För att kommentera några kommentarer snabbt (ber om ursäkt att jag inte orkar lägga citattecken, men det är jobbigt via mobilen

) Risken är också att det blir långt, menmen, här kommer det iallafall:
Att jämföra kläder med appar är lite konstigt i mitt huvud (även om det till viss del håller ihop med "märkeskläder" och "märkesappar såsom de stora gps-tillverkarna som tagits upp tidigare i tråden)..
Men att designa att par jeans tror jag knappast tar det stora antalet timmar att göra en app, speciellt om man vill ha den riktigt bra. Ni som säger "Det kostar inget att göra en app, möjligtvis än tid" vill jag säga, "Det kostar ingenting att skövla en skog, mer än tid". Okej det hänger inte riktigt ihop, men endast på grund av att det är lite mer fysiskt krävande att skövla skogen, men det är MÅNGA timmar som krävs i programmering, testning, fixa buggar, testa lite till, fixa ännu fler buggar (hålla på ett par varv), sen vill man ju gärna se vad andra tycker så man lämnar ut en Alpha-version till exempelvis vänner, fixar fler buggar de hittar, och lämnar ut en ny alpha tills det fungerar som man vill... Sen tar det ännu längre tid för att göra appen snygg och estetiskt tilltalande för att få folk att vilja ha den, vilket i sin tur kan bidra med fler buggar (vissa lägger till estetiken redan i programmeringen, men då krävs det ännu fler cyklar i början).. Exempelvis han som gjorde iPhoneappen som mäter vilket stadie i sömnen du är tillägnade närmare ett halvår av sitt liv till att göra appen då varje testcykel tog en natt , ochefter det hade han diverse med data att analysera....
Jag är varken för eller emot "tankning" av film/musik etc. och kan villigt erkänna att jag laddat ner, men sen dess har jag blivit mognare (14-15 åringar har inte mycket vett i huvudet) och dessutom har det blivit lättare att få tag på musik/filmer billigt och lagligt i form av exempelvis spotify och voddler/headweb. Sen hur moraliskt korrekt det än är har jag inte riktigt samma problem med folk som laddar ner film jämfört med exempelvis någon som laddar ner en crackad app som kostar 25 kronor..
Filmbolagen tjänar miljader dollar för varje film, exempelvis avatar kostade 3,5 miljader dollar att göra, och på 17 dagar hade den spelat in 8 miljader dollar.. Lägg till att den då visas på bio ett halvår senare, och nu dessutom spelar in ett par miljader till i DVD-intäckter.. Med andra ord tar filmbolaget ut skamligt mycket pengar av oss konsumenter, och man kan ju verkligen fråga sig hur moraliskt korrekt
DET är ?
Men en person som lagt ner säkert en hel arbetsmånad (160 timmar) på att göra en app som han säljer för 20 kr känns fel att "snylta på".. Jämför det med om han hade jobbat på ett vanligt arbete (jag räknar nu med 160 kr/timman som jag bara chansar fram eftersom jag inte har koll på vad en tekniker kan tjäna, men det känns rätt lågt det också, men 160 kr är något de flesta kan känna igen sig i).. det skulle gett honom 26000 kr på den tiden han lagt på sin app.. Av dessa 20 kr får han själv ut ca 10 kr, och det krävs alltså över 2600 nerladdningar för att han ens ska gå plus på sitt arbete.
Nu har jag inte möjlighet att hitta någon betal-app för att jämföra, men om jag kollar på gratisappsen (som troligtvis har högre nerladdinngsantal) så om man söker på wifi och väljer bort topp 10 i den sökningen så ligger de flesta appar på 1000-5000 nerladdningar..
Man måste komma ihåg talesättet "Tid är pengar" !
Click to expand...