iphone, man slipper tänka, betalar dubbelt så mycket och får en ganska modern telefon som sällan krånglar, eftersom den inte är avancerad direkt. Dessutom är ju iphones jäkligt stilrena och lyxigt byggda, det går inte att förneka.

Det jag stör mig på mest är de som köpt en iphone och ska försöka profitera varför det är den bästa telefonen, när de ska försöka hävda att de gjort ett bra köp. Köper man iphone för att få det senaste är man bara rent korkad. Tänker framför allt på några Amerikanare som filmades vid släppet av iphone 4, de var helt till sig över att iphone nu kan löra videosamtal, jo visst, revolutionerande på många sätt (y)

Ett praktexempel på en korkad iphone-fanatiker är en kompis som när han såg min optimus 2x utbrast "Du valde att köpa en billig skittelefon från LG när alla andra köper iPhone ja!".
    Ja, jag vill inte tömma halva mitt konto för en produkt som jag vet att jag inte kommer trivas med, utan jag betalade hälften så mycket för en 3ggr så snabb telefon och så reste jag "gratis" för de resterande pengarna. Jag vill inte vara EXAKT som alla andra, jag tycker folk ska börja tänka lite själva istället, det är ingen jävla kommunist-diktatur vi lever i där alla ska vara exakt lika dana...

12. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
  13. Sneaky

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Är det bara jag som har svårt att begripa varför man ska ta ställning i en slapfight mellan två gigantiska elektronikföretag?

14. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Håller med flera inlägg här.

Kan ta ytterliggare ett exempel.
    Jag fick SMS från Tele2 förra veckan om att tekna kompis pott 349 24 månader och få en telefon på köpet.
    Telefonerna man får välja på är iPhone 16GB, Samsung Galaxy S2, HTC Sensation, HTC Desire S och SonyEricsson Arc.
    Min dotter tyckte direkt, bra kan inte du ta det erbjudandet så kan jag få en iPhone? Jag sa, nej för iPhone 4 är inte bra jämfört med alternativen. Hon är 13 år, och iPhone 4 är ju supertrendig i hennes skola givetvis. Men faktum är att den inte har mycket att hämta mot Galaxy S2 eller Sensation, eller ens Arc:en tekniskt. De slår iPhonen på punkt efter punkt förutom skärmens upplösning. När det gäller tillgången på appar börjar Android-market komma ikapp App-store (som fortfarande är lite vassare dock), men till markets försvar kan man få tag på mycket fler appar gratis och billigare (direkt fördelaktigt för en 13-åring som inte har egen inkomst).

Jag har även sagt till henne att hon nu är van vid android och friheten med Android, dvs hon skulle nog inte trivas med en iPhone4 eftersom hon är van vid att ändra en massa roligt i sin mobil hela tiden (Android).
    Om hon inte sköter sig i skolan är det enkelt att utöva utpressning. Jag drar in din mobil-telefon om du inte sköter dina läxor exempelvis. Den prylen är nog hennes käraste pryl, särskilt sen jag gav henne en mobil med just det - Android -. ;)

15. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

...hamburgare?

Sneaky gillar detta.
  16. kent_

kent_ Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

lite kul;)

17. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
  18. Sleepwalker

Sleepwalker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Samsung tar väl inte inspiration från Apple utan bara kopierar rakt av. Okej om det hade sett lite annorlunda ut, men kontakterna har samma storlek på millimetern, uttagen är exakt likadana etc.

Konstnären som Jonathan Ive (designat alla Apple-prylar) har som förebild heter Dieter Rams.

Såhär säger Dieter Rams:
    • Good design is innovative
    • Good design makes a product useful
    • Good design is aesthetic
    • Good design makes a product understandable
    • Good design is unobtrusive
    • Good design is honest
    • Good design is long-lasting
    • Good design is thorough, down to the last detail
    • Good design is environmentally-friendly
    • Good design is as little design as possible

Allt stämmer nog in på Apples produkter.

Här är för övrigt en bra bild som visar allting svart på vitt: http://www.reddit.com/tb/kr14a

Last edited: 29 sept 2011
  19. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Gällande det som berör kontakter och anslutningar så ska man som med mycket annat inte attackera varken Samsung eller Apple egentligen. För att bakom dessa liknande/samma anslutningar/kontakter finns en tillverkare som vill tjäna pengar. Och hur gör man det?. Jo genom att sälja in dem till dem som behöver det, dvs Apple och Samsung. Skulle kunna sätta en slant på att tillverkaren av dessa pluggar och kablage, har presenterat dem för Samsungs resp Apples ingenjörer, fast med olika färgsättningar. Detta för att locka fler och göra pluggen/kablaget till en "standard" inom elektronikbranschen..

20. Sneaky

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag har mycket svårt att tro på detta. Apple specialdesignar proprietära kontakter och kablar för att vara annorlunda och låsa in sina kunder. Målet är att det inte ska vara lätt att byta.