Bakgrunden:
Sen mitt senaste (och femte) experiment med att köpa en iPhone ser ut att kunna falla oväntat väl ut - så till den grad att det känns som en keeper - så har jag börjat leka lite med tanken på en AW.
Saken är den att jag använder väldigt lite av potentialen i en ”riktig” SW utan är fullt nöjd med aviseringar från telefonen, stegräknare, puls och sömnreg, samt timer i klockan. Däremot orkar jag inte med daglig laddning om det är det minsta svårtillgängligt - typ proprietär laddare och att det tar lång tid att ladda.
Det var väl
halvt ok med min galaxy watch eftersom jag lyckades få två trådlösa duo-laddare gratis så jag kunde ha en på jobbet också. Men det var så kinkigt exakt hur klockan låg på laddaren och tog en djävla tid att ladda, så det hände ofta att den hade legat där i typ
tre timmar och så upptäckte man att när en mygga flög förbi två och en halv timme tidigare så rubbades klockans läge så att den inte hade tagit laddning sen dess. Så jag var inte särskilt nöjd med det ändå.
Sen fick jag en Huawei GT watch på köpet med p30 pro och den fastnade jag direkt för. Den kan ju inte göra särskilt mycket, men den klarade det lilla jag främst vill ha, och den stora grejen var ju att den inte behöver laddas mer än
max en gång i veckan, och då har man närmast okynnesladdat. Laddplattan har usb C och starka magneter som håller klockan i rätt läge och laddningen går dessutom riktigt snabbt. Den enda detaljen att strömförsörjningen är ett sånt icke-problem är så sjukt mycket värd. Kan tyckas konstigt kanske då batteritid inte alls är en dealbreaker för mig på en telefon - men det är eftersom jag kommer åt att ladda nästan hela tiden, och om det var lika
lättåtkomligt att ladda en klocka så skulle jag kunna se likadant på det.
(Jag kör förresten Huaweien med maxen nu, det går ju också - men tycker det här med aviseringarna funkade bättre med androidlurar, annars hade jag nog inte övervägt en AW)
Själva frågan:
Så det jag undrar är - hur lång batteritid får man som mest ut ur en AW4 eller 5, vad finns det för metoder att ladda den, och hur lång tid tar det att ladda den från ganska tom till full? Och har någon av dem bättre batteritid än den andra?
Click to expand...