Apps som kostar fast gratis!

Discussion in 'Off Topic' started by spirit, Jun 14, 2010.

1. DrT

DrT Android Medlem

MINA ENHETER

Tråden borde flyttas till nån lämpligare sektion...

2. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Sant. "Skräp" är ett bra förslag.

3. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Garmin Epix Pro Gen2
    Om jag kunde klona/ladda ner kläderna så varför inte? :)

4. spirit

spirit Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Tagga ner lite nu ;)

Men ni andra? Så ni har aldrig crackat eller laddat ner en film / spel / låtar?? :eek:

Exakt samma sak som jag vill göra här så att säga. :teeth:

5. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Går inte riktigt att jämföra tycker jag då de pengar jag lägger här är till de som gör programmen, inte någon mellanhand (läs skivbolag, filmbolag etc etc). Men det är skitsamma.... behöver inte gå in mer på det!

Annars svar: ja, jag har laddat hem både film och låtar! Jag har däremot då sökt mig till ett sådant ställe där det finns och accepteras. Detta är inte rätt forum för dig om du söker warez. Då får du vända dig/söka dig till de ställena.

6. spirit

spirit Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok ok. Visste inte att det va så strikt när det gällde "cracking" för program o spel till android.

Men tackar för alla seriösa svar osv

7. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag har snott vissa apps.

Jag har gjort det pga enkelheten. Om Market hade fungerat med betalapps så skulle jag betala för allt som kostar rimliga slantar. Dock skulle jag fortfarande vara för snål för att betala för GPS-Navigering tex.

Jag tycker att programutvecklarna skall få en slant för sina verk och jag skäms lite över att jag inte betalat för mig! Men gör det ändå och mest för att market inte fungerar i Sverige.

8. Patlan

Patlan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Oftast är det TIDEN man betalar för, expertis. Man behöver ju inte direkt köpa in virke för att snickra ihop en app.

9. supervalpen

supervalpen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

För att kommentera några kommentarer snabbt (ber om ursäkt att jag inte orkar lägga citattecken, men det är jobbigt via mobilen :P) Risken är också att det blir långt, menmen, här kommer det iallafall:

Att jämföra kläder med appar är lite konstigt i mitt huvud (även om det till viss del håller ihop med "märkeskläder" och "märkesappar såsom de stora gps-tillverkarna som tagits upp tidigare i tråden)..
    Men att designa att par jeans tror jag knappast tar det stora antalet timmar att göra en app, speciellt om man vill ha den riktigt bra. Ni som säger "Det kostar inget att göra en app, möjligtvis än tid" vill jag säga, "Det kostar ingenting att skövla en skog, mer än tid". Okej det hänger inte riktigt ihop, men endast på grund av att det är lite mer fysiskt krävande att skövla skogen, men det är MÅNGA timmar som krävs i programmering, testning, fixa buggar, testa lite till, fixa ännu fler buggar (hålla på ett par varv), sen vill man ju gärna se vad andra tycker så man lämnar ut en Alpha-version till exempelvis vänner, fixar fler buggar de hittar, och lämnar ut en ny alpha tills det fungerar som man vill... Sen tar det ännu längre tid för att göra appen snygg och estetiskt tilltalande för att få folk att vilja ha den, vilket i sin tur kan bidra med fler buggar (vissa lägger till estetiken redan i programmeringen, men då krävs det ännu fler cyklar i början).. Exempelvis han som gjorde iPhoneappen som mäter vilket stadie i sömnen du är tillägnade närmare ett halvår av sitt liv till att göra appen då varje testcykel tog en natt , ochefter det hade han diverse med data att analysera....

Jag är varken för eller emot "tankning" av film/musik etc. och kan villigt erkänna att jag laddat ner, men sen dess har jag blivit mognare (14-15 åringar har inte mycket vett i huvudet) och dessutom har det blivit lättare att få tag på musik/filmer billigt och lagligt i form av exempelvis spotify och voddler/headweb. Sen hur moraliskt korrekt det än är har jag inte riktigt samma problem med folk som laddar ner film jämfört med exempelvis någon som laddar ner en crackad app som kostar 25 kronor..
    Filmbolagen tjänar miljader dollar för varje film, exempelvis avatar kostade 3,5 miljader dollar att göra, och på 17 dagar hade den spelat in 8 miljader dollar.. Lägg till att den då visas på bio ett halvår senare, och nu dessutom spelar in ett par miljader till i DVD-intäckter.. Med andra ord tar filmbolaget ut skamligt mycket pengar av oss konsumenter, och man kan ju verkligen fråga sig hur moraliskt korrekt DET är ?
    Men en person som lagt ner säkert en hel arbetsmånad (160 timmar) på att göra en app som han säljer för 20 kr känns fel att "snylta på".. Jämför det med om han hade jobbat på ett vanligt arbete (jag räknar nu med 160 kr/timman som jag bara chansar fram eftersom jag inte har koll på vad en tekniker kan tjäna, men det känns rätt lågt det också, men 160 kr är något de flesta kan känna igen sig i).. det skulle gett honom 26000 kr på den tiden han lagt på sin app.. Av dessa 20 kr får han själv ut ca 10 kr, och det krävs alltså över 2600 nerladdningar för att han ens ska gå plus på sitt arbete.
    Nu har jag inte möjlighet att hitta någon betal-app för att jämföra, men om jag kollar på gratisappsen (som troligtvis har högre nerladdinngsantal) så om man söker på wifi och väljer bort topp 10 i den sökningen så ligger de flesta appar på 1000-5000 nerladdningar..

Man måste komma ihåg talesättet "Tid är pengar" !

10. Pliind

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Garmin Epix Pro Gen2
    Är appen värd pengarna så fine OM MÖJLIGHETEN FINNS, då kan jag köpa. Upp till 100kr kan jag betala för en app om den är vettig och väl genomarbetad.

Men ett spel som spottas ut från Jamba eller ett annat större företag osv känner jag ingen större lust att betala för då dom drar in tillräckligt med pengar (lurar till sig)precis som du talade om ang filmindustrin.

Nu vill jag inte heller att du förknippar mig med en finnig tonåring då det stadiet passerades många år sedan, jag tankar film, program och serier regelbundet, serier för att dom kommer ut i usa innan dom gör i Sverige och man kan följa dom precis när man vill istället för att vara låst till tv:n.
    Filmer tankar jag också, har känt fåtal behov av att gå på bio då dagens filmer inte håller måttet. Går kanske på bio 2-3 gånger om året tops.
    Angående program så är det främst Adobe då deras "student rabatt på 80%" kostar ändå skjortan.

Men visst jag använder mig av Spotify, men hur bra är spotify när jag vill ha musik i bilen? Voddler har jag också.. men bra när skiten slutar funka efter man genomlidit 10min reklam. Som dessutom blandar gratis med betalfilmer..

aja orka tjaffsa :P

11. supervalpen

supervalpen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har skrivit det tidigare men gör det igen, med android har du möjligheten att radera appen inom 24 timmar och få pengarna tillbaka om du inte tyckte den var värd pengarna. Och kostar den över 100 kr så får man fundera på vad det är som kostar över hundra kronor.. För ett spel som man spelar ut på 3 timmar, är det inte värt att köpa, men det gör det inte mer rätt att ladda ner det.. Då är det bättre att den som gjort appen tänker om och inser "om jag sänker priset kanske fler köper.

Jamba ger jag inte något för, de lurar in folk i abonnemang, MEN åter igen ger det inte rätt att ladda ner spelen olagligt.. Om de ringer från exempelvis ett underklädesbolag och erbjuder dig ett par kalsonger gratis och du i din förvirring säger jatack, och sedan får ytterligare 2 par kalsonger du måste betala ger det inte dina vänner rätt att gå in i närmaste H&M och stjäla ett par likadana kalsonger bara för att du avråder dem från att tacka ja till erbjudandet som underklädesföretaget ringer till dem eftersom att UNDERKLÄDESFÖRETAGET lurat dig.. H&M har ju inte gjort något fel (hoppas du kan se parallellen)

Hurvida det borde legaliseras att ladda ner eller stränga reglerna ännu mer ska jag inte uttala mig om då jag huvudsakligen siktar in mig på etiken i frågan och framförallt försvarar dem som kämpar för sina pengar snarare än filmbolag som tjänar äckligt mycket pengar. Men jag anser att har du inte behov av att gå på bio och anser att dagens filmer inte håller måttet har du inte heller behov att ladda ner dem heller.. Det går gott om repriser från gamla ("bra") filmer på svt.

Pris följer efterfrågan (konceptet uppfanns när handel endast handlade om begränsade saker såsom varor och tjänster) men har tagits vidare till tekniken, och sålänge folk köper adobes produkter kan de ta hutlöst betalt, skulle fler hitta exempelvis Gimp (som Photoshop fast gratis) skulle adobe behöva sänka priset, men de flesta anser ju uppenbarligen att Adobes Photoshop är värt pengarna och därför betalar de för det !

Vill du ha spotify i mobilen finns premium.. 99 kr i månaden för så gott som obegränsat med musik är ingenting.. Det är vad en cd-skiva kostar i snitt, och för att du till priset av en skiva i månaden får tusentals, som dessutom följer med dig överallt anser jag vara värt pengarna. Skulle man anse att det är för dyrt för att "de skivorna jag lyssnar på finns inte" eller "jag lyssnar inte så mycket", så kanske man kan lägga de 99 kronor i månaden på en skiva i månaden.

Voddler kan jag hålla med om är struligt, men det finns headweb (lite dyrare variant), men för att dra en ny parallell. Om du kliver på bussen för att åka någonstans så ser du först alla reklamlapparna som hänger i fönstret och bussen sen går sönder.. Ger det dig rätten att gå och sno en taxi ?

Lite egen respons på dina argument. Men det känns som att du är lite för piratpartist för att förstå vad som ÄR rätt och fel, snarare om vad du VILL ska vara rätt och fel. Jag säger inte att jag inte vill legalisera fildelning, men jag har lärt mig att regler är regler, och det är inte rätt att köra i 110 på en 70 väg bara för att det inte är några bilar där och för att man tycker att det borde vara 110

12. Pliind

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Garmin Epix Pro Gen2
    Jag ser parallellen ja, men jag köper det jag anser är värt pengarna, är appen bra så köper jag den inget mer med det, sålänge pengarna går till någons slit, men just nu kan jag inget göra då jag inte har någon större lust att köpa ett kontantkort från *random androidmarket* land.

Jag måste ha Adobe suiten (Photoshop b.la) för min utbildning, tror inte man kan göra tryckfärdiga PDF:er samt preflights i gimp.

99kr spotify + ca 199kr för unlimited dataplan också, är student och har redan tillräckligt med utgifter per månad. Visst man kan köra offline mode men känner mig inte helt redo för det ännu helt enkelt.

Sno en taxi och ladda ner en serie är inte samma sak, visst båda är brott, men som jag sa tidigare, kunde jag ladda ner en taxi eller klona taxin så visst, ingen som lider av det direkt.

Jag utbildar mig just nu till grafiker, sliter jag ihop ett alster och visar online och någon använder detta för sin egen vinning utan min tillåtelse så blir jag såklart sur.
    Men sitter jag däremot på ett företag som spottar ur mig samma sak dag in dag ut så skulle jag skita blanka fan i om någon använde det jag skapade då jag får ändå betalt av företaget jag jobbar för + ev pengar för att dom köper loss rättigheterna för alsterna.

13. philip

philip Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

14. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Om alla laddar ner dina alster och ingen betalar så skulle det företaget snart inte att ha råd att ha några anställda och du skulle bli utan jobb, skulle du skita i det lika mycket då också att ingen har betalat för det du gjort på jobbet?

15. Pliind

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Garmin Epix Pro Gen2
    Ja det enda viset det kan spridas på är genom att någon har köpt produkten, då man vattenmärker allt annars. Tror inte heller att kund nr1 skulle välja att pirata ut allt, kanske kund nr 1004? och sprider sig bilderna så väl att folk tankar det så sprids ju ryktet om hur bra jag är vilket bidrar till mer jobb för min del? eller hur? det är så många musiker lyckas (tyvärr använder jag basshunter som exempel)

16. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Det blir absolut mer gratis jobb för dig eftersom ingen tycker det är värt mödan att stödja dig när de kan få tag i det gratis ;)

Lite kul att läsa detta är det, men att få någon oavsett sida att tänka om lär nog inte hända. Det är iaf tur att det finns dom som vill stödja programutvecklarna och jag tycker så länge priserna håller sig runt sådana skitsummor som det är idag att det bara är dåliga ursäkter när man klagar på att 50:- är för mycket. Man kan alltid prioritera fram 50:-... strunta i den där pizzan kanske, eller ta en mindre öl på krogen... Allt går om man vill, det är där det hänger.... viljan!

Tack för intressant läsning..... nu är det nanna kudden för mig ;)

17. Pliind

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Garmin Epix Pro Gen2
    Sprids mitt arbete runt och det uppskattas av många kommer ju mitt arbete nå nya kunder, arbetsgivare, mer jobb(nytt jobb) åt mig, det är ju så det fungerar. Dock svårare inom app-världen då det inte är en lika stor öppen marknad som film och musikbranschen än.

18. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag räknade lite, för skojs skull.

Jag gör en app, som kostar låt oss säga, 20 kronor att ladda ned.

Om 100.000 stycken laddar ned min app och jag får (vet inte % på intäkten) blir summa sumarum sisådär två miljoner kronor. Hur mycket av detta får jag själv, i egen ficka så att säga? Om jag då gjort tio appar som blivit lika populära, eller varför inte 50 appar.

Då slänger jag min Desire och köper en villa i Spanien. :)

Försår ni frågan, det vore kul att veta.

19. Androidfantast

Androidfantast Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Verkar som nästan alla här tycker som Grünvald Karlsson i "Kommisarie Späck" när det gäller nedladdning ;)

20. jakasp

jakasp Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Avatar kostade inte 3,5 miljarder dollar att göra! Den spelade inte heller in 8 miljarder dollar på 17 dagar...