[Apptips] Läkemedel för förskrivare, Fass android-applikation för förskrivare

Diskussion i 'Applikationer' startad av Zooklubba, 14 feb 2011.

1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Kan avslöja att jag äntligen fått lite tid över idag.

Det går nu att göra en ny sökning direkt när man ser läkemedlet. Det finns även möjlighet att uppdatera läkemedlet i samma vy. Om man har läkemedlet i databasen får man upp en dialog med en fråga om man vill uppdatera det nu eller ej.

Så det jag ska försöka få klart innan imorgon är att kunna byta förskrivar-kapitel i förskrivar-vyn om ni förstår min förklaring.

Observera att dagens fix nog kommer samtidigt med förskrivarkapitlen, förhoppningsvis. Får se hur det går med det men deadlinen imorgon gäller fortfarande. Dock inte för att kunna trycka på ATC-knappen, det får bli en senare uppdatering.

Last edited: 19 mar 2011
  2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Inte en app som man direkt använder dagligen, men när man väl behöver kolla upp något i medicinväg är den guld värd. Stort tack! :)

En petitess bara: Du funderar inte på att slopa "[...] för förskrivare/privatpersoner" från appnamnet? Med tanke på namnets längd är det enda som syns under ikonen i programmneyn "Läkemedel för". Ikonerna för de två apparna är ju av olika färg, men du kanske inte känner att den distinktionen är tydlig nog? För övrigt har jag inte den blekaste om det är möjligt med ett appnamn på Market och ett annat när man väl har installerat en app?

Zooklubba gillar detta.
  3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Redan lyckats fixa så man kan välja förskrivarkapitel i förskrivarvyn.

Innan jag släpper uppdateringen tänkte jag testa den lite. Sedan har jag en fråga till er andra.

Välja kapitel i vyn får man bara upp om man trycker på meny-knappen (då får man upp valet "Välj kapitel". Trycker man på denna får man sedan då upp en lista över alla kapitel. Är det så ni skulle vilja ha det eller tycker ni det skulle fungera bättre med en knapp uppe i action-baren?

Ni får gärna komma med förslag om hur layouten fungerar för er och förbättringsförslag om ni har sådana! Jag vill inte tvinga på er alla mina idéer utan ni får gärna komma med förslag så ska jag göra mitt yttersta för att implementera de.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Tanken har slagit mig men varit som du nämnde en petitess. Du är bland de första som påpekat det så det kanske är värt att byta. Det går att ha ett annat namn på market än vad appen i sig har. Räcker gott och väl att ha den i market och sedan bara låta de heta "Läkemedel" i ens app-drawer.

jedi gillar detta.
  5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Har en öppen fråga till alla er som frågat efter ATC-sök. Hur ni skulle vilja se sökresultatet.

Exempel-scenario:
    Söker man på alvedon och trycker på dess atc-kod (N02BE01) så får man idag upp: http://www.fass.se/LIF/produktfakta...D=4&expanded=N_N02_N02B_N02BE_N02BE01#N02BE01 hos fass.se
    Vad i den listan är det som är intressant? Är det bara expenderad N02BE01 eller är det något högre upp i trädet?

Är det enbart alla under "N02BE01 Paracetamol" eller ex "N02BE Anilider, inkl kombinationer"?

6. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

egentligen är detta en väldigt svår fråga. Jag brukar titta först på "N02BE01 Paracetamol" och sedan följa kedjan bakåt tills jag hittar andra läkemedel jag känner igen. men detta är huvudsakligen ur studiesyfte. Om man hade kunnat konstruera det som en file explorer där man kan gå bakåt i trädet hade det nog räckt med att visa just paracetamol.

Det ska bli spännande och se hur det nya ser ut! Ska försöka ge feedback!

Zooklubba gillar detta.
  7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Version 3.3 ute

Tack för svaren. Ska se om jag kan komma på ett snyggt sätt att implementera det inför nästa större uppdatering.

Nu är version 3.3 ute!

Kort changelog:
    +Den heter enbart Läkemedel i app-drawern nu.
    +Lagt till så man kan göra ny sökning i läkemedelsvyn.
    +Lagt till så man kan hoppa mellan förskrivarkapitel i förskrivar-vyn.
    +Lagt till så man kan uppdatera bokmärkena, söker man efter ett läkemedel man har som bokmärke får man upp förfrågan om man vill uppdatera detta. Annars finns det även en uppdaterings-knapp som man hittar i läkemedelsvyn genom att trycka på menyknappen.

Lite mer utförlig info finns här:
    http://www.dxapps.se/2011/03/version-3-3-av-lakemedel-for-forskrivare/

8. Skarek

Skarek Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Fortfarande bra app, men här kommer lite önskemål på uppdateringsfronten:
    Jag saknar en "Home"-knapp. Dvs en knapp som när man trycker på den så hamnar man på startsidan av appen. Kunde vara ett litet hus på bilen, och ligga i sidhuvudet. Skulle finnas på alla sidor, både läkemedelssidan, substanssidan, bipack-sidan och kapitelsidan. Om det känns för plottrigt kanske som val under meny.

Tillägg av menyvalet "Ny sökning" även på substanssidan, bipacksidan och kapitelsidorna.

På söksidan (där man får sina resultat), möjlighet att med en knapp byta mellan sökning på substans & läkemedel, men bibehålla sina sökterm (så att om man söker på substansnamn bland läkemedel, så kan man byta sökområde utan att behöva skriva om sin substans).

Menyval på läkemedelssidan och substanssidan "Sök på wikipedia" eller "Googla". Funktionen ska automatiskt söka på aktuellt läkemedelsnamn/substansnamn på wikipedia (engelska) och google.

Mina önskemål för att ännu mer komplettera en bra app. Mycket användingsbar. Än så länge är det dött race mellan FASS-appen och FASS-boken, om man har boken i knät (har tävlat mot en polare). Men med lite tweakar är appen överlägsen tror jag. :)

Zooklubba gillar detta.
  9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Tack för kritiken och kul att du tycker om den.

Ska implementera de där tipsen i veckan. Kanske t.o.m redan imorgon, flyger dock till USA då så kanske under flygturen eller när jag kommit dit.
    Ska bara komma på ett enkelt sett att ha en tydlig knapp att byta mellan namn och substanssök. Har du kanske ett förslag?

Skriver ett nytt inlägg i den här tråden när den nya uppdateringen finns.